De 3 niveauer af en respektfuld samtale

Når vi forstår hvor vigtigt det er for vores relationer at respektere hvert individs ret til at leve sit liv sådan som hun eller han synes er bedst, kan vi også analysere de forskellige slags samtaler vi har med de mennesker vi omgås. Når vi kan se hvordan sunde samtaler forløber, kan vi også bedre vurdere vores samtaler med folk – og derefter arbejde på at forbedre disse samtaler når vi kan se at der er behov for at justere måden vi taler med hinanden på.

For at hjælpe os med at analysere de forskellige sunde samtaler vi kan have med andre mennesker, kan vi opdele disse samtaler i følgende 3 niveauer:

Niveau 1: Respekt og almindelig høflighed
Niveau 2: Respekt, almindelig høflighed og høflig interesse
Niveau 3: Respekt, almindelig høflighed og oprigtig interesse og begejstring

Lad os se nærmere på disse 3 niveauer:

Niveau 1: Respekt og almindelig høflighed
Det første og mest grundlæggende samtaleniveau der kan være mellem to mennesker er en samtale hvor der er respekt og almindelig høflighed. Vi ser for eksempel denne slags samtaler når vi køber ind eller når vi går til tandlægen eller til lægen eller taler med vores automekaniker. Disse mennesker behøver ikke være specielt interesserede i os personligt, ej heller behøver vi være specielt interesserede i dem personligt. Men vi kan have en høflig samtale fordi vi har en eller anden form for transaktion som er vigtig for begge parter.

Så de grundlæggende elementer i denne slags samtaler er respekt og almindelig høflighed. Du ville sikkert aldrig gå tilbage til en butik eller til din tandlæge hvis butiksassistenten eller tandlægen var aggressiv eller fornærmede dig. Og derfor forventer vi med rette denne grundlæggende respekt og høflighed i disse situationer.

Niveau 2: Respekt, almindelighed høflighed og høflig interesse
Det næste niveau af sunde samtaler er en samtale hvor respekt og almindelig høflighed stadig danner grundlaget for samtalen, men i disse situationer er der også høflig interesse. Vi ser ofte denne slags samtaler på arbejdspladsen. For eksempel: Du sidder i kantinen med nogle af dine kolleger og alle taler om hvad de har lavet i deres ferie. Jakob fortæller om sin skiferie i Alperne og selv om du er ikke specielt interesseret i at stå på ski, udviser du høflig interesse for det han fortæller fordi han er din kollega og det er vigtigt at I kommer godt ud af det med hinanden. Når Jakob er færdig med at fortælle om sin ferie, spørger han dig om du har været ude at rejse i ferien. Og eftersom du har været på shoppingtur i Paris, fortæller du ham lidt om det. Det kan godt være at shopping og Paris ikke lige er hans kop te, men fordi han også vil have det godt med sine kolleger, lytter han høfligt til det du fortæller. Og på den måde har vi en normal, høflig samtale uden at nogen af parterne behøver være meget interesserede i det den anden person siger eller gør.

Det er også vigtigt at forstå at når tingene går godt i sådanne sunde samtaler, så taler vi om en ”dialog” – og ikke en ”monolog”. I en sund samtale fortæller den ene person sin historie eller deler sit syn på tingene, mens den anden person lytter; hvorefter den anden person så får mulighed for at sige det som han eller hun nu har lyst til at fortælle om, mens den anden person lytter. Så der er en fair udveksling. En samtale føles ikke godt når én person sætter sig på hele samtalen og taler konstant uden at give den anden person mulighed for også at sige noget. Og det er fordi det ikke er en høflig udveksling. Det er en ”monolog” som den anden part sikkert ikke har sagt ja til. Dette er et tegn på en grundlæggende mangel på respekt for en af parterne.

Niveau 3: Respekt, almindelig høflighed og oprigtig interesse og begejstring
På det 3. samtaleniveau er der ikke kun et grundlæggende niveau af høflighed, der er også oprigtig interesse og begejstring. Under sådanne samtaler er de to parter oprigtigt interesserede i hinanden og det som den anden fortæller. Og det er selvfølgelig det som vi ser mellem nære venner og i gode parforhold. Her har vi to eller flere personer som er oprigtigt interesserede i hinanden og ofte synes det er virkelig spændende at høre om det som den anden person har gang i.

Forvirring omkring de 3 niveauer af en respektfuld samtale
For det første, er det vigtigt at være opmærksom på at respekt og almindelig høflighed (Niveau 1) er en forudsætning for en hvilken som helst form for samtale, uanset hvilken af de 3 samtaleniveauer vi taler om. Når der ikke er grundlæggende respekt og almindelig høflighed omkring din ret til at være den du er – så hold dig væk!

Det er også meget vigtigt at forstå at der ofte er forvirring omkring hvilken slags relation vi er involveret i – hvilket ofte gør os forvirrede omkring hvad det er der sker. For eksempel så ”forventer” de fleste mennesker at deres familiemedlemmer skal være oprigtigt interesserede i og begejstrede for det de laver (Niveau 3). Bare fordi man er ”i familie med hinanden”. Dette kan føre til en masse forvirring og ubehag eller ulykkelighed. For at rette op på denne misforståelse er det vigtigt at forstå at bare fordi mennesker er ”i familie med hinanden”, så er det ikke nødvendigvis lig med at de også burde være lidenskabeligt eller oprigtigt interesserede i det du laver. At være i familie med hinanden er ikke nogen garanti for det. Hvorfor ikke? Fordi når vi er realistiske og forstår at alle mennesker er forskellige, har forskellig baggrunde og interesser, og forskellige bevidsthedsniveauer (selv om de er slægtninge eller voksede op i den samme familie), så kan vi også forstå at forskellige mennesker er interesserede i forskellige ting, uanset om de er i familie med hinanden eller ej. Så det er en god idé at minde os selv om at uanset om vi er i familie med hinanden eller ej, så lever hver person i sit eget mentale univers. Hvilket betyder at hver person sandsynligvis har, eller ofte har, meget forskellige tanker, følelser og oplevelser af det der sker, selv om vi voksede op i den samme familie. Det er bare måden det er på. Så at forvente at din søster eller din far eller din bror eller niece eller nevø skal være lidenskabeligt optaget (Niveau 3) af det frivillig arbejde du laver, ene og alene fordi I er ”familie”, er sikkert ikke en god idé. Men at forvente grundlæggende respekt og høflig interesse (Niveau 1 og 2), ja det er selvfølgelig en forudsætning for enhver form for samtale mellem dig og andre, uanset om I er i familie med hinanden eller ej.

Det samme gælder parforhold. Det kan godt være at din partner ikke er lidenskabeligt interesseret i hver eneste lille ting du laver, men det absolutte minimum der kræves for at I kan være sammen er grundlæggende respekt og høflig interesse. Uden det er der ikke noget grundlag for et sundt parforhold.

I denne forbindelse er det interessant at bemærke at vi ofte vil acceptere eller finde os i respektløs adfærd fra vores familiemedlemmer eller partnere som vi aldrig nogensinde ville finde os i fra en butiksassistent eller fra vores tandlæge eller fra vores venner. Af en eller anden grund tror vi at bare fordi vi er ”i familie med hinanden” så er det også okay ikke at behandle hinanden med grundlæggende respekt og høflighed. Men det er bestemt ikke okay! Aldrig!

Så nogle gode spørgsmål at stille dig selv omkring de forskellige samtaler du har med menneskerne i dit liv kunne være:
- Er jeg respektfuld og høflig når jeg taler med andre mennesker, uanset hvad relationen er og uanset om vi er enige eller ej?
- Og omvendt, er andre mennesker respektfulde og høflige over for mig når vi taler sammen?
- Er der situationer eller samtaler i mit liv hvor der ikke er grundlæggende respekt og høflighed?
- Når det gælder min familie eller min partner, neglicerer jeg hvor vigtigt det er at tale respektfuldt og høfligt bare fordi vi er i familie med hinanden eller et par?
- Neglicerer andre i min familie eller min partner hvor vigtigt det er at tale respektfuldt og høfligt bare fordi vi er i familie med hinanden eller et par?
- Har jeg brug for at arbejde på mine samtalefærdigheder?

Hvis du føler at du har brug for at arbejde på din evne til at kommunikere konstruktivt (det har de fleste af os), er det en god idé at arbejde på at få en bedre forståelse af hvad sunde grænser er og hvad det vil sige at være assertiv. For mere om sunde grænser og kunsten at være assertiv, se Anden Del af min nye bog ”Find og følg dit Indre Kompas” samt kapitel 3 i min bog ”Er du lykkelig nu? 10 måder at leve et lykkeligt liv på”.

__________________________

 Barbara Berger, forfatter, blogger, underviser og facilitator

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Respektfuld samtale - lær de 3 niveauer her. Læs mere