Stress i folkeskolen

Flere gange er jeg blevet ringet op af skoleelever som gerne vil stille mig nogle spørgsmål i forbindelse med en opgave de er ved at skrive om stress.

Eleverne spørger mig: ”Hvordan kan stress blandt unge forebygges?”

De spørger også: ”Hvad kan vi som samfund gøre for at forebygge stress blandt skoleeleverne?”

 Endelig vil de også gerne kende de klassiske stresssymptomer, vide om stress er farligt og om der er forskel på stress blandt unge og voksne.

Allerførste gang jeg blev ringet op, blev jeg faktisk lidt trist, og jeg gik nok lidt i stå og kom kun tøvende i gang med mit svar, for det slog mig: Den er da helt gal når skoleelever skriver opgaver om stressforebyggelse blandt dem selv. Hvad er det for en skole, hvad er det for et samfund, som tillader eleverne at have en hverdag hvor de bliver ramt af stress?

Måske understreger elevernes opgave, det der for så mange stadig er svært helt at rumme. Nemlig at vi alle sammen kan blive ramt af stress, uanset alder, uanset livsomstændigheder.

Til elevernes første spørgsmål, svarer jeg, at jeg tror det er afgørende vigtigt for unge mennesker, at de lærer at stå fast på deres egne meninger og holdninger, tanker og værdier. Det er så nemt at blive påvirket af medierne, de andre unge, modediller som afløser hinanden i en lind strøm osv. Og når du hele tiden forsøger at leve op til det sidste nye, mister du meget nemt følingen med dig selv og din inderste kerne. Det kan derfor være svært at stå fast på sit eget. Måske især når du er ung og letpåvirkelige og ikke helt færdig med din udvikling.

 Til elevernes andet spørgsmål, svarer jeg, at jeg tror det er vigtigt at skoleelever i løbet af deres skoledag både får pauser, frisk luft og motion. At skolerne f.eks. kan tilbyde rum til meditation, mindfulness og stilleperioder, at vi skal passe på ikke at fjerne de kreative fag og idræt helt fra skoleskemaet.

Jeg kender en lærer som begynder hver eneste skoledag med sin klasse med en form for meditation: Eleverne ligger på gulvet mens de lytter til et stykke klassisk musik. Eleverne er rigtig glade for denne start på dagen og efterspørger den selv, hvis der ind i mellem er en skoledag, som begynder uden musikken.

Andre steder samles man en eller flere gange om ugen til morgensang. For ikke så længe siden var der en politiker som kom for skade at foreslå morgensang genindført i folkeskolen. Der var selvfølgelig røster for og imod. Jeg kan godt undre mig over hvorfor vi er så bange for nogle fælles ritualer som både styrker fællesskabet og nærværet.

 Der findes heldigvis andre eksempler på fremsynede skoler og lærere som f.eks. inviterer mindfulnessinstruktører indenfor i skolen og på den måde lærer børnene at være i nuet og vende blikket lidt indad.

Al forskning viser at mindfulness virker stressreducerende og stressforebyggende. Dét bør egentlig være argument nok.

Jeg siger også til eleverne, at jeg tror det er vigtigt, at der er klar forskel på hvornår de er i skole og laver lektier, og på hvornår de har fri.

Lige som for forældrene, hvor arbejdet er noget mange tager med hjem, har lektierne en tendens til at snige sig med ind i fritiden.

 Det gælder derfor om at prioritere tidspunkter på dagen, hvor du holder fri fra dine opgaver og gøremål og bare er.

 Et af de bedste midler mod stress er at tage al præstation ud af det du foretager dig. I al fald for en periode. Så hvis du løber, så løb, men glem alt om hvor langt du løber, hvor hurtigt du gør det og hvor ofte. Løb fordi du kan lide det, løb fordi det gør dig glad og giver dig overskud. Hvis du ikke kan lide at løbe, men går en tur eller gør noget helt tredje, gælder samme princip. Gør det fordi du kan mærke at det gavner dig, men glem alt om at præstere.

Dét kan for nogen være meget provokerende at tænke på. Hele vores samfund er bygget op over at vi præsterer og måler os mod hinanden. Det gavner os bare ikke, især ikke hvis vi er stressede.

I bund og grund mener jeg ikke der er forskel på hvordan vi forebygger stress blandt unge eller voksne. Vi kan alle sammen, uanset alder og livsomstændigheder blive ramt af stress. Desværre er det stadig i alt for høj grad op til os selv, at sætte nogle rammer om hverdagen som forebygger stress.

En indsats mod stress på nationalt plan halter det fortsat med, også selv om der findes små initiativer hist og pist. Som samfund forebygger vi ganske enkelt ikke stress, vi skaber grobund for den. Således er 35.000 danskere sygemeldt hver dag på grund af stress.

 I 2007 udgav Sundhedsstyrelsen undersøgelsen ”Stress blandt unge”. I konklusionen står der ”I 8. klasse oplever 4 % høj stress og 42 % medium stress, og i 9. klasse oplever 8 % høj stress og 46 % medium stress”.

Rapporten anbefaler at unge inddrages som en vigtig målgruppe i en national strategi til forebyggelse og behandling af stress.

Det er altså på en trist og dyster baggrund, de unge skriver om stress blandt dem selv.

 Den gode nyhed er, at det er både nemt og enkelt at gøre nogle små ting hver dag til forebyggelse. Jeg har allerede været inde på det, og mange reagerer med forundring når de lærer hvor enkelt det faktisk er. Og der er en god nyhed mere, for uanset om stress er et ”issue” for dig eller ej, så vil du have stor gavn af at følge de forebyggende råd:

 -Sørg for at få frisk luft og motion hver dag

 -Sørg for restitution i form af ro, hvile og nok søvn

 - Meditér, brug mindfulness, slap af mentalt. Kort sagt; giv hjernen et hvil

 -Tag al præstation ud af dit liv for en periode

 -Gør noget godt for dig selv, dvs. tillad dig selv at nyde

 Elevernes opgaver viser heldigvis, at der er fokus på stress og stressforebyggelse blandt skoleelver. Det er ikke kun en problemstilling der er relevant for skolelærerne. Eller for forældrene. Stress er en udfordring, også blandt unge.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress i folkeskolen - sådan forebygges stress hos skoleelever. Læs mere