Heidi Strandberg Andreasen

Tanker er ´bare´tanker - eller er de? (og lidt om at være mørkeræd)

Genkender du også sætningen: “Jamen, det er jo ´bare´ tanker?

Det gør jeg i hvert fald selv. 

Jeg ynder at bruge sætningen i forskellige sammenhænge, men må også erkende, at jeg indimellem spørger mig selv: “men er de så også ´bare´ det; altså ´bare´ tanker?

Indenfor den kognitive terapi har man i mange år arbejdet med den kognitive diamant, hvor man ser på, hvordan tanker, følelser, adfærd og kropsfornemmelser hænger sammen i et større netværk og påvirker hinanden på kryds og tværs. På en måde, der har budt på mange tanker og refleksioner - i diverse kredse - om; hvem og hvad der kommer først: tanken eller følelsen. Uden at besvare dette spørgsmål, synes mange folk at være enige om, at uanset rækkefølgen, så påvirker tanker og følelser hinanden. 

I andre kredse taler man om, hvordan tanker og følelser hænger sammen med vores sjæl - og hvordan tanker hænger sammen med og forårsager sygdom. 

Det får mig til at stille spørgsmål ved min egen formulering: “Jamen, det er jo ´bare´ tanker”.  Egentlig foranledt på baggrund af en tråd på facebook, hvor jeg tilkendegav, at jeg sagtens indimellem kan føle mig mørkeræd. Til denne kommentar, var svaret: “der er intet i mørket, som ikke også er der i dagslys. Det er kun vore egne tanker.”

Et svar jeg var helt med på; sådan ser jeg nemlig også selv vores oplevelser af livet ... og mørket!

Men når det så er sagt, blev jeg i et øjeblik opmærksom på, at tanker ikke altid føles som ´bare` tanker. 

Da jeg i de senere år har beskæftiget mig med angst, blandt andet toppet med udgivelsen af min bog “MØD DIN ANGST” - har jeg arbejdet en del med begrebet tanker og deres betydning for os og vores velbefindende.  

Tankerne, når vi er angste, handler ofte om det værst tænkelige, der kan komme til at ske. Tanker, der sætter vores kamp/flugt system igang. Det er det system, der gør os klar til at kæmpe eller flygte! Når vi skal dette har vores krop brug for ilt og blod til musklerne, derfor mærker vi hjertebanken og åndenød blandt andet. Vi kender ofte fornemmelserne i kroppen som angst og det ´at være bange´ og nervøs, men i virkeligheden er vores kroppe gået igang med at hjælpe os med at overleve.

Måske er du ikke bevidst om dette, men systemet kan rent faktisk ´antændes´ af det, som vi kalder ´bare´ tanker. Det kan også ´antændes´af et ubevidst sind, der reagerer på gammelt materiale, som du i din rygsæk i livet har taget med dig. Gamle oplevelser og situationer ligger lagret i din krop - på en måde, som gør, at din krop henter information fra disse tidligere oplevelser og bruger det til at bearbejde nu´et. Dette på et plan, hvor din bevidsthed slet ikke når at reagere og opfange det. Derfor kan noget føles farligt, selvom vi med vores bevidsthed godt ved, at det ikke reelt er farligt. 

Når du ikke er bevidst om dine tanker, og samtidigt ikke er bevidst om alle dine reaktioner i din krop, mærker du i situationerne blot de fysiske fornemmelser i kroppen f.eks. dine følelser, kropsfornemmelser som hjertebanken og åndenød - og dem, bryder vi os oftest ikke om. Men det er vigtigt at vide, at da det er et system, der egentlig skal hjælpe dig med at råbe dig op, er det jo vigtigt, at kroppens systemer taler højt. Systemet vil jo have dig til at reagere. 

“At være mørkeræd” er et godt eksempel på en fare, der oftest ikke er reel, men en situation, der er skabt på baggrund af tanker og forestillinger om, hvad der kan ske i mørket. Muligvis også skabt af tidligere oplevelser i livet. 

F.eks. har jeg personligt selv måtte erkende og indse, at min krop reagerer på mørke. Specielt, når det er mørke i skove, kældre og på slotte. Min krop reagerer også, selvom jeg godt ved, at der ikke er noget at være bange for. Heldigvis har jeg fundet fred med det, og jeg går ikke længere i panik, som jeg gjorde som barn, men jeg genkender stadig følelsen, når den begynder at rumstere i min krop - og jeg mærker også trangen og impulsen til at løbe meget stærkt - og helst i en fart. I dag har jeg fundet nye redskaber til at tackle denne kropsfornemmelse. Det har været vigtigt for mig at kunne tage styrringen tilbage fremfor blot at reagere på tanker og gammelt materiale. 

 Genkender du dette, har du også muligheden for at reagere mere bevidst:

 Ja, tanker er ´bare´ tanker - men eftersom de arbejder i et netværk med resten af kroppen, kan det være svært for en person, der mærker angst, at få at vide, at det bare er tanker. (Selvom der er en vis grad af sandhed i det): For det, der tager den angstes opmærksomhed, er ikke tankerne, (dem er vi ofte ikke bevidste om), men det er alle de voldsomme ændringer, der forekommer i kropstilstanden, vi lægger mærke til. De følelser og fornemmelser er så voldsomme, at det kan føles enormt underkendende og uforstående, hvis man får at vide, at det ´bare´er tanker. For det føles ikke sådan, hvis ikke man har denne viden!

Når det så er sagt; så ER tanker jo “bare” tanker, men vi må ikke glemme, at vi også kan reagere på det gamle ubevidste materiale, vi har liggende i vores rygsæk. Der, hvor sætningen “Tanker er ´bare´ tanker” kan være hjælpsom at bruge, er der, hvor du kan bruge den til at berolige dig selv, når din krop laver “fejl-alarmer”.  (Der hvor du opdager, at der ikke i virkeligheden er fare på færde - du tror blot, at der er det). 

For ja, nogle kroppe trænger indimellem til at blive beroliget, når de har troet på frygtelige tanker, der ikke nødvendigvis har noget med virkeligheden at gøre. Specielt, hvis det er kroppe, der har tænkt katastrofetanker igennem længere tid. 

Vil du vide, hvordan du kan berolige dig selv med: “tanker er ´bare´ tanker”-tanken, må du gøre dette:

  • Opdag og bliv bevidst om dine tanker - opdag, når din krop laver fejl-alarmer. (Denne bevidsthed kan du blandt andet træne med mindfulness).
  • Når du opdager, at du er blevet bange - uden at der reelt er fare på færde - gør følgende:
  • Sig langsomt til dig selv (imens du blot mærker og iagttager din hjertebanken, dit åndedræt og evt. trang til at løbe meget stærkt):
  1. “Tanker er ´bare´ tanker”.
  2. “Min krop reagerer blot på baggrund af skræmmende tanker og gammelt ubevidst materiale”.
  3. Samtidigt med, at du gør følgende:
  • Tag kontakt til dit beroligende åndedræt ved at gøre dette:
  1. Træk vejret langsomt ind igennem din næse, imens du tæller til fire.
  2. Hold vejret på fire.
  3. Ånd langsomt ud på fire.
  4. Gentag 5-8 gange og lad dit åndedræt finde ind i sin naturlige rytme. 

... Og husk .. alle mine ord er også blot tanker. Tanker om tanker. MEN DET VIRKER at trække vejret helt ned i maven - og det bliver blandt andet lidt lettere at være i mørket!

God fornøjelse

Kærlige tanker fra 

Heidi Strandberg Andreasen

Psykoterapeut og forfatter til "MØD DIN ANGST".

www.powerflow.dk

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Tanker er ´bare´tanker - eller er de? Sådan føles det nemlig ikke altid!