Er din arbejdsplads styret af frygt eller tillid?

Vi arbejder ikke for virksomheden, men for de mennesker, som er i virksomheden. I virkeligheden kan det næsten være ligegyldigt, hvad en virksomhed laver og hvor godt den klarer sig i den såkaldte ”konkurrence”.

Det afgørende er, om virksomheden er styret af frygt eller tillid. Vi har heldigvis en meget høj grad af tillid på de danske arbejdspladser, men det kan stadig godt blive endnu bedre. Det er vigtigt at anerkende, hvor vigtigt netop tillid er og hvor ødelæggende frygt kan være. Det kan godt være at ”frygt” er et voldsomt ord, men den er der. Det gælder om, at spotte den og blive bevidst om, hvor stor indflydelse den har på vores arbejde.

Frygt og tillid ligger i hver sin ende af vibrationsstigen. Princippet for denne vibrationsstige går ud på, at der findes højtvibrerende følelser, som begejstring, klarhed og tillid, der får os til at have det godt. Og så findes der lavtvibrerende følelser som magtesløshed, frustration og frygt, som får os til at have det rigtig skidt.

Befinder vi os konstant i de lavtvibrerende følelser, mister vi kontakten til vores kreative sans, vores flow og løsningsrum.

Det største problem på mange arbejdspladser er, at vi nærmest er ved at blive kvalt af manglende flow. Det er egentlig ikke selve arbejdsopgaverne, der er svære, men derimod uklare mål, konfliktsky ledere, unødvendige regler og restriktioner, rapporteringer, kontrolskemaer og alt for lidt plads til debat, spørgsmål, læring og vækst.

Det kan også handle om, at der er for meget magtspil, skjulte agendaer og alliancer, som skaber usikkerhed og uventede reaktioner, som intet har med selve virksomheden at gøre.

Alle disse ting er netop styret af frygt. Frygt for ikke at have kontrol over tingene. Frygt for ikke at kunne dokumentere resultater eller frygt for ikke at være god nok, dygtig nok eller vellidt. Frygt har mange ansigter.

I en sund virksomhedskultur ville selve jobbet blive løst i en håndvending. Mange begavede og dygtige medarbejdere forlader deres job, ikke på grund af selve jobbet eller lønnen og personalegoderne, men fordi de til sidst er så trætte af at skubbe klippeblokke op af bjerge hver eneste dag.

Tillid derimod handler om at stole på, at ens medarbejdere er intelligente og kompetente mennesker, som sagtens kan finde ud af at udføre deres job og løse de opgaver, der er indenfor en given ramme på deres helt egen måde.

Tillid handler om, at du kan sige din mening lige ud. Sandheden kan være ilde hørt, men er der fuld tillid, er der ingen som behøver at skulle forklare sig, forsvare sig eller føle sig forkerte. Vi er alle okay og vi skal nok finde en løsning.

En god ledelse danner grundlaget for gode ledere, som kan skabe tillid hele vejen rundt og som vil inspirere deres medarbejdere til at tænke, være kreative, tage chancer, vokse og finde lige præcis den helt unikke person, de i virkeligheden er.

 Det handler om tillid.

Mange kærlige hilsner fra

Charlotte Djurhuus

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Arbejde - træt af at skubbe klippeblokke? Så læs med