

Når vi er uenige og oplever os "ramt" følelsesmæssigt, begynder vi tit at anklage hinanden. Placerer skyld. En mindre uenighed og diskussion udvikler sig til et skænderi. Måske trækker du dig, stille og "passivt aggressivt" eller åbenlyst smækker med døren. Men bebrejdelserne fortsætter. I din indre dialog vokser konflikten. For at få ret, og bekræfte din ret overfor dig selv, taler du med andre - danner alliancer - som bare for konflikten til at eskalere.
Er der konflikt i dit parforhold, så læs mere om konfliktmægling i parforhold lige her: www.goderelationer.dk/hjaelp-til-parforhold/
Nu bliver det ubehageligt. I parforholdet eller på arbejdspladsen. Der er kold luft. Øjne himler eller ser ud af vinduet når den anden siger noget. Kropssproget fortæller alt. Måske er der åben verbal kamp. Reagerer du ikke bevidst konfliktafspændende nu, optrappes konflikten. Eller fastlåses. I en stædig magtkamp. Du ødelægger dig selv og dine omgivelser. Sådan er konflikters dynamik. De følger en universel lov - medmindre du bevidst gør noget andet.
Sådan nedtrappes konflikter
Bryd mønsteret. Drop alliancerne og de indre dialoger. De ødelæggende forestillinger om den andens dårlige hensigter. Genoptag den direkte kontakt. Foreslå at I to taler sammen om problemet. Træk vejret dybt, sænk paraderne. Vis at konflikten går dig på, at du er ked af udviklingen. At du er villig til også at erkende din egen del af konflikten og finde en fælles løsning.
Allerede ved dette første skridt blokerer vi ofte. Vi tør ikke, eller vil ikke genoptage kontakten. Vi oplever os magtesløse eller stædige. Og i særdeleshed mangler vi tillid. Tillid til den anden - og måske også til vores egne evner til at tage kontakt og få det løst på en god og ordentlig måde. At løse konflikter kræver tilid, mod og overskud. Det vidunderlige er, at det ofte er lettere end vi tror. At den anden i mange tilfælde er taknemmelig og måske lettet over din ærlige imødekommenhed.
Nu gælder det om at I vinder hinandens tillid. Først derefter er det muligt konstruktivt at se på uenigheden. Er I enige om at tingene er kørt af sporet og at I sammen ønsker at finde en løsning? Så er grunden lagt for en god samtale.
Læs næste blog om grundregler for en konfliktløsende samtale.
Kærlig hilsen
Konfliktmægler, Signe Saxe Jessen
__________________________
Signe Saxe Jessen, cand.mag.
Professionel Konfliktmægler, kognitiv coach og mindfulness træner.
www.goderelationer.dk
Medstifter af Levlykkeligt
Kommentarer
log ind eller opret konto for at skrive kommentarer