Familiecoaching og Terapi v. Nynne Bojsen

Dårligt humør? De her strategier hjalp mig!

De største indsigter kommer igennem de største kriser.

Men for hulen da, det er ikke sjovt at være i krise!

Læs her de nogle af de strategier, jeg anvendte for at komme igennem min.

Jeg har lige været igennem en periode med det dårligste humør i mands minde. Og det varede ikke et par dage. Vi taler uger!

Det har jeg ikke prøvet før. Kun den gang, jeg trappede ud af Prednisolon, et binyrebarkhormon-præparat, jeg skulle tage pga. en autoimmun sygdom, som jeg kæmpede med i 2014.

Den gang i 2014 vidste jeg, at en af de kendte bivirkninger ved medicinen var depressiv tilstand. Og det mærkede jeg! Det var ikke sjovt!

Heldigvis stoppede det, da jeg slap medicinen helt.

Men den gang vidste jeg da, hvorfor jeg var i så dårligt humør.

Denne gang var det et mysterium.

Eller det vil sige. Jeg kunne sagtens finde på "knager" mit dårlige humør kunne hænge på: penge, bolig, mand, oprydning, fremtid... Men det var som om, ingen af dem virkelig var årsagen.

Jeg var bare i dårligt humør!

Det er først her på den anden side, jeg forstå - eller har en ide om – hvorfor jeg skulle igennem den periode: Jeg skulle lære noget!

 

Og det er sådan, jeg tænker livet er: èn lang læreproces.

Fyldt med muligheder for at stoppe op, udvikle os og blive klogere på det at være menneske.

”Desværre” er det også min erfaring, at de største læreprocesser kommer gennem vanskeligheder.

Denne inklusiv :)

Noget af det, jeg har lært, vil jeg gerne dele med dig, nemlig de strategier, jeg anvendte for at dulme de negative tanker og overleve det dårlige humør.

 

Jeg tænker nemlig ikke, at mit dårlige humør kun var af det onde og skulle fjernes

Det havde nogle vigtige læreprocesser med sig, som tog den tid, det tog, for at jeg kunne indse og forstå.
Lidt som en influenza. Her må man også vente på, at kroppen healer sig selv. Det kan man ikke bare tage med penicillin.

Men for hulen da. Det er ikke rart. Hverken influenza eller dårligt humør!

Så det, jeg gerne vil dele med dig, er ideer til, hvordan du kan overleve dårligt humør, mens du venter på, at indsigten og lyset kommer tilbage :)

For måske du selv kender til dårligt humør? Eller en, du kender gør?

Jeg håber det her kan være til inspiration <3

 

Her er 10 af de strategier, jeg brugte for at komme igennem mit dårlige humør

 

Jeg fokuserede på nuet og tog et enkelt nu efter det andet

Det gik op for mig, at mit dårlige humør hang sammen med, at jeg havde negative tanker om enten fortiden eller fremtiden. 

Ved at fokusere på nuet, som i lige nu!, kunne jeg mærke, at solen skinnede på mig, at jeg var rask, at min krop ikke havde smerter, at jeg har en dejlig familie, at jeg har et godt sted at bo. 
Nuet gjorde mig opmærksom på det fine i mit liv og gav mig perspektiv. 

 

Jeg meldte ud til min mand,
at jeg havde ekstra brug for omsorg og hjælp. Han forstod nemlig ikke, hvorfor jeg havde det, som jeg havde. Og jeg kunne ikke engang give ham en ordentlig forklaring. Men ved at fortælle ham om, hvad der skete i mig, blev han roligere og mere omsorgsfuld overfor mig.

 

Jeg begyndte at løbe (eller rettere lunte)
Det gik op for mig, at mit dårlige humør gjorde, at jeg mistede kontakten til min krop. Jeg lyttede ikke til den, jeg nærmere slukkede for kontakten ved at være i mine tanker. At løbe gjorde, at jeg kunne mærke den igen, og det gav mig jordforbindelse. 

 

Jeg droppede sukker
Jeg har før i perioder sluppet sukkeret helt. Og det er vildt, hvad det gør ved mig. Jeg vågner friskere op om morgenen, min lunte bliver længere, mit ansigt bliver smukkere. Ja, listen er lang. Interessant nok, som mit dårlige humør førte mig til at gøre præcis det modsatte: sukker, hvidt brød, mælk, kaffe - og alt i store mængder. At slippe sukkeret mindskede summen af belastninger i min krop og psyke. 

 

Jeg bad englene om hjælp
Doreen Virtue er en amerikansk engleguru og har oploadet flere videoer om, hvordan man kan få hjælp af englene. Nogle af de videoer lyttede jeg til og formulerede så mine egne "bønner" om at få hjælp.
Jeg tror på engle, men jeg kan ikke sige præcis hvordan de har hjulpet. Men bare det at gøre et forsøg og sige højt, at jeg havde brug for hjælp, hjalp.

 

Jeg gav min familie ekstra mange knus
Fysisk, kærlig kontakt med et andet menneske udløser hormonet oxytocin i kroppen. Hormonet kaldes også kærlighedshormonet, fordi det styrker følelsen af at være elsket og høre til i gruppen. Det har også fysisk påvirkning på kroppen, så som bedre immunforsvar, roligere hjerterytme og dybere åndedræt.
Knus er helt klart en af mine favoritstrategier <3 
 

Jeg skrev en taknemmelighedsliste
Jeg beskrev nogle af alle de ting, jeg kan være - og er - taknemmelig for i mit liv. Listen blev rimelig lang, men interessant nok, var det ikke alle de positive ting, der fyldte mit hoved. 
Både det at skrive listen, og det at gå tilbage og læse den, hjalp. 

 

Jeg mindede mig om, at det kun er en fase, 
at jeg ville komme ud på den anden side igen. Ligesom alle de andre krævende faser i mit liv: kærestesorg, småbørnsmor, jobsøgende...

 

Jeg lyttede til, hvilket budskab, der lå under overfladen
Det vil sige, jeg blev ved med at tro på, at der var en kærlig mening med galskaben. At der var noget, jeg kunne lære, og som jeg kun kunne lære gennem perioden med det dårlige humør. Det hjalp med at sætte perioden i perspektiv.

 

Jeg mindede mig selv om, at alt ikke skal fixes 
At det er ok at have en periode, hvor man er mindre kampdygtig, mindre effektiv, mere sårbar.
Vi lever i et samfund, hvor vi tænker og føler, at den rigtige måde at være i livet på, er at være på - og på hele tiden. Når vi ikke er det, har vi brug for at vide, at det kun er en fase (ligesom jeg prøvede at overbevise mig selv om). Men grundliggende er jeg af den opfattelse, at vi som mennesker lever i bølger - bølge-top og bølge-dal. Dalene er også vigtige og helt naturlige.
Ja, selvom det er min grundholdning, var det alligevel svært at acceptere det dårlige humør, men jeg prøvede. 

 

Nu hvor jeg står på den anden side

er jeg taknemmelig for det, perioden har lært mig: fokus i mit arbejde, taknemmelighed overfor alle de skønne ting og mennesker, jeg har i mit liv, ydmyghed overfor kriser og dårligt humør, et nyt lag af indsigt i mig selv – og så de her strategier til at takle en sådan periode.

For ja, jeg er sikker på, at der vil komme flere perioder med udfordringer, så det at have en ”to-do-list” vil helt sikkert hjælpe mig.
Måske den også vil hjælpe dig  - eller inspirere dig til at skrive din egen :)

Jeg er også blevet opmærksom på, at der ikke er én rigtig strategi til at komme ud af dårligt humør.
Ej heller én strategi, der virker for alle. Man må prøve sig frem - og måske er det mere det at gøre noget, end selve aktiviteten, der hjælper. Hvem ved. 

Jeg ved i hvert fald, at det slap. At jeg pludselig mærkede, at mit gode humør, tillid til verden og overskud var kommet tilbage. Næsten som om, jeg havde været under en forbandelse og at den nu var tilbagekaldt.

Og ligesom alle de andre svære perioder i mit liv, har det lært mig noget, jeg nu - på den anden side :) - ikke vil være foruden.

 

Hvis du, eller en du kender, har brug for hjælp til at komme igennem - og måske forstå - det dårlige humør, så kontakt mig endelig.

Få hjælp til dit Barn, din TeenagerDig selv, dit Parforhold og din Familie.

 

Måske du kender andre, der gerne vil modtage gratis inspiration og ideer til livet som menneske og som familiemedlem? 
Så del gerne denne mail og sig, de kan skrive sig op til flere inspirationsmails HER :) 

 

Kh. Nynne Bojsen

__________________________

Nynne Bojsen
Familiecoach, Psykoterapeut MPF, Cand.comm., Supervisor
Mobil: 61 41 42 04
mail@familiecoaching.dk
http://www.familiecoaching.dk
https://www.facebook.com/FamiliecoachingOgTerapi/?ref=bookmarks

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Dårligt humør? Få her er strategier der virker. Læs med