Kom af med flyskrækken og nyd ferien

Sommer er højsæson for rejser sydpå – og flyskræk.

20 procent har flyskræk
Ca. 20 procent af danskerne anslås at være bange for at flyve. Det viser en undersøgelse foretaget af Rod Moore, der er dr. odont. på Forsknings- og BehandlingsCenter for Tandlægeskræk på tandlægeskolen i Århus. Det placerer flyskræk, eller aerophobia, på en sjetteplads over de hyppigst forekommende ting, som danskerne frygter.

På en suveræn førsteplads ligger højdeskræk. Knap 45 procent af danskerne frygter de højere luftlag. Taler vi om deciderede fobier anslår Angstforeningen, at ca. 10 procent lider af en såkaldt enkelfobi, dvs. angst for en speciel situation – eksempelvis flyskræk eller edderkoppefobi. Ifølge ClearVision kan alle have en fobi.

Fire råd til selvhjælp før flyveturen
1. Identificér problemet: Hvad er du helt konkret bange for, når du flyver? Hvornår og hvorfor var du bange sådan første gang?
2. Tænk fremad: Hvordan ville du gerne have det, når du rejser?
3. Vær realistisk: Hvad er årsagen til, at du er bange i dag? Giv eksempler. Hvad vil der ske, hvis du nyder turen?
4. Gør det bedst mulige: Hvad kan du gøre på nu, kort sigt og på længere sigt for at nyde turen mest muligt?

Sådan hjælper du dig selv i flyet
1. Tryk med tre fingerspidser let på din ene håndkant (håndkanten løber i forlængelse af din lillefinger).
2. Fokusér på dit ubehag. Acceptér de følelser du har omkring det.
3. Træk vejret dybt og langsomt ind gennem næsen og pust vejret langsomt ud gennem munden.
4. Fortsæt samtidig med at trykke til ubehaget letter.
5. Gentag øvelsen så ofte du har brug for det.

Læs mere om flyskræk: http://clearvision.dk/Nyheder/Kom-af-med-flyskrakken-og-nyd-ferien 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Kom af med flyskrækken og nyd ferien