Coach og Mentor Helle Laursen

Mindfulnes og Self Compassion - hvad er forskellen?

Hvad er sammenhængen mellem Self Compassion og mindfulness?

De to hænger tæt sammen. Men der er også klare forskelle. De er som en dans - den ene kan ikke eksistere i længden uden den anden. Når du træner mindfulnes gennem længere tid, øger du målbart din evne til self-compassion. Og din evne til self-compassion er delvis afhængig af din evne til mindfulnes.

Men. Der er klare og markante forskelle. Derfor er det to meget forskellige 8 ugers kurser du kan tage for hvert af dem. Det 8 ugers kursus der primært fokuserer på Self-Compassion hedder Mindful Self-Compassion, forkortet MSC. Det er mindfulnes baseret træning i medfølelse.

Her er et par eksempler der kan tydeliggøre forskellen:

Hvor mindfulness spørger ”Hvad oplever du jeg lige nu?”, tilføjer self-compassion ”Hvad har jeg brug for lige nu?

Hvor mindfulness siger: ”Lad din opmærksomhed vokse til at inkludere de svære følelser du møder, og de vil mindskes” tilføjer self-compassion: ”Mød dig selv med venlighed når du oplever svære følelser, og de vil forsvinde."

Mindfulness peger hen mod en ikke dømmende og accepterende oplevelse i hvert øjeblik. Mindfulnes er at være åben overfor og bevidst om det du oplever, hvad enten det er behageligt eller ubehageligt. Uden at søge at undgå det eller holde fast i det. Accept og bevidst nærvær er kernebegreber i mindfulness.

Self-compassion peger hen mod evnen til at møde alt vi oplever med venlighed og medfølelse.

Self-compassion er redskaber til at tage vare på, og støtte den der ”oplever”.

Self-compassion er specifikt rettet mod de følelser der er svære, fordi medfølelse forudsætter følelsesmæssig smerte.

En typisk introduktionsøvelse i mindfulnes træning er at spise mindfult - f.eks. en rosin eller et måltid mad. Den øvelse har vigtige pointer i sig, men det giver ikke mening at træne medfølelse i en situation hvor du spiser en rosin - eller en pizza.

Self-compassion er heling af følelser, meget direkte og meget dybt.

Self-compassion er således målrette følelser og håndtering af stærke og svære følelser, ved at lindre og berolige - og det kan man bedst gøre på et fundament af opmærksomhed (mindfulnes).

Der er lavet en del forskning i både mindfulness og self-compassion, og det viser sig at evnen til self-compassion øges markant for langt de fleste der praktiserer mindfulnes. Og omvendt, øges evnen til bevidst opmærksomhed og mindfulnes hos de der praktiserer self-compassion.

De forstærker hinanden. Man kan sige at medfølelse er implicit i mindfulnes, som et usynligt udgangspunkt - mens medfølelse i MSC er meget eksplicit og meget direkte italesat og trænet. Faktisk er medfølelse det eneste omdrejningspunkt i hele MSC forløbet.

Når det er sagt, så er kan der være forskel på hvad du fungerer bedst med. Der kan være personlige præferencer ift. hvad man er mest tiltrukket af. For nogle er det vidunderligt med mindfulness’ fokus på opmærksomhed og væren i det enkelte øjeblik, mens andre oplever et behov for at kunne mindske svære følelser mere direkte. Er du stærkt selv kritisk eller fyldt med overvældende følelser kan det måske være sværere at træne mindfulnes umiddelbart, fordi følelserne og selvkritikken kommer til at stå så tydeligt frem. I den situation kan self-compassion opleves som mere aktivt og mere lindrende.

Mindfulness træner opmærksomhed og accept af oplevelsen i det enkelte øjeblik, mens self-compassion lindrer og beroliger den der oplever svære følelser.

mvh

Coach og mentor Helle Laursen
 www.hellelaursen.dk

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Compassion
Se mere på: http://nordic-compassion.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindfulnes og Self Compassion - hvad er forskellen? Læs her