Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet

Empati og miljøkrisen

Vi ved, at hvis vi skal have en kraftig indvirkning på miljøkrisen, er vi nødt til at ændre vores forbrugsmønstre væsentligt. Hvorfor kan meditation hjælpe her?

Vi har brug for en bølge af forandring henimod økologiske valg, så vi alle føler os som verdensborgere, når vi træffer beslutninger omkring køb af produkter og ydelser. Og dette vil forudsætte en stor ændring i samvittigheden hos majoriteten. Ja, genbrug af affald er et stort bidrag til løsning af krisen, men det er vores evne til at reducere vores forbrug, som er en af de store opgaver, vi skal løfte.

Kort sagt skal vi alle tænke mere over den effekt, vi skaber gennem vores valg.

Mange af os tænker allerede over det. Men for at vende krisen vi er på vej mod, skal vi alle bekymre os meget mere om vores egen individuelle indvirkning – og vi skal tænke mere på den effekt, hvad enten den har direkte konsekvens for os selv eller folk i vores liv. Barack Obama identificerede et af vor tids største problemer som empati-krise.
 
Indtil vi alle begynder at bekymre os om andres strabadser, selvom det er mennesker vi måske aldrig kommer til at møde eller lande vi måske aldrig kommer til at besøge, kan vi måske nok afværge, men aldrig virkelig løse problemet. Ja, vi har brug for lovgivning og internationale aftaler, men der er også brug for, at fremtidige generationer virkelig drager omsorg for miljøet og ikke bare følger nye regler. Vi har brug for at tilføje meget større mængder medfølelse og empati end hidtil til vores menneskelighed og sprede det så universelt som muligt, så denne krise ikke forekommer igen.

Dødvandet i forhandlingerne i København, blev delvist forårsaget af, at politikerne ved, at det vil være meget svært at sælge en aftale til deres borgere, som indeholder højere skatter eller dyrere produkter. Selv Kina, der ikke behøver folkets mandat for at handle, er bekymret for at deres varer vil blive dyrere og konkurrenceevnen svækket – når de sælger til hvem? De selvsamme borgere, i de selvsamme demokratier, som de andre statsledere er ansvarlige overfor.

Det bringer os tilbage til, hvordan det er muligt at sætte flere mennesker - både i udviklede og udviklingslande - i stand til at bekymre sig mere, om den effekt deres livsstilsvalg har på andre i fjerne lande og til at tage bedre vare på naturen.

Grader af empati og medfølelse er ikke ting, man kan ændre internationalt gennem bindende aftaler eller nationale mediakampagner – det er kvaliteter, som må og skal vækkes indefra.

Vil dette mon kræve en religiøs opblomstring? Religion alene fører ikke nødvendigvis til større empati og bekymring for andre menneskers velbefindende. Vi kan tydeligt se dette i individer og samfund, som drevet af deres religiøse dogme udøver vold og had mod deres ideologiske ”fjender”. Religion har heller ikke monopol på omsorg og empati; der er mange ateister, som lever ekstremt menneskekærlige og etiske liv.

Der er dog en praksis, som kan vække empati, og som mennesker fra alle trosretninger eller uden tro virker komfortable med. Det er meditationsudøvelse - forudsat selvfølgelig at meditationsmetoden passer ind i den enkelte persons trossystem.

Meditation er en ældgammel praksis, som findes i næsten alle kulturer og kan tilpasses næsten alle temperamenter.

Hvorfor kan meditation hjælpe her? Fordi regelmæssige stunder – så lidt som 10 minutter om dagen - med meditation eller refleksion over universelle menneskelige værdier såsom kærlighed, medfølelse og fred, hjælper os til at blive mere bevidste om andre menneskers perspektiv og mere åbne og optagede af problemer, som påvirker folk udenfor vores umiddelbare cirkel af familie og venner.

Lige så vigtigt er det, at når vi lærer at opleve fred og medfølelse på daglig basis, bliver behovet for midlertidig tilfredsstillelse gennem forbrug af ting mindre – uanset om det handler om at købe den seneste, nødvendige model eller simpelthen bare forbruge for meget.

For de af os, som lever i udviklede lande, vil et lavere forbrug resultere i evne til at købe bedre kvalitet – kvalitetsråvarer, økologisk dyrket og transporteret. Kvalitetshusholdningsprodukter som er fremstillet til at holde længere og forurene mindre.

Det er de udviklede lande, der, som del af et livsstilsvalg, er afhængige af et for stort forbrug – vi kan ændre dette valg, og på den måde ændre det eksempel, vi sætter for mindre udviklede lande, som ser op til og følger vores livsstil.

Hvis flere mennesker bruger 10 minutter på refleksion eller meditation hver dag, vil ikke bare stressniveauet blive reduceret, hvilket igen forbedrer vores fysiske og følelsesmæssige helbred – men vi vil også blive mere bevidste om, hvordan vi bruger ressourcerne ud fra et synspunkt om kærlighed og omsorg for miljøet og andre mennesker, som lever på eksistensminimum i sårbare regioner.

Et af de største bidrag Brahma Kumaris kan yde for at tilskynde denne ændring, er at gøre et bredt udbud af meditationer tilgængelige gennem forskellige medier, og som virker for forskellige typer mennesker – de med tro og de uden. Meditationer som hjælper os med at opleve velbefindende gennem fred i sindet og en medfølende holdning.  Meditationer som er attraktive for de mange og ikke kun de få, fordi de er behagelige at praktisere og nemme at udføre.

For at opnå dette må vi arbejde side om side med andre organisationer og trosretninger for at hjælpe med at introducere daglige meditationer over fred og medfølelse for et bredere antal mennesker – hvilket hjælper til at øge empati og forståelse for hinanden og fred og vores eget velbefindende. Og gennem denne proces vække den kærlighed for moder Jord og menneskeheden, som er naturlig for os alle.

Wendy Marshall

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Empati og miljøkrisen