Traumeterapeut Inge Mørup - Randers

Er dit indre barn utrygt og bange

Som barn har du helt sikkert oplevet at være utryg og bange, måske fordi din mor og far skændes, dine forældre skulle skilles eller der var sygdom i familien. 

Mon du har fået trygheden tilbage i kroppen eller kender du følelsen, hvor du mærker den lille pige eller dreng indeni, søge efter trøst eller tryghed trods du er voksen. 

Jeg kender mit indre barn, som et bekymringsbarn, der dukker op når jeg oplever noget som minder mig om oplevelser fra min barndom. 

Det gør mig utryg og ked og nogen gange bliver det svært for mig at adskille mig fra det indre barn, da følelsen er så stærk. 

Vores indre barn søger vores opmærksomhed og det er vigtigt vi lytter til hvad det har brug for, ellers bliver det styrende i vores voksenliv.

Mange af mine klienter føler sig styret af det indre barn, når de opsøger min hjælp. De oplever at de mister kontrollen og kroppen reagerer uhensigtsmæssigt i mange situationer, hvor de har svært ved at forstå deres reaktion, er så voldsom.

De har følelsen af at de forsvinder ind i sig selv og mister evnen til at agere rationelt, de opfører sig som et barn, trods de er voksen.  

Hvordan hjælper jeg dig til at tage dig af det indre barn som voksen?  

Jeg beder dig mærke din krop og siger til dig:  

Hvad mærker du? 

Hvad tænker du lige nu? 

Ser du noget i dit indre billede?  

Ofte husker dit indre barn en oplevelse, som du ikke har fået reagerede på i situationen – din krop bærer stadig på smerten, det blev ikke forløst.   

Giv dig tid til at mærke kroppen imens du tænker på oplevelsen, læg mærke til spændinger, uro, sveder du, fryser du, ryster du… 

Mærk hvad der sker og lad det ske. 

Når kroppen får tid til at reagere falder den selv til ro, hvis der er er omsorg, tryghed og ro omkring dig. 

Ofte var det nemlig de tre ting, du manglede og savnede som lille. 

Det er ofte en hjælp at tænke hvor gammel er jeg lige nu når jeg reagere, det er en hjælp til at du kan handle som en voksen og ikke som dit indre barn. 

Det at mærke efter, gør også at du gir dig tid til at finde ud af hvad har jeg brug for lige nu, hvad kan hjælpe mig til at falde til ro igen.   

Det er også vigtigt at sætte ord på det du genoplever, så du kan ændre på de ting, du manglede i den oplevelse, du mærker og føler.

Det vil hjælpe dit autonome nervesystem til at forløse den stress, din krop mærker og derved selv komme i balance igen.   

Når vi overser vores indre barn, kan vi sammenligne det med et barn som gerne vil i kontakt med dig, men som du afviser med det samme.

Barnet vil forsøge igen og igen at få din opmærksomhed, ved at spørge igen, plage, måske hæve stemmen indtil det får din opmærksomhed.

Når barnet har din opmærksomhed, falder det til ro og føler sig mødt i sit behov.   

På samme måde vil vores indre barn reagere hvis vi gir det omsorg, tid og tryghed. Så falder det til ro og du kan igen være i kontakt med dig selv udadtil.   

Det er vigtigt du kan selvregulere dit nervesystem både i forhold til dig selv, men også i forhold til andre du er i relation med.  

Hvad betyder selvregulering og hvorfor har det betydning i forhold til vores velvære. 

Din evne til at selvregulere er afgørende for, hvordan vi har det i livet, og hvordan vi livet igennem får mulighed for at udfolde vores menneskelighed. 

Selvregulering omfatter også evnen til behovsoplevelse og behovsudsættelse. Fra fødslen af er barnet udstyret med en begrænset evne til selvregulering. Evnen udvikles gennem de nære relationer, som barnet indgår i igennem hele barndommen. 

Evnen til selvregulering udvikles hele livet, men udviklingen i de første leveår er de mest betydningsfulde. Her grundlægges arkitekturen for al fremtidig udvikling.

Når vi ser på småbørn, skolebørn, teenagere og endog voksne, kan vi se, hvordan evnen til selvregulering har udviklet sig vidt forskelligt hos forskellige individer.   

Vi ser mennesker, der har svært ved at håndtere perioder med travlhed og belastninger, og som reagerer med stress. Andre reagerer ikke på egne kropssignaler om overbelastning og ender med udbrændthed.

Der er mennesker, der ikke kan regulere vrede og irritation, og mennesker, der ikke kan mobilisere den nødvendige energi til daglige opgaver.  

Øvelse i at selvregulere dit autonome nervesystem

Du kan lave en øvelse hvor du tænker på en oplevelse, hvor du har været utryg og bange som barn eller voksne. 

Du laver øvelsen 2 gange,  

En hvor du tænker på oplevelsen med kun lukkede øjne – læg mærke til hvordan du får det i kroppen. 

Hold en kort pause og lave øvelsen igen, men denne gang har du mulighed for at åbne og lukke dine øjne, når du har brug for det.   

Du vil opdage at din nervesystem får hjælp til at slappe af, når den får lov til at orientere sig via dine øjne.  

Du regulere dig selv ved at være 50 % ude og 50 % inde i kroppen.  

Når det indre barn fylder for meget i dit voksen liv, er dit nervesystem ureguleret og ude af balance. Det er derfor meget vigtigt du lytter til dine kropsignaler, da de hjælper til at regulere dig selv og tage dig af dit indre barn. 

Husk dit liv er nu og her – det starter ikke først i morgen. 

De bedste hilsner Traumeterapuet Inge Mørup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________

Inge Mørup, traumeterapeut og psykoterapeut i Randers
Læs mere på: http://better-flow.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Barndom - opnå tryghed og ro med denne øvelse. Læs mere