I stedet for at at bruge Eros og Thymos som forklaringsmodeller, vil jeg som sagt benytte mig af de 5 buddha familier*, der hver i sær repræsenterer fem grundenergier.
Når jeg her snakker om energier, er det ikke ment som noget metafysisk noget som sådan, snarere kan man snakke om personlighedssider eller temperamenter. På samme måde som vi alle et vidt spekter med reaktionsmønstre, har alle også de 5 budhha familiene i sig.
Denne formen for kategorisering er bare en et forsøg på at forklare verden, så naturligvis vil den ikke være perfekt ej har den ambitioner om at være det.
De fleste af os er dog domineret af en elle to disse energi typerne, men kan i givne situationer være tilbøjelig til at bruge en helt tredie eller fjerde.
Hver familie har sit sin egen buddha, sit eget element, sin egen lyd, farve, form og mudra.
|
Åbenhet / Vairocana |
Klarhet/ Akshobhya |
Righed/ Ratnasambhava |
Lidenskab/ Amitabha |
Aktivitet/ Amogasiddha |
|
|
Himmel retning |
Center |
Øst |
Syd |
Vest |
Nord |
|
Farve |
hvid |
blå |
gul |
rød |
grønn |
|
Mudra |
dharmachakra |
bhumisparsa |
varada |
dhyana |
abhaya |
|
Lyd |
Om |
Hum |
Trah |
Hrih |
Ah |
|
Visdom |
alle buddhaenes visdom |
klar |
enhed |
disikerende |
handlende |
|
Element |
rum |
vand |
jord |
ild |
luft |
| Sanselig evne | - | Ser | Sanser (lugt, følelse og lyd) | Lytter | Føler |
Hver familie har videre sine stærke og sine neurotisk sider, og afhængig af hvilken energi vi er domineret af, fyldes vores hverdag med nettop dette. Personlig har jeg for eksempel meget Akshobhya energi i mig, og som en naturlig konsekvens projekterer jeg vrede mod mig selv og verden rundt om mig når jeg bliver presset eller føler at ting ikke lige er som jeg vil have de. Og det er måske på vore neuroser vi bedst kan genkende hvilken energi vi er domineret af, da det nettop er i pressede situationer vi handler spontant og irrationelt.
Derfor er vanskelige situationer ikke noget man som sådan forsøger at undgå, om man praktiserer buddhisme, tværtimod, er disse siuationene åbenbare muligheder til at tage fatt i en neurose og ændre den. Tantra ( ja som i sex) handler om at gøre gift til medicin.
*) Noen af Jer vil måske allerede her indskyde: "Men hvad er galt med eros og thymos? Hvorfor bruger du ikke bare symboler din egen kultur?". Og det er da heller ikke noget galt med Eros og Thymos, og jeg har da heller ikke noget i mod at benytte mig af græsk mythologi, men nu nevnte altså filosoffen Sloterdijk buddhisme, så jeg tager afsæt derifra. Se min forrige blog.
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer