PANIKANGST

PANIKANGST af Sundhedsbevægelsen den 20. juni 2011 kl. 12:34  

Panikangst ødelægger dit liv!

Lær hvad panikangst egentlig er, og lad den ikke moppe dig mere.

Lider du af panikangst, så ved du hvor rædselsfuldt det er, og, hvor meget det ødelægger dit liv. Det kan være totalt invaliderende og gøre at du afholder dig fra at gøre rigtigt mange ting, så som at gå i byen, gå til fest, være sammen med andre, tage på rejser og mange andre ting, som ellers er med til at forsøde et menneskes liv.

Hvorfor bliver du hjemme?

Det gør du fordi du er bange for at gå i panik, fordi når du bliver ramt at et panikanfald, så får du det så rædselsfuldt, dit hjerte banker vildt, du bliver svimmel, du kan ikke koncentrere dig, du bliver bange for at du er ved at få et hjerteanfald, du bliver bange for at du er ved at dø, du bliver bange for at du er ved at blive sindssyg, du bliver bange for, hvad andre tænker om dig. Ja – det er i det hele taget så frygtelig en oplevelse, at du beslutter dig for at blive hjemme, det er nok bedst.

Men er det sådan du gerne vil have dit liv skal være? Nej!

Lad os se lidt på, hvad et panikanfald egentlig er.

ET PANIKANFALD ER ET ADRENALIN RUSH. Et uhensigtsmæssigt adrenalin rush, som du ikke har nogen som helst brug for på noget så simpelt som, for eksempel, en indkøbstur.

Hvorfor får du så det uhensigtsmæssige adrenalin rush mens du går rundt i supermarkedet? Der er jo ikke en øksemorder i hælene på dig, der ville retfærdiggøre et ordentligt adrenalin rush, der er beregnet til at komme, når vi hurtigt skal kæmpe eller flygte.

Lad os kigge lidt på vores hjerne. Den forreste del af vores hjerne er vores logiske fornuftige hjerne. Den midterste del af vores hjerne er vores impulsive følelses hjerne. Der skal være harmoni mellem disse dele af vores hjerne. Vores logiske hjerne skal kunne kontrollere, at vores impulsive følelses hjerne som er meget stærk, ikke løber af med os, som er det der sker under et panikanfald.

Den impulsive følelses hjerne styrer hele vores stress system, og det er når den er ude at kontrol, at der uhensigtsmæssigt frigives adrenalin og noradrenalin i blodet – og så starter alle de ubehagelige symptomer som hjertebanken, svimmelhed, forvirring, frygt, dødsangst og så videre.

Når dette sker er du selv med til at gøre det hele meget værre, netop fordi du tror, at noget helt vildt frygteligt er ved at ske, så kører du så selv endnu mere op i forsøget på at komme i sikkerhed.

Du farer måske hjem, ringer til lægen, kører på Skadestuen og alt imens får du det værre og værre fordi stresssituationen og troen på at det er rigtigt slemt opretholdes.

Gentagne episoder gør ubalancen værre og værre, og snart har angsten overtaget dit liv.

Var det ikke en rigtig god ide, hvis du kunne lære at stoppe løbske karruseltur?

Vidste du, at hvis du næste gang du får et panikanfald sætter dig ned og tager det til dig og lader det komme, med forsikring om at du ikke dør af det, så varer det ca. 10 minutter før end, at det stille og roligt fortager sig – For det er jo bare et ADRENALIN RUSH, og et adrenalin rush kan ikke gøre dig noget ondt – det er ubehageligt, men det kan ikke gøre dig noget ondt.

Når du forstår, hvad det er der sker, og du ikke kæmper imod, men stille og roligt tager imod panikken, når den kommer, vil hele systemet stille og roligt lære at komme tilbage i harmoni, hvor den logiske fornuftige hjerne igen får kontrollen.

Se din fjende i øjnene, hvor farlig er din panikangst fjende?

Den er IKKE farlig, det er et ADRENALIN RUSH og et adrenalin rush er ikke farligt.

Så du behøver altså ikke mere at gå i panik over dit panikanfald, er det ikke bare en befrielse?

Så næste gang du mærker at det kommer. Så registrer det, accepter det og lad det komme. Du kan eventuelt ”sige” til det: ”Nå, der er du – jamen kom du bare, hvis du synes, at det er nødvendigt lige nu, jeg er ikke bange for dig!”

Snart vil du opleve, at du får færre og mindre kraftfulde panikanfald. Du er nemlig i gang med at genvinde din balance i hjernen.

Mange mennesker der lider af panikangst lider også af generaliseret angst, og, hvor kommer den nu fra?

Man ved at ca. 15% af helt nyfødte babyer udviser angst, og at det må ligge i deres gener.

Man ved også at miljøet for børn der vokser op har en stor virkning på, hvordan angsten udvikler sig.

Kommer man fra en afslappet, roligt, kærligt hjem kommer der meget mindre angst, end, hvis man vokser op i et stresset, perfektionistisk hjem med store krav.

Mange angste mennesker er yderst perfektionistiske, stiller kæmpe krav til dem selv, og vil kunne kontrollere alting, og søger hele tiden orden.

Ved generaliseret angst er stress systemet hele tiden skruet op.

Livet kan ikke kontrolleres.

Så igen, lad være med at være bange for det, tag imod livet og lad det komme som det kommer.

Vi skal acceptere at vi kan ikke kontrollere altid. Vi skal lære at trække vejret dybt, slappe af og meditere. Dette er metoder der kan dæmpe et opskruet stress system.

Lær og brug eventuelt Panic Away metoden som Barry McDonagh har skabt, han led selv voldsomt af panikangst. Jeg synes metoden er yderst effektiv og hjælper hurtigt.

God bedring!

Biopat & Tankefelt terapeut Anne Winther 2011.

Kilder:

Dr. Harry Barry

Barry McDonagh


          __________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Panikangst ødelægger dit liv.