Sådan opnår du mere balance i dit liv

Jeg må være ærlig at sige; jeg synes faktisk, at det er lidt en svær størrelse, det der med balance. Altså - det er svært at bevare ligevægten, mener jeg. Jeg har i hvert fald erfaring med, at der kan være stærke kræfter på spil, som gerne vil rykke til balancen. Igen og igen.

Det handler om at holde sig vågen og bevidst, hvis vi skal bevare den – altså balancen. Vi skal vælge den til og vi skal tage ansvar, men vi skal også give slip. Hele tiden er der den balance at mestre.

Åh æv altså, hvisker min lille rebel derinde (for sådan en har jeg), men kun for en kort bemærkning - Hun får ikke plads. Ikke lige nu i hvert fald.

Så hvad betyder det at være i balance?

Det er der helt sikkert ikke et entydigt svar på, fordi det der er balance for dig, er ikke nødvendigvis balance for mig. Og balance kan findes på mange planer. Både i vores ydre og indre verden. Så mit svar må være, at balance er, når vi befinder os i en form for indre og ydre harmoni med det vi er, gør og har i vores liv. Det er, når vi efterlever vores behov og når vi kender vores prioriteringer og er i stand til at efterleve dem.

Og at være i balance, tror jeg, er noget vi alle et eller andet sted forsøger at finde og skabe (på hver vores måde). Fordi vi dybest set gerne vil skabe fred og harmoni i vores liv med plads til alt det, vi værdsætter. Det kan fx være:

  • Balancen imellem et spændende arbejdsliv og tid til privatlivet
  • Balancen imellem det at leve sundt og tillade sig at skeje ud
  • Balancen imellem at kæmpe for sit forhold eller at give slip
  • Balancen imellem at sige sin mening eller tie
  • Balancen imellem at lytte til sin mavefornemmelse eller sin forstand

Osv. Alt handler om balance. Og vi må lære at mærke efter og kende vores værdier, for at finde ud af, hvad som er vigtigst for hver af os.

Men det er slet-slet ikke så let endda, det der med at finde balancen. Eller er det?

Det vil jeg gerne forsøge at give mit bud på her. Eller i hvert fald mit bud på, hvordan jeg selv har lært at skabe balancen og holde fast i den (mere og mere). Så her kommer én lille historie fra mit eget liv omkring en ubalance. Og hvordan jeg fik den genoprettet.

På et tidspunkt, da jeg var ung, led jeg af en træningsforstyrrelse.

Det vil sige, jeg var besat af at træne og pressede mig selv hårdt for at få min daglige 1-2 timers træning mast ind i mit ellers fyldte program som studerende og med flere studiejobs på hånden. Det var der ikke meget balance over og det var der også en god forklaring på. Der var nemlig noget, jeg ikke ville se i øjnene. Men det vidste jeg bare ikke den gang.

Fordi jeg kæmpede jo. Tog ansvar for min træning, mit studie, mine studiejobs og prøvede at tillade mig plads til også være social og til fest og sjov, fordi den side havde jeg skam også i mig. Jeg elskede fester og elskede at hygge (og drikke mig fuld) med vennerne, men det matchede bare ikke min mere dominerende side; mit seriøse, målrettede og ansvarsbevidste jeg.

Man kan sige, at det måske ikke så slemt ud på overfladen. Husker nogle af mine studiekammerater kommenterede, hvordan jeg dog kunne nå alt det, jeg gjorde. Jeg tror det lignede, at jeg havde styr på mine ting og at jeg måske trænede lige lidt vel rigeligt. Og ja, jeg havde skam styr på mine ting, men gud hvor jeg piskede mig selv. Benhårdt og alt alt for meget. Lige indtil jeg en dag gik ned med et brag. Og lå syg og mentalt udmattet i noget der varede et par år.

Men, hvordan kunne det gå så vidt?

Det kunne det, fordi dét at styre sit liv så nøje og køre med et så højt aktivitetsniveau gav mig noget, jeg havde brug for lige der.

Det gav kontrol. Og ’hjalp’ mig med IKKE at mærke mig selv og med IKKE at lytte til mine behov. For hvis jeg gjorde, ville jeg jo mærke, dét som gjorde ondt og var svært at håndtere. Så jeg dulmede. Nogen bliver passive og gemmer sig bag computerspil andre fylder sig med alkohol eller det der er værre for at undgå at mærke sig selv. Så er der de, som laver krumspring i form af overspringshandlinger eller som hele tiden udsætter det vigtige for at undgå at deale med det, de måske inderst inde godt ved de burde tage sig af. Min overlevelsesstrategi var at holde skarp kontrol over mit liv. Så tag eventuelt et kig i de baner, hvis du søger lidt mere balance i dit liv.

Og så til spørgsmålet, hvordan kom jeg ud af min ubalance?

Jeg vil være ærlig at sige, at det var en lang og sej proces, fordi der lå så meget og ulmede fra min opvækst. Og mange timer blev lagt hos psykologen, den gang. Men balancen kom mere og mere med den indsigt og forståelse jeg fik for, hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde. Men det var ikke nok, desværre. Er min erfaring i hvert fald.

Jeg tænker sådan: Har du en dyb ubalance med dig fra barnsben, så er det blevet en del af dig. Og det er en form (overlevelsesstrategi), du er tryg ved og den kan derfor nemt komme til udtryk igen og igen på flere forskellige områder af dit liv. Så for mit vedkommende, kan det godt være, at jeg fik rettet op på min ubalance med træningen, men desværre dukkede ubalancen bare op i en ny form på jobbet - da det blev relevant. Arbejd-arbejd-arbejd blev den til.

SÅ. Mit bud på, hvordan vi retter op på vores ubalancer (på baggrund af, hvad der har hjulpet mig) er SELVKÆRLIGHED.

Det er den vej du skal gå, hvis du søger mere balance i dit liv. Vi kan snakke og snakke og blive nok så bevidste, om hvorfor vi gør sådan og sådan (og ja det skal have sin plads), men det der virkelig batter og sætter fut i glæden, harmonien og balancen, det er, når du begynder at arbejde for selvkærligheden.

Jeg ved godt, at det er så nemt at sige og meget sværere at gøre, men du kan starte helt småt med små åndedrætsøvelser hver dag. Få minutter hvor som helst og når som helst. Det hjælper med at finde smilet, roen og balancen frem lige nu og her.

Freden ligger i hvert et skridt du tager, selv de helt små - så bare start dér! 

Og når du er klar til lidt mere, kan du fx tage fat i nogle af nedenstående opgaver:

  • Tag et grundigt kig på dig selv og undersøg, hvad er din 'trygge form'? - Altså det du gør i stedet for at håndtere det svære?
  • Find ud af, hvad du virkelig holder af at gøre (sådan virkelig inderst inde) – og gør så mere af det!
  • Tag et kig på forskellige områder af dit liv og spørg dig selv, hvad er vigtigst ____ eller ____? (Og begynd at prioritere derefter)
  • Mental træne dvs. arbejde med dit sind og dine tanker, så du kan finde den bedste udgave af dig selv frem (læs mere på co-change.dk)

Håber du har nydt at læse med og tak fordi du gør. Kontakt mig gerne, hvis du har brug for coaching til din proces eller en uforpligtende opstartssamtale.

__________________________

Kamilla Christensen
Coach, facilitator, mentor
Hjemmeside: Co-change.dk
E-mail: kamilla@co-change.dk
mob 25102111
Strandgade 55 1 TV., 1401 københavn K.

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Sådan opnår du mere balance i dit liv. Læs mere