Sindsrobehandler Tanya Vendelbo

Psykisk smertekrop - sådan skaber du en positiv følelse

Nogle gange opleves selve det vi kalder LIVET som en udfordring, der kan være svær at håndtere. Specielt, når vi har tanker i hovedet, der hvirvler rundt som sne i en julekugle og vi er havnet i en følelse af tunghed i kroppen, sugen i mellemgulvet, trykken for brystet. 

Vores psykiske smertekrop er på spil, og er den, der larmer, når noget ikke er, som det bedst kan være. Ikke at der behøver at være noget galt, som i nu skal du foretage 100 vis af ændringer, for at komme hen til en følelse af tilfredshed, glæde, tillid til livet osv. En del af dig forsøger kærligt at gøre dig opmærksom på – Dig i dit liv. Din psykiske smertekrop er den, der kommer forbi og fortæller dig, at der er noget, som du ikke har taget hånd om. Som i et behov du ikke har erkendt eller taget dig tid til at få opfyldt for dig. 

Når maven larmer, fordi vi er sultne, er det nemt at finde en løsning. Spise en ostemad, tage et stykke frugt. Er følelsen, der lammer dig i øjeblikket, ikke en følelse af sult eller tørst, men en følelse af noget udefinerligt, kan det være sin sag at finde løsningen. 

Når vi ikke vil kigge efter …

Følelsen, som vi oplever lammer os, kan være relateret til en opgave, en hændelse eller noget vi skal gøre, som vi i nuet ikke har lyst til. Vi vil gerne udsætte at tage hånd om en given situation. Som menneske er vi på en vej af udvikling, så der er ingen vej uden om – der er til gengæld overspringshandling. Vi kan udsætte, lave overspringshandlinger osv., men på et eller andet tidspunkt vil vi skulle træffe en beslutning om, hvad vi har tænkt os at stille op med det næste på vores udviklingsvej. Måske er du i et forhold med en utro partner. Du ved det, men det kan tænkes, at du ikke har lyst til at erkende det. Din smertekrop vil larme, indtil du ser efter, hvor larmen kommer fra i dig. Du må altså træffe en beslutning på et eller andet tidspunkt, om du fx kan leve sammen med din partner – blive i forholdet, eller om du må træffe beslutningen om at gå videre i livet uden din partner. 

Når du har valgt … accepter valget

Tager vi beslutninger i livet om det ene eller det andet, og finder en løsning som fungerer for os i nuet, så er det det. Beslutningen er truffet. 

Lad os blive ved metaforen om parforholdet.  Vælger du at blive, har du truffet et valg med de konsekvenser det måtte indebære. Ligger du herefter søvnløs om natten, spilder du din egen tid. Accepter din egen beslutning, uanset årsagen bag den. Respekter dig selv for din beslutning og fortsæt din hverdag, hvor du slap. Måske du ikke orker konsekvensen af at gå. Det er fint. Alt er som det skal være. Du har truffet en beslutning. 

Når du har valgt … gør en handling

Vælger du det modsatte i situationen, sætter du handling på din beslutning, og gør det du har behov for, ud fra den beslutning, som du har truffet. Forestil dig, at du har besluttet dig for at taget toget til nabobyen eller helt til København. Du kommer aldrig der hen, hvis du ikke går ombord på toget. Måske tænker du, det er ikke så let, som det står skrevet. Så er det sådan det bliver. Vælger du, at – ok, det her skaber uro, jeg er nervøs, men jeg er sikker på, at det her det kan jeg, det bliver godt. Så er det sådan det bliver. Husk, energien følger dit fokus. 

Når du ikke vil vælge nu …

Hvad gør du, når du ikke har lyst til træffe en beslutning. Ikke lige nu i hvert fald. Du har behov for at vente. Men din psykiske smertekrop gør det rimelig uudholdeligt. Den larmer. Sug i maven, trykken for brystet. Måske en følelse af at være ked af det i hele kroppen. 

Lad os sige, at du ikke lyst til at træffe en beslutning, som du ved du skal, eller har lyst til at lytte efter, hvad det er dit ubevidste sind forsøger at gøre dig opmærksom på, og til gengæld heller ikke lyst til blive i dine følelsers ”vold” så at sige - resten af dagen. 

Sådan skaber du en anden følelse i kroppen:

Du har behov for at opleve en positiv følelse i din krop lige nu. Årsagen til dette behov kan være mangt og meget, måske er du gået fra din partner, måske er du blevet fyret, måske har du haft et skænderi med din bedste ven eller veninde – årsagerne kan være forskellige - konklusionen af dit behov den samme; ”Jeg har behov for at opleve en anderledes følelsestilstand i min krop – NU”! 

  1. Tag din mobiltelefon, tablet eller gå til din computer – Jep, du læste rigtigt. Sæt i gang. 
  2. Gå på internettet – skriv www.youtube.com 
  3. Gå til søgefeltet skriv (baby der griner, sjove katte, kiksede reklamer …)
  4. Se nu 3-4 youtube-videoer, der får dig til at klukke af grin, måske endda giver dig lettere latterkrampe. 
  5. Sluk / Exit. 
  6. Tag 3 dybe vejrtrækninger – Og her fokuserer du på ordet dybe, som i helt ned i maven. 
  7. Træk vejeret ind og pust ud MED smil på læben. 
  8. Fokuser på følelsesstemning af smil og latter i din krop. 
  9. Fortsæt din dag …. 

Falder du i ”tankefælden” og kikker tilbage, fokuserer på den ”gamle” følelse af nedtrykt stemning i din krop: Giv dig selv en chance – træf et valg. Lad dig ikke trække tilbage til ”Nååå ja, hvad var det jeg kom fra, jo jeg var ked af det-tanken”. Du vil i så fald geninstallere din psykiske smertekrop hurtigere, end du kan tælle til 1. Så vær god ved dig selv, og lad være med det. Skete det alligevel, gå tilbage til punkt 1 og kør punkterne igennem en gang til. 

Lav dit eget lille lager af youtube-videoer, som du ved får dig til at grine. Husk dit lille ”antidote” lager, når du har behov for at skifte stemning i din krop. 

Udvikling

Der var engang du kravlede, og der var engang du begyndte at gå. Der var den gang du begyndte at cykle, og så var der også den gang du begyndte at svømme. Det er udvikling. Det er uundgåeligt. Tænk tilbage på din første engelsk-time i skolen, eller første gang du steget et spejlæg, bagte en pandekage. Der er en begyndelse, der er en udvikling, og der er det nye. 

Livet er fyldt med overraskelser. Spørgsmålet er, hvordan vælger du at håndtere overraskelserne. Livet er fyldt med udvikling. Livet er fyldt af det, som du putter ind i dit liv – hverken mere eller mindre. 

Latter din naturlige hjælper

Latter er en gratis og tilmed stærk modgift til stress, smerte og konfliktfølelse. Intet virker hurtigere eller er mere pålidelig end at bringe dit sind og krop tilbage i balance med et godt grin. Humor letter dine byrder, inspirerer håb, forbinder dig til andre, og holder dig jordnær, fokuseret og opmærksom.

Latter afslapper hele din krop. Dine muskler er afslappede i op til 45 minutter efter en god latter. 

Latter frigiver naturligt endorfiner i din krop … og husk latter koster gratis!

Endorfiner er kroppens naturlige feel-good balsam. Endorfiner fremmer tilmed en generel følelse af velvære og kan i sig selv midlertidigt lindre smerter.

Jeg ønsker dig et godt grin og en fantastisk latter-tur.  

Vær dig selv, ingen andre kan være dig for dig!

 

__________________________

InSpirit Kommunikation
Fra forvirret til fokuseret
Når du vil generobre din hverdag

Tanya Vendelbo
Motivationscoach

E-mail jatak@tanyavendelbo.dk
Telefon 22 30 17 89
http://www.tanyavendelbo.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Psykiske smertekrop - sådan skaber du en positiv følelse? Læs mere