Eksamensangst - så prøv denne teknik

Lider du af eksamensangst?

Måske kan du bruge denne teknik:

Start i god tid inden eksamen, gerne 1 - 1½ måned før og visualiserer dagligt eller næsten dagligt den forestående stressende eller angstfyldte situation. Inden visualiseringerne er det vigtigt, at du er i en afslappet tilstand, og du kan gøre sådan:

Afslapningsøvelse:

Tag kontakt til vejrtrækningen og tag 4 – 6 dybe åndedrag – helt ned i maven. Lad maven blive blød, så der er plads til indåndingen. Du kan lægge en hånd på maven, så du kan mærke at maven bevæger sig ud i indåndingen og falder sammen i udåndingen.

Ånd dybt ind – hold vejret et øjeblik, til det føles lidt anstrengt – ånd dybt ud – til det føles lidt anstrengt – ånd dybt ind igen – gentag 4 – 6 gange og lad derefter vejrtrækningen falde til ro i sit eget tempo.

De dybe vejrtrækninger vil få kroppen til at slappe af, og du kan derefter gå videre til visualiseringsøvelsen således:

 Visualisering af en tidligere succes:

Start med at forestille dig en tidligere succes i dit liv. Tag kontakt til de gode egenskaber og ressourcer som du brugte, for at opnå disse resultater. Gå ind i den tilstand af selvtillid, som du får kontakt med. Mærk din krops tilstand, holdningen, selvtilliden!

Hvis du ikke kan komme i tanke om en ressourcefuld situation, så forestil dig, at du nu udvikler de egenskaber og ressourcer, som du har brug for. 

Visualisering af eksamenssituationen:

Forestiller dig så, at du er til eksamen lige nu. Du forestiller dig, hvordan du kommer ind i lokalet. Du er rolig og udstråler selvtillid. Du trækker dit spørgsmål. Du forestiller dig evt. forberedelsestid, og hvordan du udnytter den. Du ser for dig, hvordan du arbejder hensigtsmæssigt, roligt og godt. Du forestiller dig selv ved eksamensbordet, hvordan du taler, forklarer og at stemningen er fin.

Du forestiller dig, at censor siger tak til dig med et smil, og du forestiller dig selv juble, når du får resultatet (undlad at sætte karakter på, da det vil flytte fokus fra processen til resultatet).

Du kan evt. visualisere eksamen i flere varianter og gerne to gange dagligt.

Så er der kun tilbage at ønske dig held og lykke med eksamen:-)

Venlig hilsen

Sonja Subcleff

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Eksamensangst - så prøv denne teknik. Læs mere