Konfliktmægler Signe Saxe Jessen

Guide: Sådan skriver du dig til forløsning og tilgivelse

Bærer du på en konflikt med ex kæresten; et familiemedlem; en ven? - Et menneske du ikke ser mere eller som er gået bort?

Her er en effektiv opskrift på en skrivemetode som jeg på varmeste anbefaler at du oplever effekten af. 

Overordnet handler det om tilgivelse - at kunne tilgive; for din egen skyld - vigtigt: da det er dig der lever med konflikten. Metoden virker forbavsende forløsende og forsonende. Efter at have udført øvelsen føles det som konflikten er løst - nok fordi vores sind agerer som om konflikten er løst "ude i den virkelige verden". Det er med glæde at jeg giver denne enkle opskrift videre til dig. (Du kan skrive brevformularen ud her, under øvelse 2) (eller åbne pdf direkte her: Tilgivelsesbrevet)

Det går ud på at du skriver et brev til personen. At skrive sine tanker med følelserne som brændstof, kan ofte være mere effektivt og terapeutisk end at tale med en ven om det. Med opskriften herunder bliver du styret gennnem en proces hvor du kommer rundt i grundfølelserne efter tur. Det er vigtigt, fordi vi ofte - især når vi taler med en ven om vores problemer – har det med kun at fokusere på én følelse, fx vrede. Under hver grundfølelse er der nogle forslag til hvordan du indleder, så du lettere kommer i gang.

Du behøver ikke at sende brevet. Bare det at skrive det virker forløsende og afklarende i dit indre.

Vælger du at give brevet videre, virker det åbnende på den der læser det. Og du skal blot slette overskrifterne over følelserne. 

Brevet der forløser og forsoner

Skriv kort eller langt med skriv omtrent lige meget om hver følelse. Begynd med at forestille dig at der bliver lyttet med forståelse til det du skriver: Mærk hver af de fire følelser – når du er i følelsen, begynder du at skrive.


Kære..., Dato ……

Jeg skriver dette brev for at fortælle dig om mine følelser for dig


1. Vrede

Jeg er vred over…

Jeg ville ønske…


2. Bedrøvelse

Jeg er skuffet …

Jeg er ked af det fordi…

Jeg er såret fordi…

Jeg ville gerne have haft…

Jeg ville ønske du…


3. Frygt

Jeg er bange for…

Det skræmmer mig…

Jeg vil ikke have…

Jeg har brug for…

Jeg ville ønske…


4. Selvransagelse

Jeg er ked af…

Jeg bebrejder mig selv…

Jeg ville ikke…

Jeg ville ønske…


5. Kærlighed

Jeg elsker…

Jeg ønsker…

Jeg forstår…

Jeg tilgiver dig…

Jeg påskønner…

Jeg ved…



Svarbrev

Skriv nu hvilke reaktioner du kunne ønske dig fra ...

Forestil dig at personen skriver tilbage til dig. Tag alt med hvad du kunne tænke dig at høre fra den person om dine sårede følelser.


Kære …, tak fordi du skrev til mig

Tak fordi …

Jeg er ked af …

Du fortjener…

Jeg vil gerne have…

Jeg elsker dig…

De kærligste hilsner


Skriv et kort takkebrev

Giv udtryk for hvor meget det betød for dig at den anden forstod hvad du havde på hjerte.

Udskriv pdf af tilgivelsesbrevet her

 

 

God skrivelyst,

Signe Saxe Jessen, Cand.mag i filosofi
Konfliktmægler, Kognitiv coach og mindfulness træner

Dette blogindlæg er udvalgt og
trykt som artikel af Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.

__________________________

Signe Saxe Jessen, cand.mag.
Professionel Konfliktmægler, kognitiv coach og mindfulness træner.
www.goderelationer.dk

Medstifter af Levlykkeligt

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Tilgivelse og forløsning.Skriv dig fri guide. Konfliktmægler Signe Saxe Jessen