Jeg hader rutiner - pift nyt liv i din nærværs praksis

Men jeg elsker at opleve forbindelsen til det levende og organiske i mig selv, og pudsigt nok, ofte når jeg så vil sætte tid af til praksis, som jo handler om netop at forbinde mig, så komme modstanden. Stemen der siger: Det er kedeligt, ikke lige nu, det virker alligevel ikke osv, iøvrigt ret rutineprægede modstande og ofte når jeg netop er er i en ret flad, stresset eller kedelig stemning. 

 

Så, har tit eksperimenetret med hvordan jeg kunne invitere mig selv, fra de mest dødelige gråtonede stemninger og over til det levende og vibrerende nu.

 


Det handler om at lade livskraften cirkulere

Vores kroppe kan tit være ret overspændte og nærmest opleves tørre, livsløse at rende rundt i, og den oplevelse forstærkes af, at vi med vore indre programmer, egoet, kun cirkulerer rundt i dele af det store system, vi indimellem også oplever en kontakt til.

 

Så, hvordan får livskraften lov til at cirkulere mere rundt?

 

Dril dig selv - i stedet for 20 min meditation, så lav 5 x 2 min, med 2 min pauser imellem, glem fokus på om du skal ´nå dybt´ etc., hvis du allerede har opbygget en god vane med meditationen, s¨kan den sagtens tåle et lille pift, én enkelt dag, bare ige for at se, om det har bygget noget op D

 

Personlig Praksis

Giv dine yoga øvelser eller anden fysisk træning et personligt præg, inviter dig selv med ind i øveslerne, bevægelse til bevægelse, ved at sanse dig selv imens, bevæger du dig med, hvad din krop har lyst til, udfordre det lidt ved at gøre modsat af det du har lyst til og gå så tilbage til det kroppen inviterer til, fra øjeblik til øjeblik. 

 

Er du i tvivl om der er nogen indre guide undervejs, så stop op, træk vejret lad tomrummet svæve lidt og stol på den næste invitation kommer til dig, måske vil skuldrene lige have en rotering, selvom du lige har vippet med fødderne?

 

Er du altid fysisk, så slip bevægelserne og hengiv dig til et ynglingsmusik, virkelig lad musikken fylde dig helt op indeni, lad musikken pirre hele din krop til live, på ny.

 

Er du allerede en mester i indlevelsen og hengivelsen, så besøg stilheden, tomrummet, alle de steder i kroppen og rummet omkring dig, som ikke har så meget bevægelse, flyt igen og igen fokus væk fra det som opstår, et godt tip her er at mærke rummet omkring kroppen, som hvis du skulle checke temperaturen.

 

Du kunne prøve at meditere, sætte dig i en afslappet stilling du kan sidde i nogle minutter, tillad små bevægelser, men forsøg ellers at sidde stille og lad så opmærksomheden møde dit åndedræt. Glem alt om at gøre det rigtigt eller skulle slippe tankerne helt, vent tilbage til åndedrættet igen og igen, det er meditation nok i sig selv.

 

Kender du rigtig godt tomrummet og er indlevelsen ikke fremmed for dig, så prøv bevægelsen, lev dig ind i hver lille udtryk din krop kan invitere gennem fri dans, eller lav en lille dynamisk fysisk session, hvor du laver lette og hurtige skift mellem at vække hele kroppens dele og led….

 

God vind! 

  __________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
spirituel praksis behøver ikke være kedeligt og trivielt