Coach Hørsholm Marianne Monrad

Sådan kan du blive en af de raske 100 årige

Tænk vi bliver 24 år ældre end vores bedsteforældre. Hvordan forestiller du dig at disse år skal bruges?

Vi bliver ældre fra den dag vi bliver født, men det er først når du er omkring de 50 at man i vores kultur bruger termen ældes og vi forbinder at ældes med forfald.

Sandheden er, at der findes unge som allerede i 20´erne viser tegn på forfald ved at have et ustabilt blodsukker, forringet muskelmasse og tab af balance. Du kan være yngre som 60 årig end du var da du var 30, fordi du har forandret din attitude og livsstil.

Tror du, at efter de 50 går alt ned ad bakke? Helbredet, udseendet, hurtigheden, udstråling, hukommelsen. Måske er der et element af selvopfyldende profeti, hvis du starter en sætning med:” I min alder…” eller ”Det er jeg blevet for gammel til…”

Min moster optrådte til sin egen 90 års fødselsdag med sin musikgruppe. De er fem kvinder, der synger trestemmigt og én af veninderne akkompagnerer med guitar. De underholder ”De Gamle”, som hun plejer at kalde dem, der er 20 år yngre, og som ikke er så friske som hende selv.

Selv om hun har haft brækket både hofte og skuldre mere end én gang, så kommer hun altid op og stå igen. Hun er vel det man vil kalde et ukueligt menneske, som spreder glæde omkring sig samtidigt med at hun er god til at sætte grænser overfor andre. Hun ved hvad hun vil og hvad hun ikke vil være med til.

Min mosters karakteristika falder rigtigt godt i tråd med neuropsykolog, dr. Mario E. Martinez store undersøgelse af hvordan raske 100 årige lever deres liv. Han forsker i forholdet mellem sind og krop og hvordan vi opnår sund aldring. Som en del af hans aldersforskning har han rejst rundt i hele verden og interviewet 700 raske 100 årige og fundet at de har fælles træk.

De raske 100 årige er:

Fremtidsorienteret

De lever i nuet  og  har altid planer, der ligge ude i fremtiden.

Min moster, nu 94 år, rejser hver sommer til sit barndomshjem, som nu er en ødegård og hvert år har hun planer for, hvad der skal ske næste år.

Ukuelige –Det lykkes dem at komme sig over de udfordringer de har været udsat for i deres liv. De hænger ikke ved fortidens prøvelser, men glæder sig over, hvad der sker nu.

De ved noget om at tilgive – ikke bare andre, men også at tilgive sig selv, for det andre har gjort mod dem.

De identificerer sig ikke med deres jævnaldrende eller  identificerer sig med alder. De bryder sig ofte ikke om at omgås, hvad de kalder gamle mennesker – som ofte er yngre end dem selv, men mennesker der lever mere i fortiden end de gør. De lever ikke for at leve længe, men for at nyde rejsen.

De dyrker nydelses ritualer – det kan være at de hver dag  nyder en cigar, en drink eller kage. Nøglen er, at det er et ritual og ikke en dårlig vane. Det er nydelsen, der betyder noget, og det bliver ikke til et misbrug.

De er gode til at sætte sunde grænser. ”Vil du med til ødegården 1 juli?” ” Nej, jeg vil være der i midten af juli, for der kan jeg mødes med flere jeg kender i landbyen og så vil jeg gerne bo i øst-værelset, der sover jeg bedst”.

Vi ved at det ikke kun handler om gode gener, men at de kulturelle overbevisninger du går rundt med, har stor betydning for hvordan dit liv er og bliver.

Så hvis du vil leve længe og med et godt helbred, så prøv at efterligne de raske 100 åriges livsvisdom allerede fra i dag.

Glem alt om seniorliv, men lev det liv du synes om, ligegyldig alder.

Den gode nyhed er, at mange af de raske 100 årige ændrede først vaner i en sen alder.

Kærlige hilsner

Marianne Monrad, coach i Hørsholm og Storkøbenhavn.

http://www.mariannemonrad.dk

Marianne Monrad, Coach i Hørsholm
Læs mere på: http://www.coachingmidtilivet.dk/

Relaterede artikler efter område

Del indlæg

• Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Kære Marianne. 

Tak for en dejlig blog!.

Hvorfor rejser din moster til sit barndomshjem hvert år?

Kærligst, Tine Hallum 

Tine Hallum, mentor og lifecoach i Lyngby. href="http://www.tinehallum.dk/">www.tinehallum.dk

Ældre - sådan kan bliver du en af de raske 100 årige. Læs mere