Stressekspert Frederiksberg

Kender du til det at være inde i en dårlig spiral - så få 4 gode råd

En af mine kunder skrev forleden: "Tusind tak for igen at have gjort en forskel for mig! Jeg har brudt den dårlige spiral. NU er jeg bevidst om, at jeg får det godt af at være PROAKTIV ".......

Rigtigt ofte oplever jeg, at vi glemmer at forholde os til det, vi hver især kan gøre, når vi står midt i en udfordrende situation.

Det er som om, vi "fryser", falder i søvn og glemmer, at vi har adgang til en masse ressourcer og styrker.

Vi holder op med at tænke ud af boksen og se på, hvad vi selv kan gøre for at have det bedre med og i situationen.

- Situationen bliver fastlåst.

- Vi bliver reaktive, skyder skyld, peger fingre og falder i "det-er-synd-for-mig-fælden".

- Vi bliver ofre for omstændighederne.

- Vi bliver frustrerede, vrede eller kede af det.

- Vi får en dårlig tilstand.


4 enkle trin til at bryde spiralen… Fra reaktiv til proaktiv!

1.
Gør dig selv klart, at der er visse ting, du ikke har kontrol over eller kan påvirke, uanset hvad du tænker, siger eller synes om det. Det er uden for din kontrol og dit indflydelsesområde.

- Det regner hvad enten du bryder dig om det eller ej.

- Toget kører, når det kører.

- Andre mennesker tænker/føler og agerer, som de gør.

 

Du har kun fjernbetjening til dig selv; dine tanker, følelser og adfærd.


2.
Overvej om situationen kan blive anderledes, når du gør din indflydelse gældende ved:

- At sige højt hvordan du har det med det

- At give udtryk for dine ønsker og behov

- At sige til eller fra over for nogen eller noget


3.
Acceptér situationen, som den er - og spørg dig selv:
"Når nu situationen er, som den er" .............

- Hvad kan jeg så gøre for at få det bedre?

- Hvad kan jeg tænke om situationen, som giver mig en bedre tilstand, følelse eller adfærd?


- Hvad kan jeg tro på, som giver mig en anden følelse og lyst til at handle anderledes?
 
4. 

Lav en handlingsplan på baggrund af de svar, du gav på spørgsmålene oven for. 

Handlingsplanen må gerne være så specifik og konkret som muligt, med tidsperspektiv og beskrivelse af formålet med handlingen og din motivation.

F.eks. Jeg beslutter mig for allerede i dag at tro på, at den situation, jeg er i, åbner nogle nye døre. Min nye overbevisning giver mig håb og motiverer mig til at være nysgerrig og åben.

God fornøjelse med at bryde din spiral!

Kærlig hilsen

Henriette Høeg

Certificeret Stresscoach, konsulent & Positiv psykologi vejleder
www.coachingzonen.com

Dette blogindlæg er udvalgt af Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.

__________________________

Henriette Høeg, Certificeret Stresscoach,-rådgiver,-konsulent.
Afholder åbne stresskurser. Kontakt +45 61868611. Læs mere http://www.coachingzonen.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Proaktiv - sådan bryder du en dårlig spiral. Læs mere