Coach og Mentor Helle Laursen

Sådan bruger du Self Compassion til at vende selvkritik

Det er tit lettere at tage ansvar for andre end for os selv. For mange af os er det at være venlig lidt akavet. Med mindre det er for nogen omkring os.

Self Compassion handler om at tage ansvar for os selv, så vi kan være en del af verden uden at få alting til at handle om os (eller vores fejl).

Hvordan kan vi gøre en forskel for andre, når vi konstant kommer til at spænde ben for os selv, ved at vurdere, dømme, overveje hvordan vi nu kan være nok på alle mulige måder? Først når vi kan inkludere os selv i cirklen af dem vi møder med venlighed, så er vi frie til at møde andre i et åbent og dybt møde. Og være en reel hjælp og ærlig støtte.

For mange af os bliver det hverken medfølende eller venligt, når det er os selv der laver fejl. Alle de gode støttende ord og de venlige intensioner gemmer vi til vennerne. Når det er os selv, så bliver vi kritiske, fortvivlede, undrer os over at vi kan være så svage, prøver at tage os endnu mere sammen. Eller fortæller os selv at vi ikke fortjener at have det godt, eller lave ting der støtter os - for vi fejlede jo igen. Faktisk er vi en fejltagelse.

Den gode nyhed er at vi kan træne at være venlig og støttende og klare modgang. Vi kan træne det at blødgøre vores ego. Når vi bliver mere fleksible i vores tænkning om os selv, får vi mere styrke til at tackle modgang.

 Det kan læres, selv når vi har tendens til at tænke at vi ikke fortjener at have det godt. At det er noget forbeholdt de andre.

At træne Self Compassion er at træne intensionen om at møde smerte og ubehag med venlighed og medfølelse. Det er at opøve et varmere forhold til hvordan vi relaterer til alt det vi oplever. til vores verden. Når den relation ’varmes op’, så bliver udfordringerne markant mindre.

Her er 4 måder du kan træne venlighed og medfølelse på, selv hvis du har svært ved tanken om at du fortjener det:

1. Mindsk det der dræner og øg det der fylder op

Læg mærke til hvornår selvkritikken særligt bliver hård. Måske når du er træt? Alene?

Har arbejdet for meget?

Sørg for at opdage hvornår du særligt bliver fanget af de hårde tanker. Og i stedet for at tænde for TV, at surfe på facebook eller at spise lidt mere chokolade, så giv dig selv tid hvor du kan slappe af. Giv dig selv lov til at ’lukke ned’.

Enhver mindre elektrisk ting vi har derhjemme, sørger vi for at tage ud  af stikket hvis den ikke virker. Og så sætte strøm til igen, og genstarte. Hvordan kan du gøre det selv?

Tage en powernap?

Gå en tur?

Sætte yndlingsmusik på?

Så skru ned for dig selv, når du er drænet. Og skru op for det det fylder dig op igen.

2. Lyt til lydfilen 'Self medfølelse pause'

Selv medfølelse pause er en af de øvelser jeg altid selv bruger, når jeg bliver fanget af trælse følelser der fylder. Den er enkel. Den er effektiv.  Den kan let tilpasses lige dig og situationen. Den indeholder de tre dele som skal til for at vi reelt oplever noget som medfølende, nemlig: opmærksomhed, venlighed og fælles menneskelighed.

Lydfilen kan du hente allerøverst i indlægget!

3. Sig venlige ord til dig selv. Berolig dig selv.

Det kan være svært at finde venlig ord til os selv når vi har det svært. Vi er så vandt til at være kritiske og dømmende.Men forestil dig at du skal tale til det lille barn indeni dig, som er bange, kedafdet eller udkørt.

Selv forældre i flygtningelejre eller andre svære omstændigheder vil gøre hvad de kan for at berolige et lille barn. Det er medfølelse. Det er venlighed. At tage vare på dem der har brug for det. Vores indre har brug for venlighed og omsorg på samme måde som et lille barn.

Føles det akavet eller underligt at være venlig overfor dig selv, så forestil dig at det er den lille del af dig der har brug for det. At det er den trykken i maven du skal tage vare på. Være venlig overfor.

4. Opdag om du kommer til at bruge Self Compassion til at slå dig selv i hovedet med!

Self Compassion  er ikke endnu et selv forbedrings projekt. Det er en fælde hvis vi tror at vi kan blive gode nok til også det her, så vil vi altid være venlige og vide at vi fortjener at have det godt.

Self Compassion er ikke endnu et færdig ’bare-gør-sådan-her’-skabelon der sikrer et blidt og glad liv. Det er svært at være menneske. Det er naturligt et langt stykke hen af vejen at vi kan opleve os selv som at vi ikke fortjener at have det godt. Det er en menneskelig mekanisme. Det er ikke noget i vejen med dig, blot fordi du oplever det.

At træne medfølelse og venlighed og Self Compassion er at huske at også vi er mennesker. At også vi synes livet kan være svært.

Og netop lige i de situationer hvor det ER svært. Dér er venlighed og medfølelse den styrke vi kan falde tilbage på. Hvile i.

Lige præcis fordi vi kan føles os ikke nok, at vi ikke fortjener at have det godt eller ikke er noget værd – er venlighed og medfølelse svaret. Lige præcis i de situationer  kan vi finde lidt mere ro med medfølelse. Det er et perfekt sted at starte. Og komme tilbage til.

Når du sætter dig selv fri, kan du for alvor hjælpe alle omkring dig!

Se mine kurser i Kbh i efteråret 2016 lige her http://levlykkeligt.dk/mindful_selfcompassion_kbh_fra_okt_2016

kh

Helle Laursen, coach og mentor.

Dette blogindlæg blev udvalgt af Levlykkeligt's samarbejdspartner Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.  

 

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Center for Mindful Self-Compassion
Se mere på: http://nordic-msc.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Venlighed - vær venlig overfor dig selv. Sådan vender du selvkritik