Lider du også af angst? Så se den i øjnene og lyt til din krop

Du er ikke den eneste - så langt fra

Angst er én af de mest almindelige psykiske sygdomme i Danmark. Psykiatrifonden har offentliggjort tal, som viser at omkring 400.000 danskere lider af angst. Hver 4. eller 5. af alle danskere kommer til at lide af angst på et eller andet tidspunkt i livet. Mellem 6 og 15 % af alle danskere har angstanfald i løbet af et år. Flere og flere børn og voksne starter i behandling. Omkring dobbelt så mange kvinder som mænd får angst.

Det er nogle vilde tal, synes jeg.

Med hvad er angst egentlig for en størrelse

Angst kan være svært at forstå, og det er et tabu. Når man har angst er éns livskvalitet nedsat, og man kan reagere ved at undgå de ting eller situationer, som udløser ens angst.

Psykiatrifonden definerer psykisk sygom, som angst hører ind under som:

"En tilstand hvor et menneske oplever psykiske symptomer i en længere periode (uger), som medfører alvorlig nedsættelse af livskvalitet, og funktionshæmning i arbejds- og privatlivet."


Det beskriver det så fint, synes jeg, for man er i høj grad hæmmet i ens liv, og livskvaliteten kan være virkelig lav.

Angst er egentligt bare kroppens måde at reagere på fare. Angsten gør, at kroppen bliver klar til kamp eller flugt, når vi er truet på livet. Og det er en naturlig reaktion, også selvom det i det her tilfælde ikke er en reel fysisk fare som fx at rende ind i en tiger.

Når man taler om angst, så skal du også have flere angstsymptomer udover den her følelse af uro eller panik i forbindelse med en fare. De fysiske symptomer du kan opleve er:

  • hjertebanken
  • svedetur
  • rysten
  • vejrtrækningsbesvær
  • trykken for brystet
  • uro i maven (diarré)
  • svimmelhed
  • kulde- eller varmefølelse
  • sovende eller prikkende fornemmelser særligt i hænder og fødder

Du kan have angsten hele tiden, eller den kan komme som anfald, hvor angsten kommer farende på fuld styrke og så aftager. Det hele kan ske inden for et par minutter.

Forskellige typer af angst

Der findes mange typer af angst. Jeg vil kort beskrive de mest almindelige for dig her:

  • Panikangst - angstanfaldet kommer hurtigt og uden at du ved hvorfor. Du kan have hyppige og meget voldsomme anfald.
  • Forventningsangst - det er en angst, som udvikler sig som følge af panikangst. Du bliver angst for angsten, kan man sige. Du kan også være bange for at få et anfald i situationer, hvor du ikke kan komme væk eller få hjælp, og det kan i sig selv udløse et angstanfald.
  • Agorafobi - her bliver du ramt af angsten, når du færdes alene eller i uvante omgivelser, på steder med mange mennesker eller på offentlige steder. Det er ofte på steder, hvor du ikke kan komme væk eller få hjælp.
  • Socialfobi - angsten forekommer i situationer, hvor du er sammen med andre mennesker. Du er bange for, at andre skal se skævt til dig eller at du kommer til at gøre eller sige noget pinligt. Du kan være bange for - udover angstsymptomerne -  at komme til at rødme, kaste op eller skulle på toilettet.
  • Enkeltfobi - når du er bange for et eller andet i mild form - at gå til tandlægen, for slanger eller edderkopper, for højder. For nogle mennesker kan den her form for angst dog være meget voldsom.
  • Generaliseret angst - du er i en tilstand, hvor du er i konstant alarmberedskab. Du har symptomer, som ikke er knyttet til specielle situationer, og du får ikke anfald. Du har angstsymptomer, er anspændt, bekymret og ængstelig over ting, du skal i hverdagen eller problemer, du render ind i. Generaliseret angst er den angstlidelse, de fleste lider af.

Hvorfor får man angst

Man ved ikke med sikkerhed, hvorfor nogle mennesker udvikler angst. Psykiatrifonden mener, at det skyldes en kombination mellem en medfødt sårbarhed og forskellige stressfaktorer:

  • belastninger under opvæksten fx misbrug, vold eller mobning
  • belastninger senere i livet fx stress, depression eller dødsfald, skilsmisser etc.

Særligt sensitive har en lidt større tendens til at udvikle angst på grund af det ekstra følsomme nervesystem.

Mit liv med social angst

Jeg har lidt af social angst i mange år. Det startede med få situationer, som jeg syntes var svære. Jeg fik det fysisk dårligt i de her situationer – med kvalme, svimmelhed, hjertebanken, hedeture.

Jeg anede ikke, hvad det handlede om på det tidspunkt – jeg havde ikke hørt om angst før. Så jeg kæmpede mig igennem situationerne og gemte det for omverdenen. Set i bakspejlet var det den værste løsning, jeg kunne vælge, men det gav mening for mig på det tidspunkt.

Et mareridt at leve med

Det blev værre og værre og angsten fyldte mere og mere for mig.

Jeg brugte så mange ressourcer på det. Det var en pinsel for mig at blive inviteret til noget, og jeg sagde kun ja til de ting, vi skulle deltage i. Jeg trak mig mere og mere – jeg kunne slet ikke overskue at skulle noget. At skulle kæmpe med min angst, som jeg ikke anede, hvad var eller handlede om.

Jeg græd som pisket i badet, når jeg gjorde mig klar – angsten overtog fuldstændigt mit liv, og min krop var aldrig i ro og balance. Den var i konstant alarmberedskab og meget stresset.

Jeg bekymrede mig om de ting, vi skulle med til – lang tid i forvejen. Hvad nu hvis? Og hvad tænkte de andre om mig? Og det gjorde det ikke lettere i situationen. Jeg havde kørt mig selv så højt op, at min krop reagerede.

Det var ikke noget, jeg kunne styre selv – jeg var ude af kontrol og min krop reagerede instinktivt ved at være i alarmberedskab. Det var en ubehagelig følelse.

Valgte at stå alene med det

Det var forbandet hårdt – og fordi jeg skjulte det, stod jeg helt alene med det. Jeg kæmpede mit livs kamp. For ikke at stå ud – for ikke at krakelere.

Det var en umulig kamp – jo mere jeg kæmpede imod, jo værre blev angsten.

Jeg kunne ingenting – bare det at tage ud at handle var en kamp for mig.

Smed endelig håndklædet i ringen

Til sidst smed jeg håndklædet i ringen – efter mange år med angst. Jeg kunne ikke mere. Jeg fik slæbt mig til lægen og brød fuldstændig sammen.

Jeg har heldigvis en super sød læge, som var meget forstående. Jeg bad simpelthen om angstdæmpende medicin – jeg havde så meget brug for at komme ud af det her. Jeg orkede ikke mere. Det skulle være et hurtigt fix. Det her med samtaler hos psykologer, ventetider osv – det orkede jeg slet ikke at forholde mig til.

Jeg fik en recept med hjem, og jeg fik det langsomt bedre. Sikke en befrielse pludselig at kunne en masse ting – at kunne være dér for mine tøser. Sådan rigtigt – for det havde jeg ikke kunne være før. Det handlede kun om overlevelse, når vi var nogle steder – jeg kunne slet ikke rumme dem.

Fik livet tilbage

Jeg fik livet tilbage. Jeg kunne gå til koncerter, som jeg elsker. Bare sådan en simpel ting som at tage ud at handle med mine tøser – det kunne jeg lige pludselig igen. Uden at det var noget, som skulle overstås i en fart. Jeg fik flere kræfter til at lave nogle af de ting, jeg sætter pris på.

Jeg tog den her angstdæmpende medicin i et par år og er kommet af den igen.

Hvad gør jeg nu

Jeg har tidligere på året taget et mindfulness kursus, som har givet mig nogle redskaber til at håndtere min angst, hvis den titter frem igen. Jeg har fået en måde at leve på med meditation og yoga, som gør, at jeg er blevet meget bedre til at passe på mig selv. At lytte til min krop, og det er en kæmpe hjælp til at forebygge angst.

Jeg har fundet Access Bars, som kan give ro og en balance i livet.

Seneste skud på stammen er Emotional Freedom Technique (EFT), som har givet mig redskaber, jeg kan bruge, hvis angsten titter frem. Ved at banke kan jeg berolige min krop og omprogrammere min hjerne og på den måde behandle mig selv for angst.

Hele den her pakke af redskaber har gjort, at jeg ikke længere er bange for angsten – jeg ved, hvad jeg skal gøre ved den. Det gjorde jeg ikke før – det har gjort en kæmpe forskel.

Min vej var den ekstremt hårde vej

Det har været fuldstændig fantastisk at komme ind i den alternative verden. Jeg har følt mig forstået – jeg har ikke noget, som kan skræmme nogen – vi har alle vores at kæmpe med, på den ene eller anden måde. Og det har været så befriende. At blive mødt med forståelse og et ønske om at hjælpe mig med de ting, jeg kæmper med. Det er helt vildt, og jeg er meget taknemmelig.

Lad være med at gå samme vej som jeg – hvis du lider af angst. Få gjort noget ved den – se den i øjnene, lyt til din krop – den prøver at fortælle dig noget, og den bliver ved, indtil du lytter. Angsten forsvinder ikke bare af sig selv – du bliver nødt til at gøre noget. Du bliver nødt til at lære at passe på dig selv - angsten er et tegn på, at du skal lave noget om i dit liv, have lidt mindre fart på.

 

 

__________________________

Vicky Langhoff
Besøg min hjemmeside
http://vickylanghoff.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Angst - se den i øjnene og lyt til din krop. Læs mere