Præsterer du for meget?

Hører du til dem, som arbejder 24-7? Du påtager dig rigtig mange opgaver og elsker at kunne sætte hak ved endnu en opgave. Du stortrives med konkurrence. Du har fokus på succes og går for at være god til at præstere og skabe resultater.

Du sidder sjældent stille ret længe ad gangen og har ofte gang i flere projekter på samme tid for at føle dig effektiv.

Du kan holde fokus på et mål gennem længere tid – fra mange forskellige vinkler. Du er rigtig god til at motivere andre og er en fantastisk rollemodel.

Dit hjerte ligger i arbejdet og du identificerer dig med dit job – du er, hvad du gør.

Du yder en utrolig arbejdsindsats, men opdager ikke, når du på et eller andet tidspunkt når din grænse.

Ja, der er faktisk en grænse!

Mange opdager den ikke, før at de pludselig befinder sig i en hospitalsseng med hjerteflimmer.

Hvad skete der lige ?

Det kan handle om, at du har lavt selvværd.

Ja, vi kan også kalde det selvbedrag, at man påtager sig en rolle – spiller sin identitet, for at opnå værdi. Det sker først og fremmest ved at lukke af for følelserne og lægge sin opmærksomhed ud i mål og resultater.

Alt dette sker på et ubevidst plan, hvor vi ubevidst forsøger at forbedre vores selvværd ved at gøre ting. Altså ved at vi typisk præsterer for at være ok med at være den vi er.

Men når nu det sker ubevidst, hvordan kan vi så opdage os selv ?

Første step er at iagttage os selv og mærke vores følelser.

For en type, som er vant til mål og resultater, kan det være rigtigt svært blot at sætte sig ned i yoga-stilling og meditere. Du kan prøve at bruge følelses-GPS'en herovenfor, som er et godt værktøj til at fokusere på og fastholde egne følelser.  

Føler du dig frustreret, utålmodig, vred, skamfuld – altså følelser, som ligger under pessimisme og kedsomhed, så er du på vej ned i de lavt-vibrerende følelser og du skal stoppe op.

Det er her, at du har godt af en pause, lade op, nære dig selv. Det er forskelligt fra person til person, hvad der nærer, men her er lidt idéer

  • Tag et fodbad
  • Nyd en solnedgang
  • Se en sjov film
  • Lyt til musik
  • Vær sammen med mennesker, som nærer dig.

Følelser som kærlighed, begejstring, tillid, tilfredshed og optimisme er højt-vibrerende følelser og er det disse følelser, du er fyldt af, kan du rolig give den gas, da du vil arbejde ud fra dit flow.

Men pas på selvbedraget. Disse følelser kommer ikke af at være effektiv. Du kan ikke ”presse” dem frem.

De kommer først når,

  • Du føler, at du er ok, som du er – også selvom du ikke er perfekt eller er den bedste.
  • Du føler, at du har værdi bare ved at være det menneske, som du er.
  • Du kan være dig selv uden at skulle præstere hele tiden.

Et godt selvværd betyder altså, at du helt ind i dit hjerte føler dig god nok, som du er.

Mange kærlige hilsner fra

Charlotte Djurhuus

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Selvværd og præstation - Præsterer du for meget? læs mere