8-UGERS FORLØB I MINDFULNESS MED MBSR-SYSTEMET

Blog forfatter

HVAD ER MINDFULNESS?

 

Mindfulness er den mest udbredte meditations-form i verden. Det skønnes, at omkring 350.000 millioner mennesker i verden praktiserer eller har praktiseret mindfulness. Mindfulness er i virkeligeheden en træning af sindet. En træning, der gør – det ved vi med 100 % videnskabelig dokumentation – at det bliver muligt for mennesker at finde mere ro, og dermed blive mere nærværende i det, man nu engang laver. Det almindelige ved det menneskelige sind – og derfor ved den menneskelige eksistens – er at det hopper fra tanke til tanke. Hvilket de fleste mennesker kender, og oplever, fx i forbindelse med stress. En af de enkleste måder at forklare, hvad mindfulness går ud på er ved at sige, at mindfulness er en træning, som lærer mennesker at få mere kontrol over sindet. Normalt er det sindet og tankerne, der kontrollerer os. Med mindfulness-praksis opøves kompetencen til selv at bestemme, hvordan og hvad sindet skal bruges til.     

 

HVAD ER MBSR-SYSTEMET?

Der findes i dag mange grene af mindfulness undervisning i verden. MBSR er den mindfulness-type, som der er forsket allermest i. Derfor har man viden om MBSR-mindfulness, som man ikke har om andre typer af mindfulness. Dette gør, at vi kan have en tillid til netop MBSR-systemet, som er unikt. Man har således utroligt meget viden om, hvordan netop MBSR-praksissen er i stand til at lave nogle markante positive forbedringer i menneskers liv. Hvilket er en stor fordel, både som underviser og som udøver.

 

HISTORIEN OM MBSR-SYSTEMET

MBSR-systemet er opfundet i USA i 1979, på Massachusetts Universitet. MBSR-systemet er primært opfundet af læge og molekykær-biolog Jon Kabat-Zinn, som stadig forsker og skriver om mindfulness fra universitetet i Massachusetts. Den korte historie om tilblivelsen af MBSR-programmet er, at Kabat-Zinn i slutningen af 1970’erne talte med en række af de andre læger fra Massachusetts Universitet. Her fik han at vide, til sin store overraskelse, at det kun var en brøkdel, man var i stand til at hjælpe med almindelige behandlings-former. Derfor opfandt Kabat-Zinn MBSR systemet, som i dag anvendes af mange millioner på verdensplan. Og til langt mere end bare behandlingen af stress. MBSR anvendes af sportsfolk, topledere, offentligt ansatte og private mennesker.    

 

SÅDAN FOREGÅR ET MBSR-FORLØB

Et MBSR-forløb kører over 8 uger. Med undervisning én gang ugentligt i 2,5 time. For at give deltagerne mulighed for også at få en erfaring af det dybere potentiale i mindfulness, indeholder MBSR-programmet også en fordybelses-dag, hvor man er sammen fra 10-17 i stilhed, og praktiserer mindfulness og yoga. En integreret del af MBSR-programmet er, at der indgår hjemmearbejde i de otte uger, forløbet foregår. Man vil således modtage guidede og optagede meditationer, og andet undervisnings-materiale, som kan støtte processen så meget som muligt. Man ved nemlig, at der er en klar sammenhæng mellem den tid, man investerer og rent faktisk praktiserer mindfulness og så det udbytte, man får ud af det. Det er en nødvendighed, at de mennesker, der deltager på et MBSR-kursus er motiveret for at lave hjemmearbejdet. Hjemmearbejdet består både af kropslige yoga-øvelser og mindfulness-meditationer samt liggende afspændings-øvelser.  

 

UNDERVISEREN

Simon Vittus Jasper Hansen er uddannet cand.mag. fra Roskilde Universitet, med speciale i forskning i meditation og mindfulness. Han har i en årrække undervist på Københavns Universitet i kommunikation. Simons undervisning er kendt for at være ligefrem, enkel og anvendelig. Derudover er han cert. psykoterapeut fra en af landets 4-årige og tværministerielt godkendte uddannelser. Desuden cert. yogalærer fra yoga-lærer-uddannelser i henholdsvis Thailand og Danmark. Endelig uddannet mindfulnes-instruktør fra Århus Universitet i MBSR-systemet. Man taler ofte om, at mindfulness og meditation altid bør formidles af mennesker, som bruger det i deres dagligdag og som prioriterer dette. Dette er tilfældet for Simon, for hvem meditation og mindfulness fylder en stor del af livet – både det private og det arbejdsmæssige.     

 

__________________________

Simon Vittus Jasper Hansen.
Cert. Hatha Yoga Lærer. Cert. Psykoterapeut.
Cand.mag. i Filosofi & Kommunikation. Underviser i meditation, på retreats og i mindfulness.
http://simonvjhansen.dk

Relaterede artikler efter område


Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
8-UGERS FORLØB I MINDFULNESS MED MBSR-SYSTEMET