C-vitamin – Ascorbinsyre – Ascorbat

Find og mœrk din storhed, dit indre, forstå vigtigheden i at hjœlpe dig selv fysisk!

At vælge én form for behandling, kan være grund til, at mange går og er syge hele tiden, dette kan f.eks. være migræne, eksem, allergier. Der bliver set på symptomerne og ikke på årsagen til, at symptomerne er opstået. Måske forsvinder de, men når årsagen ikke er afklaret, vil symptomerne komme igen på samme eller på en ny måde.

C-vitamin – Ascorbinsyre – Ascorbat

Askorbinsyre er det samme som C-vitamin. Stoffet har betydning for bindevævets produktion af kollagen, og mangelsygdommen som skørbug er netop kendetegnet ved forandringer i hud og knogler, opsvulmede gummer, løse tænder, blødninger og manglende sårhealing. Men Askorbinsyre har også betydning for produktion af signalstoffer i nervesystemet, udnyttelsen af folinsyre, omsætningen i leveren og for jernoptagelsen fra tarmen.

For mennesker er det afgørende, at føden er sammensat med C-vitamin. Stoffet findes især i frugter og bær, men også i grøntsager, f.eks. kål og spinat.

Oversigten nedenfor giver et fingerpeg om det gennemsnitlige C-vitaminindhold i forskellige frugter og grøntsager, angivet pr 100 gram.
Camu-Camu, en tropisk frugt 2000 mg
Acerola, en tropisk frugt 1300–1700 mg
Hyben 1250 mg
Havtorn 200–800 mg
Guave 300 mg
Peberfrugt 191 mg
Solbær 189 mg
Persille 160 mg
Grønkål 105–150 mg
Rosenkål 90–150 mg
Paprika 100 mg
Broccoli 90–115 mg
Rønnebær 98 mg (bør ikke spises rå)
Papaya 60–110 mg
Spinat 50–90 mg
Kiwi 80 mg
Jordbær 50–80 mg
Citroner 53 mg
Appelsiner 50 mg
Rødkål 50 mg
Hvidkål 45 mg
Mango 39 mg
Blåbær 22 mg
Ananas 20 mg
Melon18 mg
Kartoffel 17 mg
Avocado 13 mg
Tranebær 13 mg
Æbler 12 mg
Bananer 10–12 mg
Ferskner 10 mg
Løg 7 mg
Pærer 5 mg
C-vitamin er meget flygtigt og forsvinder hurtigt efter at frugten er plukket, det sidste forsvinder ved tilberedning, så vær obs på at få nok.

C-vitamin er en antioxidant og et af de vigtigste vitaminer i forsvaret mod sygdom. C vitamin er et vandopløseligt vitamin De sidste 50 års forskning har vist, at C-vitamin anvendt korrekt – ikke kun forebygger, men også helbreder en række sygdomme. 
Kroppen kan ikke selv producere C-vitamin ,så vi skal have det som tilskud og i kosten.

C-vitamin er meget flygtig og tager du f.eks 500mg vil det peake i blodet efter 3 timer og være helt væk efter 8 timer. Derfor skal det enten tages hyppigt (helt op til 1 gang i timen hvis man er syg) eller som depot. Sygdom øger kroppens behov for C-vitamin, svær sygdom kræver store mængder og dræner kroppen for C-vitamin depoter. Den mest effektive måde at optage C-vitamin på er intravenøst.

Der er så mange gode ting at sige om C-vitamin. Dette er bare nogle af punkterne:
o Nødvendig for at kroppen kan gendanne væv
o Producere adrenalin
o Beskytter mod de skadelige virkninger af forurening
o Forebygger kræft
o Beskytter mod infektioner og styrker immunforsvaret.
o Sænker kolesterolniveauet og blodtrykket.
o Beskytter mod udvikling af sklerose.
o Forhindrer at blodet klumper sammen
o Fremmer sårheling og produktionen af antistress-hormoner.
o Det fremmer kroppens interferonproduktion

Hjælper ved:
Kraftløs, udmattes let, appetitløshed, åndedrætsbesvær, ikke orker fysisk aktivitet, har blodmangel, ledsmerter der flytter sig rundt i kroppen- især i benene, nedbrydelse af sine discus, smertende tandkød, der let bløder og er svampet og opsvulmet, begyndende paradentose, røde pletter og små blødninger i huden – især på benene, opsvulmede og purpurfarvede øjenlåg, blod i urinen, uren og snavset hud, alvorlig svækkelse og udmattelse, let anstrengelse giver åndenød og hjertebanken, blødende sår, der ikke vil læges, svære ledsmerter, knogleskørhed, lungebetændelse mm.
De psykiske tegn på at der mangles C-vitamin er: udmattelse, rastløshed, sindsforvirring, depression, indfaldent og forpint ansigtsudtryk mm.

Jeg anbefaler mellem 1-2 gram dagligt

Det gode ved C-vitamin er at hvis du får for meget er det vandopløseligt, så dit bliver ikke inden i kroppen. Hvis du får for meget kan din mave begynde at boble eller du får diare.

Hvis du er ved at blive syg eller er syg, f.eks med influenza at et godt husråd:
Køb 500 mg kapsler IKKE depot. Du tager en hver halv time indtil du får bobler i maven eller for diare. (Tegn på du har fået nok eller for meget) 
Du tager 75% af det antal du tog og det er din daglig dosis af C-vitamin indtil du føler bedring.

  __________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
C-vitamin – Ascorbinsyre – Ascorbat