Bekymringer eksisterer kun i fortiden eller i fremtiden

Har du tendens til at bekymre dig? Eller lægger du slet ikke mærke til dine tanker og om du har tankemylder? Bekymringer avler bekymringer, og kan medføre angst, stress og bare generelt dårligt humør og tristhed. Når først tankemylder og de negative tanker har fat i dig, så bliver det svært at kontrollere og komme ud af. Tankemylder er som kviksand, du bliver hevet længere og længere ned, og dit tankemylder fylder mere og mere. Og forhindrer dig I at være her og nu. Forhindrer dig at agere og tage aktion på det du gerne vil. Det der fylder får du. 

Du har oplevelser og noget med i bagagen, du kan være opdraget til at bekymre dig, du har erfaringer og oplevelser der gør at du passer på os selv, dit ego taler og du har svært ved ikke at se bort fra alle disse indtryk og læringer. 

Al  bekymring ligger enten i fortiden eller i fremtiden. Lige her og nu er der ingen bekymring. Jo, prøv lige at stoppe op to minutter. Hvad bekymrer du dig om lige nu?

- at blive arbejdsløs? fremtid
- ikke at kunne betale regninger? fremtid
- tanker der nager dig fra barndom der fører til din mistrivsel? fortid
- indre dialoger med familie, kollegaer hvor du gerne ville have sagt fra, du kører måske tidligere hændelser igen og igen og får sagt fra på tidligere oplevelser? fortid
- går kæresten fra mig? fremtid

Hvis du kun er her LIGE NU så forsvinder dit tankemylder og dine bekymringer. Du sidder her og læser denne mail ja, men prøv at se ned på dine hænder. Beskriv dine hænder inde i hovedet på en positiv måde. Eller se på dine børn lige nu og her. Din kæreste. Se og beskriv himlen. Hvis du formår at være tilstede lige her og nu så er der ingen bekymringer.

Nuet er din ven i bekæmpelsen af tankemylder

En solid og effektiv måde at stoppe dit tankemylder på er NUET. Det kræver øvelse, tålmodighed og vilje. Jeg troede faktisk at jeg ville være dårlig til det men det viser sig at jeg er super god til at lukke alt ude og være i nuet, i  mentaltræningen - når jeg gør det, når jeg husker det, når jeg har en rutine omkring det. Nogle dage og gange er det lettere end andre. 

Mentaltræning får dig ind i nuet og du mærker dig selv og medfører en lang række positive følger med sig, som bedre søvn, bedre humør og overskud. Med mentaltræning øver du dig i at være i dig, og ikke i dine tanker. Og en guidet metode til at være lige her i nuet uden bekymringer. 

Prøv at få en rutine og lav mentaltræning hver dag. Brug den gerne ved indsovning. En god vej til bedre søvn. 

Kh, Jane 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bekymringer eksisterer kun i fortiden eller i fremtiden. Læs