Coach og Mentor Helle Laursen

Sådan træner du de følelsesmæssige færdigheder der giver indre ro og glæde

Vi kan træne os til at (gen)finde indre ro og glæde! Vi kan ikke kontrollere hvilke udfordringer vi møder, men vi kan i høj grad opøve de indre ressourcer og tilgange, som effektivt (og evidens baseret) øger glæde, livstilfredshed, fornemmelse af ro og evne til at klare det livet byder os.

Den handler kort sagt om at behandle dig selv med samme støtte og forståelse og venlighed som du ville vise overfor en du har kær. Dit barn, din mand, din nære veninde. At træne evnen til at (gen)finde glæde og indre ro, handler ikke om at undgå smerte eller udfordringer. Det er ligesom ikke indenfor vores kontrol, vel?! At gentage positive affirmationer for dig selv som du ikke tror på, er altså ikke vejen frem. Det er måden du reagerer på og måden du tager vare på dig selv (eller ej) når du oplever de svære situationer, der er afgørende for at finde glæden og roen igen. Det er derfor vi kan træne os op til det.

Så hvad skal der til? Og hvordan kan du træne dig til at være mere glad?

Udgangspunktet for mere glæde og indre ro vil ALTID være at du tager udgangspunkt i det du oplever. Det der er din virkelighed lige nu. Ikke prøve at få det trælse væk, eller gøre din oplevelse anderledes end den er. Ingen glasur på toppen af nok så meget kedafdethed kan gøre dig glad. Det der er din virkelighed i det enkelte øjeblik, er dit startsted for mere glæde. Ikke ved at få det væk, men simpelthen ved at acceptere det du oplever, at virkelig lytte til dig selv.

Når du træner er der tre kerne elementer som har en dyb effekt på hvordan du oplever dig selv og din evne til at håndtere verden. Den ene har jeg nævnt – det er dit udgangspunkt og startsted: at lytte og acceptere hvordan du egentlig har det lige nu.

Det andet vigtige element der skal til for at opøve evnen til at finde glæde og indre ro igen og igen, er:
Venlighed og medfølelse overofr dig selv. Ikke som i ”ja, det er synd for mig”, men som i en respekt for at ”det jeg oplever lige nu, måske ikke er særlig rart… hvad kan støtte mig lige nu? Hjælpe mig? Lindre lidt?”

Det sidste du skal øve dig i, er at huske på at du er menneske ligesom alle os andre. Hvis der er noget vi har til fælles, er det at vi fejler, at vi er uperfekte, og at vi møder situationer og udfordringer vi aldrig havde håbet på. Det kan man kalde vores fælles menneskelighed. At fejle og at være uperfekt er ikke noget der er specielt særligt for enkelte, om end vi for det meste føler os alene og anderledes end andre, når vi selv fejler. Når vi møder modgang får vi tit en urationel opfattelse af at alle andre har styr på deres liv, og at det blot er os der ikke kan få tingene til at fungere.

Vil du opleve mere glæde, mere indre ro og have større indre styrke? Ønsker du mere af det, oplever du sikkert jævnligt modsætningen - de fleste af os er virkelig vores egen værste kritiker, ofte meget hårdere ved os selv, end ved andre.

At kunne lytte og acceptere hvad jeg egentlig oplever, at være venlig og støttende overfor os selv når det er svært, og at huske at det er uundgåeligt at vi laver fejl, at vores liv ikke er perfekte, at livet ikke folder sig ud som vi gerne vil.

Det er vejen til mere glæde, følelsesmæssig frihed, indre ro, livstilfredshed.

 Vil du vide mere konkret hvad de her tre elementer er og hvordan du kan træne dem?

Vil du se en video om HVORFOR de her tre elementer er så effektive?

mvh

Helle Laursen

www.nordic-msc.dk

PS

AUDIO kursus om at finde idnre ro og indre styrke -
http://nordic-msc.dk/find-indre-ro-styrke/

 

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Compassion
Se mere på: http://nordic-compassion.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Glæde og indre ro. Sådan træner du dine følelser. Læs mere