Dyrk yoga uden at lette bagdelen

Jeg er rejsende i yoga og meditation. Efter mit vidende er jeg den eneste af min slags i det ganske danske land, og det er egentligt underligt. Der burde være tusinder som mig, der instruerer i Kontor-Yoga på arbejdspladserne, for jeg har en koloenorm målgruppe: Alle os med stillesiddende arbejde foran en skærm.

Kontor-Yoga, eller Office Yoga, er stort i USA. Både fordi yoga er rasende populært over there, men også fordi man har nogle længere arbejdstider, end vi har herhjemme, som kræver effektive pauser. Men det skal jo ikke forhindre OS i at forebygge den nedslidning, som stillesiddende skærmarbejde medfører, nu vi skal forblive på arbejdsmarkedet til vi er tudsegamle. Vi er for pokker ikke skabt til at sidde stille og udføre de samme monotone bevægelser i flere timer om dagen!!

Kontor-Yoga er øvelser, som er rettet mod spændinger i nakke, skuldre og ryg, tastatur-fingre, musearme, skærm-øjne og Fjende nr. 1: Stress

Udfordringen ligger i at overbevise de mere konservative chefer, som straks de hører ordet “yoga”, får reminiscenser af guitarspillende hippier i hønsestrik og lilla bleer, som sidder viklet ind i en lotusstilling.

Når jeg tripper ind på en virksomhed med mit blonde hår og min transportable Bose Dock  i tasken, føler jeg mig nogle gange som en stripper på vej til en polterabend. Og selv om det ikke er YMCA (eller hvad de nu bruger som baggrundsmusik nutildags), der brager ud af højttalerne, men blide toner fra en klimprende harpe og bølger, der slår ind over en strandbred, kan jeg alligevel ane mistroen i visse (især mænds) ansigter.

Her kan du læse om Annettes beretning om, da jeg første gang besøgte hendes arbejdsplads:

Britt smiler bredt og placerer højttaleren på bordet i mødelokalet, og beroligende musik fyldet rummet, mens vi tøvende sætter os omkring bordet og kigger afventende på vores gæst. Et par sidste øjebliks kolleger kommer rullende ind med deres kontorstole, før Britt lukker døren, og nu er der ingen vej tilbage. Jeg aner ikke, hvad der venter os. Om vi skal slå knude på os selv eller bede en fælles bøn til universet.

Da hun beder os om at tage vores sko af, fniser jeg til min sidemand og undskylder på forhånd for eventuelle lugtgener, men da vi får dem af, er det faktisk skønt at slippe ud af de trange, varme sko og få lov at sprede tæerne lidt.

Jeg sidder henslængt i stolen, men bliver så bedt om at rykke væk fra ryglænet og sidde på yderkanten af stolen med rank ryg, lårene i en lige linje ud fra kroppen og med hænderne hvilende på lårene.

Selvom det er den korrekte siddestilling, føles det uvant og lidt anstrengende at sidde så rankt. Men da vi bliver bedt om at trække vejret dyyyybt ind og laaangsomt ud gennem næsen, kan jeg mærke, at jeg får meget mere udbytte af ilten.

…Spred tæerne og mærk kontakten med gulvet – både med tæer, trædepude og hæl. Fornem nærmest at du trækker ilten op gennem gulvet – op gennem benene, op langs rygraden, helt op til kronen af hovedet. Du mærker længden af rygraden, og brystet er åbent. Slap af i skuldrene, giv slip i kæben og inde bag øjnene.

Jeg føler mig allerede i en anden tilstand – lettere, længere, roligere og mere i kontakt med min krop. Jeg er ikke længere så opmærksom på, at jeg sidder skulder ved skulder med mine kolleger. Britt bad os om at vende blikket indad, og det er præcis, hvad jeg har gjort.

Men så går det i gang. Nakken bøjes, skuldrene roteres, rygsøjlen twistes – vi kommer hele kroppen igennem. Varmen breder sig i kroppen, mens vi holder nogle af de mere indviklede stræk, men belønningen kommer idet vi forløses af stillingen, endorfinerne skyller igennem kroppen og affaldsstoffer udskilles. Det gode, men også skræmmende ved Kontor-Yoga er, at man bliver meget opmærksom på kroppen og hvad den kan og IKKE kan. Jeg blev særligt chokeret over, hvor stor forskel der er på min venstre og højre side af kroppen. Den højre er helt uduelig, og jeg er ellers højrehåndet, så den side skal trænes.

Britt slutter af med at instruere os i Det Perfekte Åndedræt, hvor vi trækker vejret ind på fire takter og ud på otte. Det sænker pulsen, blodtrykket og skulle efter sigende kunne lægge flere år til vores liv, hvis det praktiseres regelmæssigt. Så afspænder vi kroppen – kropsdel for kropsdel fra fødderne og op, hvorefter Britt guider os igennem en kort meditation. Da hun beder os åbne øjnene, har jeg bare lyst til at forblive i den tilstand. Fantastisk! Jeg er 100% til stede, min spændingshovedpine er væk, og jeg svæver nærmest tilbage til mit skrivebord. Følelsen varede resten af dagen, og jeg sov som en baby den nat.


__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Britt Mellergaard forklarer det unikke koncept kontor-yoga