Heidi Strandberg Andreasen

Er du den "lykkelige" ejer af en angstdiagnose?

Lider du af socialangst, panikangst, agorafobi, en fobisk angst, generaliseret angst eller OCD, så læs med her: 

"Diagnosen føles ofte som en befrielse, ihvertfald lige i øjeblikket. Pludselig står det på papir, alt det du igennem længere tid har kæmpet imod. Du føler dig lettet og forstået, og du ved pludselig, at du ikke er alene. 

Jeg oplevede selv dette - for mange år siden - men i dag forstår jeg en vigtig ting. Hvad der dengang gav mig midlertidig lettelse, hjalp mig ikke på længere sigt."


Uanset hvilken angstdiagnose, du sidder med i dag, har du så tænkt på, at ??? ...... 


At ALLE angstformer har dette tilfælles:

1. De fysiske kropslige fornemmelser: Åndenød, hjertebanken, svedeture, uvirkelighedsfølelse, rysten, gummiben osv. (Det er dit kamp/flugt system, der er blevet aktiveret, en hel normal reaktion for os mennesker)

2. En pokkers masse negative tanker.

3. En enorm stor sammensmeltning med tankerne. (Tankerne ses ikke bare som tanker, de er nærmest blevet til virkelighed. "Hvad nu hvis jeg besvimer" / "Er der mon noget galt med mit hjerte" / "Hvad vil de andre mon tænke om mig" osv...)

4. Undgåelsesadfærd


Det, der er så interessant, er, at diagnosen i sig selv aldrig nogensinde har hjulpet folk til at leve et vigtigt og værdifuldt liv! Angst er angst ... og det er graden af sammensmeltningen (Troen på din tanker) og graden af undgåelse, der definerer, hvor hæmmet du er af din angst. 

Mange tanker, man tror er sande (sammensmeltningen) og meget undgåelsesadfærd = Giver ofte meget angst. 

Mange tanker (men man ved, at det blot er tanker), mindre undgåelse = Giver ofte mindre angst. 

Om du lider af den ene form for angst eller andet, synes jeg, at det er klart mere givende at gå op i, "hvordan kan jeg leve et værdifuldt, vitalt og meningsfyldt liv, når nu angsten og de negative tanker fylder i min krop?" end det er at gå op i selve diagnosen. Diagnosen har nemlig i sig selv aldrig hjulpet nogen med at leve det vigtige, vitale og værdifulde liv.

Når du har fanget denne pointe, er du efter min mening nået et kæmpe stykke vej. Du har nemlig muligheden for at flytte fokus til det, der er værdifuldt frem for blot at være “hende, der lider af angst”.

Hvor ville jeg ønske, at der var nogen, der havde hjulpet mig lidt tidligere i mit forløb dengang jeg selv levede med panikangst. Hvor ville jeg ønske, at jeg tidligere havde vidst det, som jeg ved i dag. At det har en kæmpe betydning, når du er klar til at opgive kampen mod angsten og i stedet flytter fokus mod “Hvordan ønsker jeg at leve mit liv” og “Hvad er værdifuldt for mig”.

Men da det selvfølgelig ikke er nok kun at svare på disse spørsmål, har jeg brugt de seneste fem år på at samle min vigtigste viden og de redskaber til dig i min bog: “MØD DIN ANGST. Jeg glæder mig meget til at kunne præsentere den for dig, når den bliver udgivet den 30.10.2014. Her vil du kunne finde redskaber til at tackle din angst, så du igen kan begynde at leve livet. 

Kærligst 

Heidi Strandberg Andreasen

Psykoterapeut, mindfulness-instruktør og forfatter til "MØD DIN ANGST"

www.powerflow.dk


__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Angstdiagnose - socialangst, panikangst, OCD m.fl. har alle dette tilfælles