Yoga og mindfulness for børn

Sådan skaber din historie mere forretning

Marketing, hmm! Hvad skal det nu gøre godt for? Det er jo penge lige ud ad vinduet. Det er jo utroværdigt, tidskrævende og dyrt. Nej, jeg vil nu hellere sidde og aggressivt vente på, at kunderne blokerer min telefon. Jeg mener; med mine ydelser og referencer, hvem har da brug for mere?

Nu er det jo ikke alle der er så heldige, at kunderne lige frem står i kø foran hoveddøren. Så hvad gør du, hvis du som psykolog, coach, terapeut eller underviser gerne vil have lidt mere opmærksomhed på dine services og produkter, men ikke lige føler, at en selvpromoverende, sælgende attitude matcher dig?

Gør den sure tjans sjov

Hvis der skal være mening med din marketing og din branding skal det være ægte, så skal det skal være sjovt og berigende – både for dig og for dine kunder. Og den sure marketingtjans bliver først sjov, hvis du har det rigtige afsæt, og formår at lade dit engagement skinne igennem i en inspirerende historie.

Den største udfordring i mine øjne er, at fordi marketing ikke er den mest spændende aktivitet i vores travle dagligdag, så blive det til lidt knobskydning hist og her, annoncer når terminen skal falde eller måske et par poetiske visdomsord i smukke billeder på Facebook.

Der mangler kort og godt en retning, et mål og du ender derfor i den sidste ende med at bruge meget mere tid end du regner med. Det er tit den oplevelse jeg, som kommunikationskonsulent, støder på. Og det er synd. For der er et rigtigt stort potentiale der er gemt eller glemt derude. Potentiale som kommer både samfundet og dig selv til gode.

Nu findes der ikke en rigtig løsning. Men de fleste selvstændige kommer rigtig langt med et godt afsæt – en såkaldt grundfortælling. Vi har helt styr på vores produkt, vores viden og effekten af vores ydelser. Forarbejdet ligger i at få tilrettelagt en fornuftigt, vedvarede og effektiv marketingindsats, som er troværdig i forhold til os selv og effektiv i forhold til vores tid, samt relevant i forhold til vores kunder.

Vi skal med andre ord finde vores historie. Hvad er det for en fortælling vores virksomhed bygger på? Den klare historie skaber konsistens i vores budskaber, og det bliver tydeligere for vores kunder, hvad vi står for og hvordan vi kan hjælpe?

Din guide til bedre historier

Din historie skal bygges på et solidt fundament. Det kan derfor måske være en hjælp for dig at bruge denne lille simple guide, som jeg ofte anvender, når jeg skal finde frem til kernebudskabet og virksomhedernes historier.

I al sin enkelthed skal du i gennem fem trin. Men tro mig, de kan godt tage tid, og du bør, som i alt andet, også gøre dig umage her. Du kan vælge at følge modellen trinvis, eller du kan bruge spørgsmålene i vejledningen som inspiration til at bygge din historie. Det er helt op til dig. 

Idé

Det store hvorfor? Hvad er meningen? Hvilke behov ser du? Hvor ved du det fra? Din idé er den vigtigste og den byggesten din virksomhed hviler på. Det store Hvorfor tager som regel sit udgangspunkt i din faglighed og dine erfaringer. Jo tydeligere du kan forklare din idé, jo bedre udgangspunkt har du for at gå videre i modellen.

Målgruppe

Hvem har gavn af din idé? Hvem er det lige præcis relevant for og hvorfor? Når du har beskrevet din målgruppe og gjort dig klar, hvem der har størst gavn af dine services eller produkter kan du evt. forsøge, at beskrive dem lidt i detaljer. Hvis du er klar på din målgruppe kan du bedre positionere dig på sigt, men også sige nej tak til kunder, som måske er rare penge i kassen, men ikke får den helt store gavn. Sælger du til alle uden omtanke – specielt hvis du er terapeut eller behandler – kan du risikere, at kunder får en øv-oplevelse – og det falder tilbage på dig.

Formål

Hvordan gør du? Dette er ikke en beskrivelse af dit produkt endnu, selvom der godt må være overlap. Men dit forsøg på at beskrive, hvordan du kan skabe et bedre liv for din målgruppe. Hvordan du kan hjælpe dem og din metode. Hvorfor er det at der er behov for dig, dine produkter, dine services m.v. 

Opfattelse

Hvilken opfattelse har ”omverdenen” af dit produkt? Hvad tænker de om din branche? Og hvordan kan du  ændre denne opfattelse? Hvad har du af argumenter, som kan styrke den ønskede opfattelse. Vores opfattelse er styret af vores oplevelser og de handlinger, som vi støder på. Det er meget sjældent, at kommunikation og marketing kan gøre den helt store forskel alene. Du skal derfor tænke over de fysiske rammer, din egen personlighed og den oplevelse du giver dine kunder.

Produktet

Hvad sælger du? Her bliver du konkret og beskriver så præcist som muligt dine produkter eller ydelser. Hvad er det som vi skal betale for? Hvordan sker leverancen osv. Typisk har vi dette på plads allerede fra starten. Det er dog min erfaring, at fx serviceydelser og nogle typer af produkter bliver mere skarpe, efterhånden som vi får svaret på de ovenstående spørgsmål, eller at vores typiske indpakning og oplevelse som følger med skal ændres, så det i højere grad matcher det vi gerne vil stå for.

Og så til skriveriet…

Når du har været alle – eller de fleste af spørgsmålene igennem, kan du begynde at sætte dem sammen til prosa. Start med det vigtige og fang din målgruppe med det samme. Hvis ikke vi ikke kan få øje på os selv (altså målgruppen), så er vi hurtigt videre. Vis os så i din historie, hvorfor jeg skal blive hængende. Kom med dine pointer og fold dem elegant ud: Argumenter og brug eksempler. Lug ud i floskler og postulater. Slut med en klar handling: Hvad skal vi gøre? Hvordan kommer jeg (som målgruppe) videre?

Rigtig god fornøjelse!
Claus Johnsen, kommunikationsrådgiver

 

__________________________

Rikke Hallund
https://kursus.happybreaks.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Markedsføring for selvstændige. Sådan skaber din historie mere forretning. Læs mere her