Sådan øger du dit nærvær til dig selv i naturen

Nærvær er en vigtig ingrediens i et godt liv, ønsker du meningsfulde relationer er det vigtig at kunne være nærværende.

Manglende nærvær kan betyde at du mister relationer ved at du ikke er opmærksom nok, tilstede i øjeblikket men allerede er i det næste gøremål, misser vigtige øjeblikke i dit liv.

Kort fortalt:

Nærvær kan gøre dig til en bedre ven, kæreste, forældre og kollega, fordi ægte nærvær opstår i nuet.
Med nærvær øger du også din selverkendelse, da nærvær øger din evne til at være mere med dig selv, når du kan være til stede i nuet og mærke din krops energier og fornemmelser og oplever dine instinkter og følelser udfolder sig.

En god måde at træne nærvær på er at bruge sanserne, du kan ikke smage, sanse, røre, lytte eller se uden at være nærværende, jo mere du koncentrer dig om smagen eller lyden. Vores sanser er forbundet til nuet og derfor føles livet mere levende og intenst når vi er nærværende. For at opleve de gode effekter at være i nuet, er det første trin at erfare hvor ofte du ikke er nærværende.

Du kan prøve at teste dig selv lige nu ved at prøve at have opmærksomhed på hvordan har du det lige nu? føler du ro i tanker og krop og nærvær mens du læser dette? eller er dine tanker på vej videre til det næste du skal?

hvis du kan nikke ja til at du er på vej videre i dine tanker til dit næste øjeblik, så er du der hvor de af os ofte er, men ved at træne din opmærksomhed, øger du din evne til at være til stede i dit øjeblik og slippe unødige tanker og nyde dit nu.

Prøv denne opmærksomhedsøvelse næste gang du opholder dig i naturen. Øvelsen kræver der er skyer på himlen og her i efteråret er der gode chancer for skyer.

Sæt dig et godt sted i en have, park eller et andet sted hvor du kan sidde i fred og ro.

Kig op himlen og følg skyernes bevægelser, 
se på hvilke former skyen måske har, måske en figur
måske noget andet, måske at den ændrer sig.

Sid blot og følg skyerne
Tanker der måtte dukke op, lad dem blot passere
uden at fordybe dig i tankerne, ligesom skyerne.
Vend herefter tilbage til skyerne og fokusere på skyerne.
Sid så længe du kan med denne øvelse og mærk hvordan du langsomt men sikkert vil opleve at kunne være mere til stede og opmærksom.

Husk naturen kræver intet andet af dig end du ”bare” er tilstede, her skal du ikke præstere, her kan tankemylderet holde fri.

__________________________

Haveterapi ved Psykoterapeut Inge Pedersen
Web: https://terapioasen.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Nærvær til dig selv i naturen - sådan gør du. Læs mere