Sådan bliver du den bedste medarbejder

Under en personlig session forleden dag siger en skøn kvinde: ”Havde jeg været chef i min virksomhed, havde jeg fyret mig selv som medarbejder for længst!”.

Tak spids!

Jeg fik helt ondt i maven, og det fik mig efterfølgende til at tænke på, at vi ville gøre os selv en stor tjeneste ved at have en mere professionel tilgang til vores eget liv. For når det drejer sig om den private del af vores liv, går vi sjovt nok ofte til opgaven med en ”det finder vi ud af”-tilgang, vi aldrig nogensinde så meget som ville overveje, hvis det drejede sig om vores job, vores aftaler med banken eller vores aftaler med udlejeren af vores bolig osv.

Uden mål og mening
Og ”det finder vi ud af”-tilgangen er skidt, fordi det for rigtigt manges vedkommende ender med en (måske længere) tur rundt i en ond cirkel, der ser sådan her ud:

  • Vi famler i blinde, fordi vi ikke ved i hvilken retning, vi skal bevæge os
  • Vi mister gejsten
  • Vi lever et middelmådigt liv, der kunne være lige det omvendte
  • Vi mister respekten for os selv, og så er det, vi siger: ”Hvis jeg havde været chef i min egen virksomhed, havde jeg fyret mig selv som medarbejder for længst”.

Øv …

Synes du, det virker en smule bombastisk at skulle lave en ansættelseskontrakt for dig selv som medarbejder i dit eget liv, så tag det bare helt roligt, for der er nogle helt konkrete værktøjer, du kan benytte dig af for at få skabt de rammer, du har brug for.

One-Two-Do
I mine øjne handler det basalt set om, at du får besvaret følgende spørgsmål: Hvem er jeg? Hvad vil jeg? Hvordan gør jeg det?

Det er store spørgsmål, hvis ikke du gør dem håndgribelige, og det kan du f.eks. gøre på denne måde:

Hvem er jeg?
Du skal have afgrænset dig selv i forhold til omverdenen, og det gør du ved at finde frem til dine værdier. De fortæller, hvad du står for, og når du kender til dine værdier, er det lettere for dig at justere, når du kan mærke, at der ikke er overensstemmelse mellem dine værdier og det liv du lever. De fleste virksomheder har også et sæt værdier, og mon ikke vi kan blive enige om, at du ikke gider arbejde i en virksomhed, hvis værdier slet ikke stemmer overens med dine egne? Til gengæld kan du blive en knaldgod medarbejder i den virksomhed, hvis værdier matcher dine egne.

Livshjulet (om du kan se øverst i indlægget) viser de 8 områder, der typisk er repræsenteret i dit liv, og disse områder kan se lidt forskellige ud afhængig af, hvem du spørger. Det livshjul jeg arbejder med i forhold til mine kunder, ser sådan her ud:

Når du har fundet ud af, hvad dine værdier er på de enkelte områder, kan du for hver af dem lave en kort beskrivelse, der fortæller, hvordan du ved, om du lever i overensstemmelse med dine værdier.

Hvad vil jeg?
Du bliver nødt til at have nogle mål for dit liv, hvis du ikke skal ende med at fare forvildet rundt som en flue i en flaske.

Personligt er jeg ikke til ”Reach for the Stars”-modellen, når det drejer sig om at sætte mål. Ikke fordi jeg ikke synes, at vi skal gå efter guldet, men fordi det for de fleste af os bliver alt for uoverskueligt med den slags mål.

Jeg vil i stedet foreslå, at du tænker småt og går helt ned på hverdagsplan. Hvad kan du lide at lave? Hvad vil du gerne bruge mere tid på? Hvad gør dig glad? Hvad udvikler dig på en rar måde? Vær så specifik som muligt: jeg elsker at gå en lang tur, jeg kan godt lide at løse krydsord, jeg vil gerne lave de fem tibetanere fire gange om ugen osv.

Hvordan gør jeg det?
Find ud af, hvordan du kan komme til at foretage dig flere af disse ting i løbet af en uge, og gør så den ene ting, der er forskellen mellem succes og det modsatte: Book tid til dig selv i din kalender. Allerhelst hver dag og som et minimum 4-5 gange om ugen!

Gør det 14 dage frem i tiden, og beslut dig for, at du overholder dine aftaler med dig selv. Dukker der noget andet op, som er i karambolage med din aftale med dig selv, siger du kun ja tak, hvis du kan flytte din selv-aftale til et andet tidspunkt. Du aflyser ikke aftaler med dig selv!

Bruger du ovenstående tre spørgsmål til at navigere efter, vil du opfatte dig selv som en loyal og god medarbejder i dit eget firma. Du kender rammerne for samarbejdet, du ved hvad du kan byde ind med, og du ved, hvordan du kan udfylde din rolle på den optimale måde – og gør det!

Tillykke med ansættelsen!


__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Den bedste medarbejder - sådan bliver du det. Læs mere