Holistisk Wellness og Naturlig Skønhed for kvinder

Diæt- og livsstiltips til stresshåndtering i Corona tiden

Er du påvirket af de mange følger af corona nedlukningen? Føler du at du brænder lyset i begge ender? Er du anspændt? Eller har du svært ved at slappe af i dybden? Det er næppe overraskende.

Faktisk er daglig stress nærmest blevet synonym med at leve i det 21. århundrede. Selvom corona virus har sat en stopper for mange aktiviteter, der normalt stresser vores system i hverdagen, er der mange der oplever stress over nedlukningen og bekymring for fremtiden. I vores livsstil med mange opgaver og bekymringer, tager vi ofte for lidt tid til sunde måltider, motion og afslapning. Den triste sandhed er, at det at nedprioritere disse tre ofte fører til en form for udbrændthed.

Mange kender til de frys og flugtmekanismer, som den menneskelige race for tusindvis af år siden udviklede, som reaktion på truslen om at blive angrebet. Desværre manifesterer de nuværende farer sig på en lang række diffuse måder (arbejdsstress, aflyste arrangementer, rejser og fester, vores børns ve og vel, overdreven travlhed og for mange bolde i luften, der leder til stress på celleplan,, overdreven brug af - og stråling fra - mobiltelefoner og computere, økonomisk stress osv.), Og disse stress faktorer er ofte konstante. Når kronisk stress ikke behandles, kan det føre til en kaskade af negative effekter på kroppen.

Der er 4 hovedtyper af stress:

    Fysisk: dårlig ernæring, mangel på søvn, intens fysisk anstrengelse
    Psykisk: bekymring, angst, perfektionisme
    Følelsesmæssigt: Frygt, skyld, skam
    Psyko-spirituel: mangel på spirituel tilpasning, vanskelige forhold, livsudfordringer

Når vores organisme er stresset, frigiver binyrerne(kirtlerne på toppen af ​​nyrerne) forskellige stresshormoner, - kortisol og adrenalin er de to mest kendte af disse. Den langsigtede frigivelse af disse hormoner kan føre til et utal af sundhedsmæssige problemer, herunder: nedsat skjoldbruskkirtelfunktion, fordøjelsesproblemer, hormonubalance (især hos kvinder), ubalanceret blodsukkerniveau, blodtryksproblemer, hjertesygdomme, hyppige forkølelser og så videre i det uendelige...

Den gode nyhed er, at der er mange ting, vi kan gøre for at holde stressen i skak. Det kræver en holistisk tilgang for at sikre, at de mange forskellige former for stress konstant holdes under kontrol.

Vigtige diæt- og livsstiltips til stresshåndtering:


Nær din krop med proteinrige måltider

At spise proteinrige måltider med regelmæssige mellemrum er nøglen, når det kommer til at afbalancere blodsukkerniveauet - hvilket hjælper med at fjerne stress fra binyrerne.

Proteinkilder i god kvalitet inkluderer: nødder og frø, bønner (især linser og nyre-bønner til binyresundhed), hamp og risproteinpulver (fantastisk til smoothies), alger inklusive chlorella og spirulina, gedeost, vild makrel.


Fermenterede fødevarer

Forbindelsen mellem tarmen og sinden er af enorm betydning, når det kommer til at holde stress i skak. Nylig forskning har opdaget, at den sunde tarmflora i høj grad kan hjælpe med at reducere angst og er hjertet i det menneskelige immunsystemrespons. Brugen af fermeterede fødevarer har afgørende betydning for at genskabe eller bevare en god balance i tarmen.

Populære fermeterede fødevarer inkluderer eksempelvis: rå upasteuriseret surkål, pickles, yoghurt, kefir og miso suppe.


Essentielle fedtsyrer i kosten

Tilstrækkelige omega 3-fedtsyrer er meget vigtige for stressreduktion. EPA og DHA spiller en vigtig rolle til at støtte binyre sundhed og hjernefunktion.

Madkilder rige på omega 3: vild laks, sardiner, spiret chia- og hørfrø og blågrønne alger.

Kosttilskud kan være: fisk, krill olie og veganbaseret algeolie.


Hydrering

Drik 6-8 glas rent filtreret vand dagligt for sundhed i binyrerne og hydrering. Sænk koffeinindtaget, hold igen med alkoholindtaget(som stresser binyrerne markant) og prøv effekten af grønne grøntsagsjuicer (frugtsaft kan skabe ubalancer i blodsukkerniveauerne) og beroligende urtete i stedet.


Dyrk motion

Motionering spiller en vigtig rolle i stressreduktion og generel kondition. Motion 3 gange om ugen kan have en stor betydning på hvordan du håndterer daglige udfordringer. Prøv yoga(du kan finde masser af gratis instruktionsvideoer på youtube), vandring i naturen, dans eller intervalltræning guidet fra internettet. Det betyder ikke noget hvordan du vælger at motionere, så længe du blot bevæger din krop regelmæssigt.


Meditation

En god måde at fjerne stress på binyrerne samt krop,sind og ånd er at finde tid til at meditere på daglig basis. Kroppen og vejrtrækningen er meget sammenkoblet, og når vi mediterer på mild rytmisk vejrtrækning i så lidt som 10 minutter om dagen, kan det have dybe effekter på stressreduktion.

Dette er en række helt enkle og lettilgængelige tiltag du kan vælge, for at øge dit personlige velvære og reducere den generelle stress.

Hvorfor ikke prøve det!

__________________________

Womanifesto - fanebærer for holistisk, feminin sundhed og naturlig skønhed. Se mere her: https://www.womanifesto.shop/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Diæt- og livsstiltips til stresshåndtering i Corona tiden. Læs mere