Coach og Mentor Helle Laursen

Tør du være et uperfekt menneske?

De fleste af os er virkelig vores egen værste kritiker, ofte meget hårdere ved os selv, end ved andre. At være venlig og støttende overfor os selv, handler også om at huske at det er uundgåeligt at vi laver fejl, at vores liv ikke er perfekte, at livet ikke folder sig ud som vi gerne vil.

Faktisk er netop det noget der er ens for os alle, en del af vores fælles menneskelighed. At fejle og at være uperfekt er ikke noget der er specielt særligt for enkelte, det er noget vi alle oplever. Samtidig er det også noget vi meget ofte glemmer – når vi møder modgang får vi tit en urationel opfattelse af at alle andre har styr på deres liv, og at det blot er os der ikke kan få tingene til at fungere.

Ovenstående beskriver faktisk to af de tre elementer som self-compassion består af:

  1. Venlighed, støtte, medfølelse, følelsesmæssig varme. Det er samtidig antidoten til vores indre selv kritiske stemme. Og en meget aktiv tilgang til det vi oplever i enhver situation.
  2. Minde os selv om vores fælles menneskelighed – at det er uungåeligt for alle at fejle, at være uperfekte. Denne del fugnerer også som antidote til vores følelse af isolation, af at være alene, især når vi fejler, ikke er gode nok elelr livet blot fører os en anden retning end vi selv håbede på.
  3. Det sidste element af self-compassion, er mindfulnes. Det handler om opmærksomhed, og om nødvendigheden af at kunne og turde opdage hvad vi egentlig føler i en given situation. Hvis vi blot kører på automatpilot er der langt større sandsynlighed for at vores indre selv kritik kører af med os – vi kan simpelthen ikke være venlige og støttende hvis vi ikke opdager at vi undgår det der er svært. Når vi er fanget i det indre drama, bliver vi lettere fanget af medlidenhed med os selv, og vi sidder lettere fast i gamle mønstre, eller i følelsen af at være et offer. Når vi kører rundt i det indre drama, kan vi ikke give os selv støtte og ej heller minde os selv om at det er fælles for alle mennesker at have så mindfulnes er antidoten til at være fuldstændig identificeret med de følelser og den indre kritik der kører på autopiloten.

Det lyder intuitivt rigtigt for de fleste at være venlige, men falder os sjældent særligt let. Vi har jo lært at være venlige og støttende overfor andre, og det kan virke lidt selvmodsigende eller egoistisk at være det overfor os selv. Og egoistisk er langt fra hvad self compassion egentlig er!

Der er lavet ret meget undersøgelser af effekterne, både om self-compassion og det at være selvkritisk – som er én af de centrale elementer som self-compassion giver modspil til. Selvkritik er stærkt linket til depression, dvs. at en høj grad af selvkritik giver en markant større risiko for depression. Selvkritik giver desuden lavere tiltro til os selv, det giver større stress, angst og flere oplevelser af ikke at slå til – som igen bliver en selvopfyldende profeti.

Erfaringen viser at self-compassion øger den indre styrke til at håndtere forandringer, fejl, nederlag og alle de situationer hvor livet eller hverdagen ikke går i den retning som vi selv havde håbet. Og hvem oplever ikke det?

Self-compassion giver venligheden og evnen til at se hvad der egentlig sker indeni mig – så jeg ikke bare i automatisk forsvar skylder skylden på andre, eller lander i mit eget indre mismod.

Evnen til at være self compassionate, giver modet og medfølelsen til at indrømme overfor os selv og andre hvad der egentlig er på færde. Du får allervigtigst den følelsesmæssige styrke til at turde se det der egentlig skete, hvad din egen andel var og hvad du kan gøre i den enkelte situation – fordi du har ressourcerne til at gøre noget ved det.

Når du ved HVORDAN (og ikke mindst AT) du kan være god ved dig selv og du ved at ALLE mennesker laver fejl – så er det ikke længere så farligt at være menneske. Og ikke så farligt at opdage de fejl du laver. Ikke så farligt at møde udfordringer, at dit liv tager en anden drejning end du håbede på – fordi du VED hvad du aktivt kan gøre for at komme tilbage til dig selv. Med venlighed, men accept, men realisme, men fødderne solidt plantet i mulden. Inklusiv selvkritik og hvad der ellers hænger ved af gamle strategier i dig. Mød det med venlighed. Det hele. Selvkritikken er for farlig til at du kan lade den være alene om at styre dig.

Vær god ved dig selv, især når du fejler! Du er blot i samme båd som alle os andre.

Effekten af at TURDE OPDAGE hvad der sker indeni dig, huske at du BLOT ER ET MENNESKE og at du kan møde dig selv når du fejler med VENLIGHED er en indre styrke der kan håndtere det du møder i din hverdag.

mvh

Helle Laursen

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Compassion
Se mere på: https://nordic-compassion.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Selvkritik - det uperfekte menneske er perfekt. Læs hvorfor