Psykoterapeut MPF og Familieterapeut - Thomas Bøttern

Angst - STOP angst

Blog forfatter

Oplever du angst, så er du ikke alene?

Du kan lære at kontrolle angsten.

Angst er en af de fire grundfølelser (de andre grundfølelser er: sorg, glæde og vrede), derfor er der ingen mennesker, der går igennem livet uden at føle angst. Sagt med andre ord så er angst en almindelig følelse, som vi er udstyret med fra naturens side. Vi kan ikke undvære angsten, den har et formål. Angst hjælper os med at registrere, vurdere og reagere på de faresignaler vi oplever som truende for vores overlevelse. Uden angst ville vi ikke være i stand til at overleve ret længe. Forestil dig bare et liv uden angst. Det lyder måske umiddelbart som en drømmetilværelse, på den anden side vil det også være en tilværelse, hvor vi uden nogen form for stopklodser eller bremser, uden angst er vi ikke i stand til at reagere med en passende adfærd på trusler og farer.

Tænk bare på følgende situation: du lugter røg i huset > du blive angst/bange > du tænker, at du er i fare > din krop reagerer ved at du får hjertebanken og dine muskler arbejder hurtigt > du forlader huset så hurtigt som muligt. Dette hedder kamp/flugt reaktion, og det er en reaktion som alle mennesker kender til.

Pointen er at angst er en almindelig, naturlig og vigtig følelse. Og selv om angst er ubehageligt, så er angsten i sig selv ikke farlig.

Hvis angsten er både almingelig og naturlig, hvorfor skal den så behandles? Det skal den hvis du oplever, at angsten har taget overhånd. Hvis du oftere bliver mere nervøs og angst end andre, så er det ikke fordi du anderledes, det er simpelthen bare fordi nogle oplever mere angst end andre.

Angst opleves forskelligt fra person til person. Måske kan du genkende få eller flere af nedenstående symptomer på angst:

  • Hjertebanken/høj puls
  • Øget svedproduktion
  • Rysten
  • muskelspænding
  • Mundtørhed
  • Åndenød/vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Svimmelhed
  • Katastrofetanker
  • Lyst til at undgå /flygte/ trække sig – kamp/flugt reaktion.

Du kan lære at kontrollere din angst, derfor er det vigtigt, at du søger hjælp hvis du oplever, at angsten får negativ indflydelse på din hverdag, din familie, dit sociale liv, din uddannelse, dit job og lignende.

Men hvornår er der tale om normal angst og en angstlidelse? Det er svært at sætte en helt klar markør for hvornår grænsen overskrides, men de to væsentligste overvejelser er følgende:

  • Oplever du at angsten er generende/pinagtig?
  • Oplever du at angsten er hæmmende/begrænsende?

Som sagt kan det være svært selv at vurdere hvornår der er tale om normal angst og en angstlidelse. Derfor er det vigtigt, at du ikke prøver at diagnosticere dig selv. Kan du svare ja, til de ovenstående spørgsmål, og oplever du, at angsten fylder for meget i dine tanker og i dit liv, så skal du tage dig selv alvorligt og søge hjælp hos en professionel psykoterapeut eller psykolog.

Vil du vide mere?

Så ring eller skriv. Du finder kontaktoplysninger hér. Jeg ser frem til at høre fra dig :-)

Læs mere om angstbehandling hér

Psykoterapeut MPF - Klinik på Frederiksberg og i Faxe.

www.thomasboettern.dk

__________________________

Psykoterapeut MPF
Familieterapeut

Thomas Bøttern
Roskildevej 46 - 2000 Frederiksberg
Ny Strandvej 10 - 4640 Faxe
Tlf. 42 72 88 41
www.thomasboettern.dk

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
STOP angst! Behandling af angst - Psykoterapeut MPF