Reklamebureau og PR Bureau Levlykkeligt Live

5 tips til at få bedre søvn

Dette indhold er sponsoreret

Tænk på alle de faktorer, der kan forstyrre en god nats søvn - fra arbejdsstress og familieansvar til uventede udfordringer som f.eks. sygdom. Det er ikke underligt, at det nogle gange er svært at få en god søvn.

Selv om du måske ikke kan kontrollere de faktorer, der forstyrrer din søvn, kan du indføre vaner, der fremmer en bedre søvn. Begynd med disse enkle tips.

1. Motionér

En rask daglig gåtur vil ikke bare trimme dig, men også holde dig mindre oppe om natten. Motion øger nemlig effekten af naturlige søvnhormoner som melatonin. Du skal bare passe på timingen af din motion. Motion for tæt på sengetid kan være stimulerende. Morgentræning, hvor du udsættes for dagslys, vil hjælpe den naturlige døgnrytme.

2. Reserver sengen til søvn

Brug ikke din seng som et kontor til at besvare telefonopkald og svare på e-mails. Undgå også at se sen aften-tv der. Sengen skal være en stimulans til at sove, ikke til at være vågen. Reserver din seng til søvn.

3. Gør dit soveværelse beroligende

Fjernsynet er ikke den eneste mulige distraktion i dit soveværelse. Atmosfæren kan også påvirke din søvnkvalitet. Sørg for, at dit soveværelse er så beroligende som muligt. Ideelt set ønsker du et stille, mørkt og køligt miljø. Alle disse ting fremmer indtrængning af søvn. Hvis det er vanskeligt at holde lyset ude som for eksempel om sommeren, kan du bruge sådan noget som en sovemaske. Dem og meget mere kan du finde et sted som Sleepbetter.dk.

4. Start et søvnritual

Som barn kan det være, at dine forældre læste dig en godnathistorie, før de puttede dig i seng hver aften. Selv i voksenalderen kan et sæt ritualer ved sengetid have en lignende effekt. Ritualer er med til at signalere til kroppen og sindet, at det er ved at være tid til at sove. Drik et glas varm mælk. Tag et bad. Eller lyt til beroligende musik for at slappe af inden sengetid.

5. Spis - men ikke for meget

En knurrende mave kan være distraherende nok til at holde dig vågen, men det kan en alt for fuld mave også være. Undgå at spise et stort måltid inden for to til tre timer før sengetid. Hvis du er sulten lige før sengetid, kan du spise en lille sund snack (f.eks. et æble med en skive ost eller et par fuldkornskiks), så du bliver mæt indtil morgenmaden.

 

 

 

Relaterede artikler efter område



5 tips til at få bedre søvn