Oplever du ofte, at dine bekymringer føles overvældende?

Vi kender alle til følelsen at bekymre sig. Jeg er sikker på, at mange forældre kan genkende denne følelse for deres børn.

Den usunde bekymring, viser sig, når vi overtænker enhver handling eller situation, at det føles hæmmende for vores liv. 

Når bekymringen tager over, bunder den i manglende kontrol, som vi ikke kan opnå. Bekymringen kan vise sig, som katastrofeagtige tanker. 

Bekymringer kan blive angstfyldte. Denne angst kan blive så dominerende, at den bliver selvdestruktiv for os, i at leve vores liv og at være tilstede i nuet. 

I vores bekymringer, bliver der dannet overbevisninger som bliver næret af vores frygt. Overbevisningerne er altafgørende i, hvordan vi handler og med hvilke briller vi anskuer verden på. Bliver vi fanget i bekymringens overbevisning, kan det have ødelæggende effekt på vores nære relationer. Vi dræner energien ud af vores partner, familie og venner, at de til sidst begynder af trække sig. 

Når vores bekymringer, vokser sig så store, at de bliver til angst, er det tæt forbundet med frygt. Frygt er dog blot en illusion, dannet af vores tanker. 

Hver gang, vi vælger at blive bange, mister vi vores fokus og overblik af en given situation eller vores liv. I stedet, bliver vi offer for vores bekymrende overbevisninger og mister kontrollen, hvor vi burde stille os op og tage styringen af vores liv og den fremtid, som vi ønsker og fortjener. 

Hvis vi intet gør, kan de overbevisninger som vores bekymringerne er dannet ud fra, tage mere og mere over, for hvert år som går. 

Det at bekymre sig meget, kan stamme fra social arv. Er vi opvokset med en mor eller far som har bekymret sig meget eller haft et meget pessimistisk livssyn, så kan vi tage denne egenskab med os, ind i vores voksne liv og muligheden for, at den kan udvikle sig til angst, er tilstede. I dette aspekt projektere vi, vores forældres ubevidste aspekter - den sociale arv med os ind i vores voksne liv. 

Men hvordan får vi hold på vores bekymringer, og genvinder det vi har tabt?

Start med, at accepterer bekymringerne. Hvis vi ikke accepterer vores bekymringer, modarbejder vi dem. Se hvad er omkostningerne ved, at vi modarbejder vores bekymringer. Lige der, dannes et åndehul hvor vi kan anskue vores verden mere klart, og få en bedre forståelse af den. 

Metoder der giver mental ro:

Accepterer, at de bekymrende tanker er der

Gør det, du er i gang med

Få bevægelse ind i kroppen, udløser stofferne endorfin og serotonin i vores hjernen som giver tilfredshed og lykkefølelse i kroppen

Spis gode sunde og nærende madvarer som giver stabilt blodsukker. Dette giver en, et stabilt humør, energi og overskud i hverdagen. Består vores fødevarer, overvejende af hurtigt optagende kulhydrater, såsom hvidt brød, sodavand (også de sukkerfri, øger vores appetit), energidrikke, kage, slik osv og madvarer med meget transfedt i sig. Vil vi konstant have humørsvinger, og bevæge os i en negativ spiral.

Musik som gør en glad

Meditationsøvelser

Arbejde med, at tænke op i tanken. Evt. brug citater som inspiration.  

80 procent af vores bekymringer, bliver ikke til noget.

 

Det ville være en sand åbenbaring at indse, at vi alle er kunstnere i vores eget liv - og vi kan vælge lige så mange farver og penselstrøg, som vi har lyst til. 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bekymringer - sådan undgår du usunde bekymringer. Læs mere