Succes som selvstændig. Vigtigheden af markedsføring

Kender du ejendomsmæglernes tre b’er, som efter sigende afgør prisen på et hus - beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed?

Hvis ikke du står for at skulle købe en strandvejsvilla eller sælge et hus i ”udkantsdanmark”, så er den viden måske heller ikke yderst relevant for dig. Men ved du hvad der ER yderst relevant for dig? Det er de tre v’er – og de er til gengæld så relevante, at de er bestemmende for dit firmas overlevelse.

De tre v’er er:

Vedholdenhed, vedholdenhed, vedholdenhed

 Jeg har ikke tal på de gange en kunde har sagt til mig, at ”det HAR jeg prøvet, men det virker ikke”: ”Jeg HAR sendt et nyhedsbrev og jeg fik alligevel ikke nok deltagere til mit oplæg”. ”Jeg HAR haft en annonce i avisen, men der kom ingen henvendelser efterfølgende”. ”Jeg HAR haft en facebook-side i 2 mdr. nu, men jeg har kun 27 likes”. ”Jeg HAR slået et kursus op, men jeg fik kun 1 tilmelding”. ”Jeg HAR valgt en niche, men det har da ikke givet nok klienter, selvom det er over 4 mdr. siden jeg startede op”. ”Jeg HAR..”

STOOOP!

Rom blev ikke bygget på én dag, remember?

Hvis det var så fantastisk let at starte op som selvstændig, så var der nok adskillige flere der gjorde det! Det tager tid at få kunder, det tager tid at blive synlig på markedet, det tager tid at få en ordentlig indtjening op at køre. Hvorfor kører mastodontfirmaer som Coca Cola og McDonald’s fortsat reklamekampagner alle vegne? Det har de da gjort så rigeligt, så der næppe er et 2-årigt barn i Afrika, der ikke genkender deres logoer, ikke? Jo tak! Men de gør det for at vedblive med at være i din bevidsthed, for at næste generations 2-årige børn i Afrika også genkender deres logoer. De ved hvor afgørende det er, at være vedholdende.

Man siger, at det tager 10.000 timers øvelse at blive virkelig god til noget.

Jeg har hørt mange sige, at det tog dem 5 år for alvor at slå igennem som selvstændig.

Den eneste slankekur der altid virker, er den der hedder spis mindre, motionér mere – og bliv ved med det.

Jeg har en pap-lillebror, som blev kørt ned som 16-årig med fysiske handicaps og hjerneskade til følge. Han træner hver eneste uge og gør stadig fremskridt, selvom han i dag er 39 år.

Hvad har alle disse eksempler til fælles?

Vedholdenhed. At-blive-ved.

At være selvstændig er en evig runddans mellem løbende at få ideer, mærke efter om ideerne føles rigtige og udvælge dem, der gør, for så at føre nogle af dem ud i livet. Men at få skibe sat i søen er ikke ensbetydende med at se dem sejle derudaf for fulde gardiner. Der kan gå meget lang tid, fra du har handlet på en idé, og til du kan se resultatet af dine anstrengelser.

Ting tager tid, beslutninger kan være længe undervejs, og dine potentielle klienter skal gerne have hørt om dig flere gange, før de gør alvor af at henvende sig. 

Så man kan skitsere processen sådan her:

Tingene sker først i tankerne-> så i følelserne-> så på handleplanet-> og først til sidst - og ofte med betydelig forsinkelse – viser resultatet sig på det fysiske plan. At resultaterne ikke har manifesteret sig endnu betyder altså ikke, at de ikke er på vej. Men det betyder, at det kræver masser af tillid at blive ved med at gå i en retning og stole på, at man lander det rette sted, selvom resultaterne lader vente på sig.

Alle nystartede selvstændige skal igennem en (lang) periode med ubetydelighed, hvor de bruger penge på at starte op, blive dygtigere, få kunder, synliggøre sig osv. - uden nævneværdige resultater. Sådan er det! Lad det ikke stoppe dig og føre dig tilbage til start, hvor du lige tager endnu en uddannelse, kaster dig over en helt ny firmaidé eller endog helt dropper tanken om at blive selvstændig.

Den kendte forfatter indenfor businessverdenen Napoleon Hill sagde engang: “Lige efter den største fiasko ligger den største succes”. Det så han blandt ikke færre end 500 multimillionærer, som han interviewede i USA for mange år siden. Det er jo helt klassisk at give op, der hvor det ser mest håbløst ud, men du risikerer at stoppe ét sølle skridt før guldet. Det svarer til at svømme 900 m. og så give op og vende om 100 m. før land, fordi du ikke ved, hvor tæt du er på. Den store udfordring ligger i, at der ingen garanti er for, at der nogensinde reelt kommer land forude - og det får mange til at give op.

Man siger på engelsk at ”stickability is 95% of ability”, dvs. at det er i selve vedholdenheden at succesen ligger. Så kast ikke håndklædet i ringen for tidligt! 

Læs mere om mulighederne lige her: https://levlykkeligt.dk/user/register

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Succes som selvstændig. Vigtigheden af markedsføring. Læs mere