Bæredygtig vækst er vækst med kærlighed

Bæredygtig vækst er vækst podet med kærlighed. Sådan lød konklusionen pludselig for mig og min makker Jens under en fremtidsworkshop forleden. Vi så på hinanden, helt forbavsede over, at det tilsyneladende var så simpelt. Spørgsmålet er så bare, hvordan vi opnår den form for vækst. Hvad skal der til, for at begreber som ”vækst” og ”kærlighed” kan fungere side om side? To begreber, som hidtil har hørt til i hver sin sfære. Heldigvis virker det som om tiden er moden

til at arbejde efter nogle andre dyrkningsmetoder end dem, vi hidtil har kunnet høste af rent forretningsmæssigt.

Vi har taget det første skridt på vejen ved at anerkende og systematisere organisationernes ansvar overfor den omverden, som de lever af og med. Corporate Social Responsibility (CSR), på dansk Social Ansvarlighed, er kommet for at blive, også i krisetider. En ny undersøgelse har lige vist, at danskerne forventer at deres arbejdspladser tager ansvar. Og de organisationer som gør det, kan til gengæld regne med høj medarbejdertilfredshed, loyalitet og mindre sygefravær.

Ansvarlighed over for samfundet er jo ikke at kimse af. Men vi skal videre endnu og det skal gå stærkt.  Her er det så, kærligheden kommer ind. Hvis det er kærligheden til og respekten for livet som ligger bag vores forretningsmæssige beslutninger, så vil hele beslutningsprocessen blive en anden.  Jeg er helt sikker på at vi ville opleve en helt anden tilgang til de tre P’er i forretning: PLANET, PEOPLE og PROFIT og dermed arbejde aktivt for det fjerde P; PROMISE, løftet om en ønskelig fremtid.

PLANET: Vi har brug for at genskabe vores kærlighed og relation til Moder Jord, hvis vi skal skabe en vækst, som rækker bare lidt ud i fremtiden. Hver gang vi beslutter os for at skabe noget, sætte det i produktion og dermed trække på planetens ressourcer, skal det være en beslutning, som gror ud af kærlighed til livet og den Jord, som støtter og nærer os. Kan den tilgang bruges i alle brancher, spørger du måske?  Ja, lyder mit svar. For alternativet er, at kilden til vækst tørrer ud og alt visner.

PEOPLE: I forhold til mennesket så kan samme tilgang sikre, at vi vedvarende tager vare på de medmennesker, som direkte eller indirekte bliver påvirket af vores ønske om at vokse og udvikle os. Menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og opmærksomhed på, hvad der skal til for at vi kan være hele mennesker både på arbejdet og i resten af vores livsterritorier er et must. Hermed kan vi i fremtiden ændre virkeligheden for miniarbejderne i det fjerne Congo, som bryder metal til vores mobiltelefon og sørge for at både dem som bliver afskediget og skal arbejde videre i skyggen af den økonomiske krise herhjemme bevarer deres værdighed. Vi skal kunne se ”den anden” i øjnene uanset hvor og hvornår.

PROFIT: Profit-tankegangen rummer nok den største udfordring. Hvor stor skal væksten være for at vi er tilfredse? Og hvad skal overskuddet bruges til? For at kærligheden skal blive et beslutningsparameter i bestyrelseslokalet på lige fod med pengene kræver det i mit perspektiv at vi begynder at så nogle frø til en helt anden måde at drive forretning på. I mit kapitel i bogen Common Ground – en fælles vinderstrategi for mænd og kvinder i business og i livet beskriver jeg den nye virksomhedtype som en Business for Good virksomhed. Altså en virksomhed som bevidst og aktivt søger at være økonomisk sund samtidig med, at den gennem sit virke arbejder på at løse nogle af de aktuelle udfordringer.  Min påstand er at den vinkel vil skabe resultater på langt flere niveauer end blot på bundlinjen.

Bæredygtig Evolution er altså vækst podet med kærlighed. Vil du være en del af bevægelsen?

Come join the Lovelution! 

Hjerteligste hilsner

Sascha Amarasinha

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bæredygtig vækst er vækst med kærlighed. Læs mere