Det er ikke DET du siger – det er MÅDEN du siger det på

En af nøglerne til gode relationer er at være i stand til at kommunikere konstruktivt og fornuftigt med vores medmennesker – det være sig vores partner, vores børn, vores venner eller kolleger. For at kunne gøre dette kan det være til hjælp at forstå at al vores kommunikation består af to forskellige aspekter:

1) Det som vi taler om eller kommunikerer om (f.eks. politik, børneopdragelse, tøj, miljøet, sport, penge, mad, sex, film, arbejde…)
2) Måden som vi taler eller kommunikerer på

Der er en million forskellige emner som vi kan tale om, og der kan være en million forskellige meninger om hvert emne – MEN så er der også måden vi taler med hinanden på. Der er respektfulde måder at tale og kommunikere med vores medmennesker på, og så er der respektløse måder.

Her er et eksempel på to forskellige måder at sige det samme på:

1. eksempel: Jane vil gerne gå en aftentur med sin mand, Bill, der sidder og ser fjernsyn. Hvordan kan Jane kommunikere sit ønske til ham?

Respektløst: Ih, altså, du har aldrig lyst til at lave noget sammen. Du sidder bare der og glor på fjernsyn hele aftenen! Hvorfor kan vi ikke bare gå en tur?

Respektfuldt: Sikken smuk aften. Har du lyst til at gå en tur rundt om søerne? Det kunne jeg rigtig godt tænke mig.

2. eksempel: Maggie og hendes nye kæreste, Jack, bliver inviteret til brunch i byen om søndagen af nogle af Maggies venner. Maggie vil rigtig gerne have Jack med så hun kan introducere ham for sine venner, men det virker ikke som om han har lyst. Hvordan vil Jack svare Maggie hvis nu han ikke har lyst?

Respektløst: Hvor mange gange skal jeg sige det til dig? Jeg gider ikke gå til brunch med alle dine venner. Jeg kender ikke nogen, og det bliver bare totalt kedeligt. Så lad mig nu være i fred!

Respektfuldt: Det lyder rigtig hyggeligt, skat, men jeg kender ikke nogen, og hvis jeg skal være helt ærlig, vil jeg hellere bare slappe lidt af med mig selv nu på søndag. Jeg har rigtig travlt på arbejdet i næste uge.

Som du kan se ud fra ovenstående, var det det samme budskab begge gange, men måderne som budskabet blev kommunikeret på, var vidt forskellige.

Når du har denne nøgle – at der er forskel mellem det emne du taler om, og måden du taler på – har du også nøglen til at forbedre din evne til at kommunikere med næsten alle du møder. Så kan du begynde at forstå at der er mange måder at sige præcis det samme på. Når du forstår dette, vil du også opdage at du faktisk kan tale om stort set hvad som helst. Du kan endda tale om ting som måske er ubehagelige eller kontroversielle for den anden person/personerne, hvis du ved hvordan du kan præsentere dine ideer på en diplomatisk og fornuftig måde.

__________________________

 Barbara Berger, forfatter, coach og underviser

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Det er ikke DET du siger – det er MÅDEN du siger det på