Coach og psykoterapeut Aalborg

Øvelse i nærhed

Dette er en god lille øvelse til, at få noget mere nærhed ind i parforholdet, eller træne det, hvis en af Jer ikke er så god til det med nærhed.
Jeg har brugt den at par gange, når jeg har haft par i terapi. Enten har de fået den med hjem som hjemmeopgave, eller så har de prøvet at lave den foran mig i det terapeutiske rum.

Hvis det med nærheden er svært for den ene part, kan det være en god idé, at starte stille ud med øvelsen, og afsæt to minutter til det. 2 minutter kan føles som rigtig langtid, hvis man ikke er god til det med at være tæt.

 

Øvelsen går ud på, at i sidder Jer ned, sørg for, at i sidder behageligt. Nogen foretrækker en sofa, mens andre foretrækker at sidde på en stol overfor hinanden. I tager hinanden i hænderne og kigger så hinanden i øjnene og er helt stille.
Mens i så sidder der og kigger på hinanden, så begynd stille og roligt at tænke gode tanker om din partner. Tænk på nogle positive egenskaber ved din partner, eller måske, hvad det var du i sin tid faldt for hos din partner.

 

Det er vigtigt, at I stadig holder øjenkontakten.

Der er ikke noget, der er rigtig eller forkert, så hvis den ene begynder at græde, så er det helt okay. For det er tegn på, at øvelsen virker. Det er vigtigt at øjenkontakten bibeholdes, de fleste har nemlig en tendens til at ville kigge væk.
Der kan også ske det, at den ene part eller måske Jer begge vil begynde at grine, det er en forsvarsmekaniske, når det måske bliver lidt for tæt for vores personlighed. Det kan også svært for den part, der har svært ved nærhed, når man er helt inde i hans eller hendes intimzone.
Igen vil jeg sige, at det er vigtigt at øjenkontakten bibeholdes, selvom man skulle ende med at græde eller få et grineflip, det bliver øvelsen kun stærkere af.

Når I begge føler Jer klar til det, kan længden på øvelsen udvides til 5-10-15 min. på daglig basis.

 

Når i er færdige med øvelsen, må i meget gerne rose hinanden.
Derefter kan i prøve, at dele Jeres tanker med hinanden. Hvordan var det, at lave øvelsen. Hvad føler du, at du fik ud af det. Skal den laves igen og skal vi prøve flere minutter. Slut så af med, at fortæl din partner om, hvad det var du tænkte om den anden.

 

 

 

 

__________________________

Holger Abildgaard
Coach, par & psykoterapeut
https://www.habildgaard.dk
Mobil 60716945

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Øvelse i nærhed