Sådan øger du dit nærvær til dig selv og dem du holder af

Nærvær er en vigtig ingrediens i et godt liv, ønsker du meningsfulde relationer er det vigtig at kunne være nærværende.

Manglende nærvær kan betyde at du mister relationer ved at du ikke er opmærksom nok, tilstede i øjeblikket men allerede er i det næste gøremål, misser vigtige øjeblikke i dit liv.

Kort fortalt:

Nærvær kan gøre dig til en bedre ven, kæreste, forældre og kollega, fordi ægte nærvær opstår i nuet.
Med nærvær øger du også din selverkendelse, da nærvær øger din evne til at være mere med dig selv, når du kan være til stede i nuet og mærke din krops energier og fornemmelser og oplever dine instinkter og følelser udfolder sig.

En god måde at træne nærvær på er at bruge sanserne, du kan ikke smage, sanse, røre, lytte eller se uden at være nærværende, jo mere du koncentrer dig om smagen eller lyden.
Vores sanser er forbundet til nuet og derfor føles livet mere levende og intenst når vi er nærværende.
For at opleve de gode effekter at være i nuet, er det første trin at erfare hvor ofte du ikke er nærværende.

Du kan prøve at teste dig selv lige nu ved at prøve at have opmærksomhed på hvordan har du det lige nu?

Føler du ro i dine tanker og krop og nærvær mens du læser dette? eller er dine tanker på vej videre til det næste du skal?

Hvis du kan nikke ja til at du er på vej videre i dine tanker til dit næste øjeblik, så er du der hvor de fleste af os ofte er.

Men  du kan ved at træne din opmærksomhed, øge din evne til at være til stede i dit øjeblik og slippe unødige tanker og nyde at være til stede her og nu.

Prøv eks. denne opmærksomhedsøvelse næste gang du opholder dig i naturen.
Øvelsen kræver der er skyer på himlen og her i vintertiden er der gode chancer for skyer.

Sæt dig et godt sted i have, park eller et andet sted hvor du kan sidde og i fred og ro

Kig op himlen og følg skyernes bevægelser,
se på hvilke former skyen måske har, måske en figur
måske noget andet, måske at den ændrer sig.
sid blot og følg skyerne
Tanker der måtte dukke op, lad dem blot passere
uden at fordybe dig i tankerne, ligesom skyerne.
Vend herefter tilbage til skyerne og fokusere på skyerne.

Sid så længe du kan med denne øvelse og mærk hvordan du langsomt men sikkert vil opleve at kunne være mere til stede og opmærksom.

Har du lyst til at prøve flere naturøvelser, der hjælper dig til at skærpe din evne til at være nærværende og skabe ro i dit hoved og slippe tankemylder?

Så er du velkommen til at få min e-bog med flere gode øvelser, og andre gode tip som du kan tage med på din næste tur i naturen. Du kan se mere ind på min hjemmeside om hvordan du får fingrene i den.

__________________________

Haveterapi ved Psykoterapeut Inge Pedersen
Web: https://terapioasen.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Sådan øger du dit nærvær til dig selv og dem du holder af. Læs mere