Meditation og selvhealing

I dag var jeg så heldig at jeg fik foræret 1 time, som jeg ikke lige havde regnet med, og jeg valgte at bruge den på noget meget tiltrængt: meditation. Jeg lagde mig på en måtte med lækker stille musik i baggrunden, jeg trak vejret dybt og roligt, og først var mit fokus bare på min vejrtrækning. Jeg ved at man ikke bare kan slå tankerne fra, og derfor valgte jeg i stedet at holde tankerne i skak, og prøvede så vidt muligt at undgå at tænke på indkøb, morgendagens gøremål osv.

Efter at have fokuseret på min vejrtrækning, tog jeg hver enkel kropsdel og gav den opmærksomhed. Startede med at fokusere på min ene fod, og gik så videre op ad benet, ned til den anden fod, op ad benet, balder, hofter, underliv, mave, de indre organer, fordøjelsessystem, brystkasse, ryg, skuldre, arme, hænder, hals, hoved og ansigt. Jeg gav hver del særlig opmærksomhed og fik en trang til at give selvhealing og renselse af hver kropsdel og indre.

Jeg forestillede mig at noget snurrede rundt om hver kropsdel, og det der kom til mig var lyserødt, skinnende og strenget - ligesom bolschemasse mens det bliver æltet og hevet i :-) Denne lyserøde masse kørte rundt i ring om hver kropsdel, mens jeg forestillede mig at det healede og rensede mig, faktisk tænkte jeg ordene samtidig. Jeg bemærkede at jeg blev helt varm der hvor jeg havde mit fokus, og sommetider gav det et lille spjæt i kroppen. Da jeg var færdig var der gået 40 minutter, og jeg var lidt bims og træt, ligesom efter en lur - men her havde jeg ikke sovet, men healet og renset mig selv!

Det var en fantastisk oplevelse, og det er virkelig noget jeg kan anbefale alle at gøre. Det behøver ikke at være så detaljeret som her, og så længe - bare 15 minutter hver dag ville gøre underværker! Et frirum fra stress og den endeløse tankestrøm med opgaver, deadlines, bekymringer og aftaler. Her er du kun dig og din krop, din vejrtrækning og tankerne der er styret mod din krop og ikke mod diverse stressfaktorer.

Meditation er videnskabeligt bevist effektfuld til at bekæmpe og forebygge stress - og selvom vi ikke allesammen har diagnosen stressramt i den lægelige forstand, så er alle moderne mennesker udsat for stressfaktorer hver evig eneste dag, fx. økonomiske bekymringer, konflikter på arbejde eller i familien, trafikken, deadlines og overfyldte kalendre. Disse påvirkninger gør os mere eller mindre stressede, vores cortisol niveau øges og forbliver kronisk højt - som skaber ravage i kroppen.

Meditation er en rigtig god strategi til at stresse af, og til at give dig selv noget ego-tid - som alle fortjener!

God fornøjelse :-)

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
stressreducerende og healende meditationsøvelse