En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø fra 2012 viste, at 15 procent af 16.300 adspurgte følte sig stressede "hele tiden" eller "ofte" inden for de sidste to uger.
Ud af disse svarede 43 procent, at både job og privatliv var kilden til følelsen af stress.
Problemet ligger i at være tilgængelig i 24/7.
En af de klassiske fejl er når en dybt engageret og passioneret leder/ledelse, hvor arbejdet er sprunget ud af deres personlighed og derfor ikke har noget problem med at arbejde 100 timer i ugen. Det bliver derfor meldt ud med bred pensel til alle ansatte, at der forventes at de står til rådighed altid 24/7! Det er helt ok for visse ansatte (og ofte en nødvendighed for firmaet), men hos andre med stor familie, eller bare folk der arbejder 110% på arbejdspladsen for at restituere i weekenden, så de er i top igen mandag morgen, - er det en ekstra byrde.
For en iværksætter kan det være indbegræbet af frihed, at man netop har mulighed for at kunne arbejde 100 timer om ugen. Men hos de andre engagerede medarbejdere, ligger motivationen andetsteds.
Et eksempel:
Jeg sidder nu her og skriver dette, en lørdag eftermiddag og arbejder med mit coaching firma. Der er en hjemmeside, der skal opdateres og denne artikel er ved at blive skrevet, børnene bliver passet. Det er for mig, den ultimative form for frihed, at kunne sidde og arbejde med mit firma i weekenden.
Havde jeg sat en medarbejder til dette job, havde det været en del af en aftale. Medarbejderen skulle så "performe" udfra den aftale og den gulerod vedkommende får ved at arbejde i firmaet. Det fungerer sikkert fint i mange tilfælde, men setuppet er anderledes for medarbejderen, end det er hos mig.
Medarbejderen arbejder udfra en aftale. Deri lægger forventninger, præstation, loryalitet, pligt, bekræftigelse, troværdighed, Ære, at holde ord, identitet, fremtid, karrierre, konsekvenser, m.m.
For mig ville jeg være tættere på: Spontanitet, glæde, begejstring, stolthed, kreativitet, motivation, leve sin drøm ud, m.m.
Med andre ord: "Jeg er på min helt egen agenda, hvorimod medarbejderen er på min eller firmaets agenda."
Det har en grundlæggende betydning i vores underbevidsthed. Det er bevist at udgøre en markant forskel på, om vi får hjertekarsygdomme af stress, eller om vi er fyldt af "sundt" stress.
Jeg har lagt mærke til (og dette er for helt egen regning), at det som regl er ansatte oppe i hirakiet, der udtaler "Vi er ikke stressede, vi har bare travlt". Jeg har selv endnu aldrig hørt fra hårdt arbejdende medarbejdere nederst i hirakiet, når ledelsen finder stress på arbejdspladsen sige: "Vi er ikke stressede, vi har bare travlt". Dette udsagn kræver sin helt egen artikel, da det opleves meget individuelt, og er afhængig af den historie/ ryksæk og omstændigheder som hver enkelt person selv bærer på.
Man kan godt være effektiv og opslugt af sit arbejde uden at være på alle døgnets timer. For nogen er det ligefrem et kriterie at kunne restituere, så de kan være den gode effektive medarbejder, som løfter firmaet det helt rigtige sted hen.
En løsning kunne være en mere individuel løsning frem for den brede stå-til-rådighed-pensel malet udover alle medarbejdere.
Derudover er det uhyre vigtigt at dem, der står til rådighed alle døgnets timer, og alle ugens dage , har nogle klare redskaber til at holde fri indvendig.
Som seniorforsker ved Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling, på Bispebjerg Hospital Bo Netterstrøm forklare:
"Vi har to ben at stå på - et arbejdsben og et privatben - og hvis de ikke er nogenlunde lige stærke, risikerer vi at vælte"!
Jakob Panduro
CoachAndCare.dk
Personlig coaching og Stresscoaching
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer