Er du for handlekraftig?

Kender du det, at du ikke kan slippe kontrollen? Du har brug for at have styr på hver eneste detalje. Ja, du tør faktisk ikke overlade ansvaret til andre, for de får helt sikkert lavet rod i det.

Du har sikkert mange gange fået at vide ”Herregud – slap dog af. Du kan jo alligevel ikke gøre noget ved det”. Arh ! Dét er bare det værste folk kan sige. Du mærker en total indestængt vrede og pulsen banker helt i top. Du kan slet ikke være i din krop. Vreden må bare ud.

Det kan også være, at du kender det med at sidde og arbejde på mailen om aftenen. Pludselig opdager du, at der er en meget vigtig ting, som skal gøres, så du tæppebomber dine kollegaer med mails, selvom du godt ved, at de sandsynligvis først er på mailen næste morgen, men du kan simpelthen ikke lade være. Der må handles.

Så finder du ud af, at du vist var lidt for hurtig på tasterne, for du ser pludselig i en anden mail, at problemet er løst og nu ligger der 10 mails og griner i din kollegas mailboks.

Det er højst sandsynlig din basale frygt, der styrer. Ja, du læste rigtig. Denne frygt er placeret dybt nede i din gamle krybdyrhjerne og her findes der kun 3 muligheder; flygt, frys eller angrib. Og det går lynhurtigt.

Enneagrammet arbejder med 9 forskellige personlighedstyper med hver sit tankemønster, adfærd og basale frygt.

Kan du nikke genkendende til ovenstående reaktionsmønster, kan du meget vel være en Enneagramtype 8 – Frontkæmperen. Deres første forsvarsmekanisme er ofte angreb og det går lynhurtigt.

Deres basale frygt er “at blive skadet eller kontrolleret af andre eller lide overlast”. At bede en Frontkæmper om, at slippe kontrollen og overlade ansvaret til andre ville svare til at bede en Frontkæmper om at lade en løkke hænge om deres hals og overlade rebet til en anden.

Så for denne type kan det være en god øvelse at mærke den instinktive energi uden at handle. Næste gang du føler, at du er ved at reagere i en situation, så prøv et lille eksperiment.

I stedet for at følge din impuls og handle, så stop op, træk vejret dybt og læg mærke til, hvordan energiimpulsen bevæger sig inden i dig. Prøv om du kan følge den. Hvor længe varer den? Forandrer den sig, som tiden går? Begynder du at føle noget andet, når du er opmærksom? Hvor mærker du energien mest? Hvad sker der?

Som type 8 vil du sikkert gennemgå denne øvelse så hurtigt og effektivt som muligt, men det går bare ikke. Den skal netop gennemgås langsomt for at blive effektiv. Ja, det er svært, for frygten ligger hele tiden og lurer og vil tage r… på dig.

Med vid, at jo flere gange du laver øvelsen så grundigt som muligt, så vil det til sidst være dig, som har fat i den lange ende.

Mange kærlige hilsner fra

Charlotte Djurhuus

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Kontrol - reagerer du for hurtigt, så læs med her