Coach og Mentor Helle Laursen

Den største fælde i personlig udvikling

Fælden vi alle falder i: At vi håber at endnu en omgang succes eller at præstere lidt mere, gør os tilfredse. Hvis du er som de fleste – og mig selv inkluderet - har du brugt mange år på at opnå lidt mere – få mere tryghed, planlægge en god ferie, overstå din arbejdsudfordring, blive færdig med en eksamen, eller kunne løbe de der 10 km. Og hver gang vi når det er det godt og fedt, men så skal der ligesom mere til. Det nytter ik noget at hvile på laurbærerne, vel? Ingen tvivl om at vi henter en masse energi ved at opnår det vi gerne vil. Forklaringen ligger i hjernen og i hormonet dopamin, som er en vigtig medspiller i vores handlekraft. Det er det der giver den rare følelse af at være energisk, opstemt, opgejlet. Det frigives hver gang vi når endnu en målstreg, billedligt talt.

Men det er ikke nok. Ikke til at være tilfreds i hvert fald. Tilfreds med dig selv, med livet  og hverdagen i al almindelighed. Hamsterhjulet kan komme til at bestå af netop det at ville nå lidt mere, noget andet, nyt, endnu et mål.

Forklaringen ligger i vores hjerne. Altså forklaringen på at den ensidige fokusering i meget selvudvikling (og arbejdsudvikling) på at nå mere, højere, længere ikke gør os glade i længden. Der er ikke noget i vejen med dopamin- jagten. Men faktisk kan den (søgen efter at nå mere) være med til at køre os ned, hvis den ikke balanceres med det vi også har brug for: nemlig at slappe heeeelt af. At mærke tilliden, trygheden og tilhørsforholdet til andre og finde den indre ro, den fred med os selv.

Ligesom vi får et energi kick ud af at nå vore nye mål (vores motivationssystem og dopamin-kicket), så har vi også et følelses-håndteringssystem der aktiveres når vi slapper af og føler os forbundne med andre mennesker. Det er der hvor hormonet oxcytacin frigives, og som giver følelsen af indre ro, følelsen af tryghed og følelsen af at høre til, at være del af et fællesskab. Det kalder man det beroligende og tilfredshedssystemet.

De to systemer i hjernen kan illustreres ved at motivations (og dopamin)systemet er som et egern – det løber rundt og når en farlig masse. Men kan blive så stresset at glemmer hvor det har gemt alle depoterne af nødder. Det beroligende system (oxcytocin), er som en kat der slapper af i sommervarmen – fuldstændig og aldeles tilfreds og uden bekymringer.

Det sidste følelseshåndteringssytem vi har, er kamp-flugt systemet, som sikrer overlevelse og scanner verden for farer. Som en hjort der scanner omgivelserne uafbrudt. Også når vi som en tilfreds kat ligger og slapper helt af.

De tre systemer påvirker selvfølgelig hinanden. Men hvor kamp-flugt og motivationssystemerne begge er aktiverende, er det beroligende og tilfredssystemet det eneste der kan afbalancere en evt. overaktivitet i de to andre.

Bliver du for travl, for stresset eller for aktiveret af gamle traumer – så bliver de to systemer over aktive.

Det eneste der kan balancere de to aktivitetsskabende systemer (motivation og kam/flugt), er det beroligende system. Det er derfor at hvile er nødvendigt. Derfor er søvn kommet på dagsordenen igen. Med rette. Det er også derfor at de mere stille træningsformer yoga, og pilates, forkælelse i spabade, massage og meditations former kommer mere og mere frem.

Fordi din hjerne og din krop – hele dit nervesystem -  har brug for meget mere end at nå endnu et mål, for at være tilfreds. Du har også bruge for at kunne finde ro, kunne finde fred med dig selv, være tilfreds med blot at være til (i øjeblikke af gangen) og hvile i det du er. Kun der, kommer der energi til at sætte nye mål.

Det er lettest for os at aktivere dopamin jagten, fordi hele vores kultur hylder aktiviteter og præstationer.

Derfor falder vi i fælden med at præstere i selvudviklings-regi også. At gøre lidt mere, lære lidt mere, kunne de der 4,5 og 7 trin til det ene og det andet.

Du kan aktivere dit beroligende system ved at hvile og være i ro – bevidst om hvad du gør. Gå en tur og nyd vejret. Mediter. Dyrk de stille motionsformer som yoga og pilates. Træn din evne til mindfulness eller til selv-medfølelse.

 Se mere om selv-medfølelse her

__________________________

Helle Laursen, Coach og Mentor samt grundlægger af Nordic Compassion
Se mere på: https://nordic-compassion.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Personlig udvikling - pas på denne fælde. Læs mere