Mindfulness - brug dit nærvær til at opleve livet. Læs mere

Heidi Strandberg Andreasen

Mindfulness; en særlig opmærksomhed. Drikker du kaffe med bevidst nærvær?

I eftermiddags tog jeg mig selv i, midt i min kop kaffe - den, jeg havde glædet mig til et par timer - at glæde mig til den næste kop kaffe. Jeg tænkte på, hvilken kaffe jeg skulle vælge efterfølgende for at opdage, at jeg stadig sad med en halv kop kaffe imellem mine hænder. 

Måske kender du selv dette scenarie?

Det fik jeg mit til at reflektere lidt over det at være mindful´ - bevidst nærværende - til stede i nu´et og ledte mig til dette spørgsmål:

Er jeg mindful´- bevidst nærværende - til stede i nu´et, når jeg halvt nede i min varme kop kaffe tager mig selv i at tænke tanken: " Kunne nu godt tænke mig en kop kaffe mere, men næste kop skal være "røre-rundt-kaffen, den er lidt mere smagfuld - men hov, må da lige drikke denne ud først"

Vi lever i en hverdag, hvor mange ting går stærkt. Ofte glemmer vi at nyde det, vi står i - fordi vi allerede er på vej til det næste sted. Vi er altid på vej fra A til B. Lidt som at spise hovedretten, imens man tænker på desserten. Og ja, lidt som mit eksempel med kaffen i eftermiddags. 

Jeg opdagede, at jeg slet ikke var til stede med min kaffe, jeg var i mit hoved allerede ved den næste kop! 

Denne opdagelse gav mig inspiration til dette blog-indlæg. Et meget vigtigt fokuspunkt, når vi om taler mindfulness, og om hvad det egentlig betyder at være til stede i nu´et?

Mindfulness er et vågent bevidst nærvær! Ikke kun på kaffen og dine omgivelser, men også dit indre liv; dine tanker, følelser og adfærd. 

Mindfulness er en særlig opmærksomhed.

Men Mindfulness er ikke bare opmærksomhed, men en særlig opmærksomhed på, hvor vores opmærksomhed er henne!

Da jeg til dagligt arbejder med mindfulness som et terapeutisk redskab, er jeg meget opmærksom på, hvordan vi ved at træne vores opmærksomhed kan lære at forstå vores sind, så vi får nye og mere fleksible handlemuligheder. 

Der findes forskellige måder at være opmærksom på - at opleve verden på: 

  • du sanser og oplever verden igennem dine sanser. Du ser, føler, lytter, dufter og smager verden.
  • du oplever verden igennem dine tanker. Du tænker noget om verden og det, du oplever! 

 

Med træning af mindfulness vil du lære:

  •  at du nogle gange fordyber dig - mærker og sanser verden i nu´et. 
  • at du andre gange forsvinder væk i dine tanker, uden at du opdager det. Du ryger ud i fortiden, fremtiden og i domme, vurderinger og sammenligninger. 
  • at begge måder at opleve verden på er helt normale.

Mindfulness handler blandt andet om at erfare, at vi veksler imellem at opleve verden igennem disser forskellige måder at være opmærksom på. 

Du kan ikke (og skal ikke) hele tiden være fuldt opmærksom og til stede med dine sanser. Du og din opmærksomhed vil forsvinde væk i dine tanker. De er automatiske og en hel naturlig del af sindet. 

 

Hvorfor al den fokus på at være til stede i nu´et?

Undersøgelser har vist, at mennesker, der lider af stress, angst og depressioner har en tendens til at opleve verden mere igennem deres tanker end med deres sanser. Træning af at være til stede i nu´et kan hjælpe mennesker med angst, stress og depressioner. Måden man hjælper dem på via mindfulness, er at lære dem at skelne imellem de to måder at opleve verden på på en måde, der giver fleksibilitet og nye handlemuligheder!! 

 

Tilbage til mit kaffe- spørgsmål! 

Ved første øjekast lignede det, at jeg ikke var til stede i nuet. Det var jeg i et øjeblik ikke. Min hjerne var igang med at planlægge den næste kop kaffe. 

MEN ... 

Der er noget, der er super vigtigt, hvis du vil lære at forstå den dybe og healende forståelse af mindfulness. 

Lagde du mærke til dette? ... - at jeg rent faktisk lagde mærke til - opdagede - var særlig opmærksom på, at mit sind begyndte at tage mig med ud i fremtiden. I lige det øjeblik var jeg mindful´ - bevidst nærværende. Jeg opdagede min automatpilot og i dette bevidste øjeblik, blev jeg bevidst om mine muligheder. Jeg skiftede fra automatisk tankevirksomhed til et bevidst nærvær. 

Du er nemlig bevidst nærværende, når du opdager, at du tænker tanker om fremtiden i stedet for at nyde kaffen! Et bevidst nærvær handler ikke om at være tanketom, men om nærværet i det, der sker. Måske er det lidt ligegyldigt, når det handler om kaffen! (- udover at den smagte noget bedre, da jeg drak den med bevidst nærvær ...)

Men det, at jeg er blevet så bevidst om min tankevirksomhed, har gjort det lettere at være mig. Jeg er nemlig blevet super god til at opdage, når mine tanker kører i selvsving med noget, der tærer på mit sind og humør. Mennesker, der lider af angst og depressioner, vil - når de lærer at forstå, hvordan vi oplever verden - blive mere fleksible i deres handlemuligheder og måder at opleve verden på . 

At opdage sine tanker og automatpilot er vigtigt; det er nemlig her, du får muligheden for et fokusskift og ikke mindst at have kontrol over din adfærd i dit liv. Du kan opleve verden, i stedet for at tænke noget om den! 

 

Mærk intensiteten.

For mig er denne kaffe-oplevelse et fantastisk billede og en evig reminder: 

I det øjeblik du opdager dine tanker, har du en fornyet mulighed for at opleve kaffen - i stedet for at tænke noget om den! Du kan opleve livet - i stedet for at tænke noget om det! 

Og du må ikke underkende: 

- at drikke kaffen med sanserne giver kaffen og oplevelsen en langt større intensitet. 

- at opleve livet - i stedet for at tænke noget om den; giver livet en større intensitet. 

Jeg deler dette med dig - fordi jeg oplever, at dette er frugten af mange års mindfulness-træning. Jeg har opdaget mit sind. Jeg er blevet bedre til at forstå det! Jeg ved, at vi ikke kan være bevidste og nærværende hele tiden - det skal vi ikke! 

Men jeg elsker at opdage mit sind, når det shopper rundt - den viden derfra er enorm brugbar på tidspunkter, også hvor det ikke bare handler om kaffe. 

Du kan altid flytte din opmærksomhed; opleve verden i stedet for at tænke noget om den

- hvis blot du er opmærksom. 

 

Kærligst 

Heidi Strandberg Andreasen

Psykoterapeut, mindfulness-instruktør og forfatter til MØD DIN ANGST.

www.powerflow.dk

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindfulness - brug dit nærvær til at opleve livet. Læs mere