Coach og Mentor Helle Laursen

Derfor tager du de usunde valg - igen og igen

Medfølelse og venlighed er ikke kun for hippier. Hvis du også er en af dem der prøver at tabe et par ekstra kilo eller fastholde din træning her efter nytåret, så kunne du få glæde af lidt mere selv-medfølelse og venlighed.

En ny meta-analyse der er publiseret i Health Psychology (Klik for at se) viser at selv-medfølelse er tæt forbundet til at skabe nye vaner der støtter sundhed og gode livsstilsvaner.

De fleste af os tror at vi bedre kan motivere os selv med selv-kritik, men en overvældende mængde undersøgelser viser det modsatte (klik for at se): at når du er venlig mod dig selv, oplever du færre nederlag og kommer hurtigere op på hesten igen ift. livsstilsændringer, og fastholder dine ønsker om forandring længere tid.

Flere undersøgelser om livsstilsændringer viser at det er lettere og holdes i længere tid, når der motiveres undervejs med selv-medfølelse, i stedet for kritik. Se feks undersøgelse om at stoppe rygning her.

Årsagen til at selv-medfølelse er så effektivt, er, at det hjælper os til at regulere vores handlinger samtidigt med at det hjælper os til at fastholde langvarigt fokus. Begge dele er jo netop er nødvendige, hvis du skal ændre vaner.

Motivation begrundet i selv-medfølelse kommer fra et dybt ønske om sundhed, velvære og et godt liv. Hvorimod motivation med selvkritik kommer fra en frygt for at være værdiløs eller en søgen efter at få kontrol. Det er derfor at motivation begrundet i selvkritik er hårdt i længden. For hvis du altid kritiserer dig selv, er det jo ikke sjovt i længden at opdage flere fejl og flere sårbarheder, vel?

Selv-medfølelse giver den følelsesmæssige tryghed der skal til for at du kan og tør og vil se dig selv ærligt og oprigtigt.  Ikke mindst der hvor der skal nye vaner eller reaktionsmønstre til. Derfor bliver motivationen baseret på selv-medfølelse, altid et ønske om vækst og velvære, ikke en undgåelse af virkeligheden.

Det tyder yderligere på at der er en meget tæt sammenhæng mellem evne til selv-medfølelse, og så fire vigtige sundhedsvaner: at spise sundere, at få mere motion, at sove mere og bedre, at stresse mindre. Jo større selv-medfølelse, jo oftere blev de fire sunde vaner praktiseret. Samtidigt er disse fire sundhedsvaner reelt afgørende i udvikling af langt de fleste livsstilssygdomme, bla. fordi inflammationen bliver mindre når vi spiser sundere, motionere, sover og ikke stresser.

Ud over blot at være venlig mod dig selv, indbefatter selv-medfølelse også at se dig selv om en del af menneskeheden; at du deler samme udfordringer som alle andre mennesker, samt at mindfult være opmærksomt på følelser og tanker, i stedet for at blive styret af dem.

Jo større evne til selv-medfølelse jo større evne til at tage vare på os selv, især når vi fejler, falder af hesten, eller bare kommer ud af de gryende gode nye vaner.

Og helt ærligt: Når vi vil tabe de der 5 kg, falder vi jo af den alt for perfekte og kontrollerede kostplan på et eller andet tidspunkt. Når vi er trætte, når der er uforudsete problemer på arbejde, i familien, når vi sover dårligt, eller bare er i dårligt humør. Livet er uperfekt, og jo bedre vi er til at navigere i vores uperfekte hverdag, jo lettere når vi vores mål. Det er det som selv-medfølelse hjæper dig med.

Selv-medfølelse er i høj grad at acceptere alt det uperfekte og midt i det at tage godt og venligt og kærligt vare på hvad du egentlig helst vil.

Vil du hurtigere op på hesten? Så motiver dig selv med selv-medfølelse, i stedet for selv-kritik!

 Lyder det svært? Mærkeligt? Det er ingen af delene, det er en iboende evne der kan trænes og læres gennem hele livet. Af alle.

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Compassion
Se mere på: http://nordic-compassion.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Usunde valg - Motiver dig selv effektivt med selv-medfølelse. læs her