Psykoterapeut Lotte Palsteen

Uduelighedfølelsen aktiveres, når vi ikke er i balance

Jeg kan ikke overskue noget som helst. Ting, jeg har glædet mig til bliver pludselig uoverskuelige og en stressfaktor. Jeg har slet ikke lyst til noget. Mine tanker er negative. Det er som om, jeg slet ikke er tilstede i min krop. Jeg er kun mit hoved og alle mine tanker. Jeg spiser uden at smage på det, jeg putter i munden. Jeg går uden at se, hvad jeg passerer. Jeg kigger på min datter uden at høre, hvad hun siger. Jeg stirrer på tv-skærmen uden at vide, hvad jeg ser.

Jeg bliver kort for hovedet og irritabel. Jeg kommer til at støde ind i ting, tabe ting og spilde. Jeg har for hurtige bevægelser og zapper fra det ene til det andet, mister overblikket og får ikke fuldført det, jeg er i gang med, før jeg går videre til noget andet. Min vejrtrækning er overfladisk.

Jeg bliver mere og mere irriteret på mig selv og føler mig utilstrækkelig og komplet uduelig. Selv de mindste lyde går mig på nerverne. Jeg har uro i kroppen. Vipper op og ned med min fod. Tygger hektisk på mit tyggegummi og kan ikke sidde stille. Jeg har alt for mange tanker i mit hoved, der går i øst og vest, og jeg har svært ved at beslutte mig for noget som helst. Det er som om, jeg bliver handlingslammet. Har bare lyst til at gemme mig væk. Langt væk. 

Men så hører jeg en sagte hvisken. En blid og kærlig stemme, der hvisker til mig. Du er okay. Du er HELT okay. Vær god ved dig selv. Du trænger bare til en pause. Det er som om, stemmen får mig til at vågne op. Minde mig om, hvad det er, jeg skal gøre, når jeg har det sådan her. 

Jeg finder mit særlige sted i stuen foran terrassedøren, hvor lyset strømmer ind. Jeg lægger mine puder på gulvet, sætter mig og lukker øjnene. Jeg vender opmærksomheden indad. Mærker kroppen mod puden. Mærker, hvordan jeg synker dybere ned mod gulvet. Så vender jeg opmærksomheden mod mit åndedræt. Min indånding. Holder vejret et øjeblik, før jeg puster ud i et langt drag. Holder igen på vejret, inden jeg trækker nyt ilt ind. Sådan bliver jeg ved et stykke tid, til jeg mærker, hvordan jeg kommer mere og mere tilstede i mig selv og min krop. Mit sind falder til ro. Mit åndedræt. Nu mærker jeg, at stemmen har ret. Jeg ER ok. Også selvom jeg ind imellem fejler og ikke er den bedste udgave af mig selv. Jeg er ok.

Jeg går ud i haven. Lægger mig på græsset. Mærker min krop. Mærker hvordan jorden bærer mig. Kigger op i himlen. Ser skyerne glide forbi. Fredfyldt og stille. Jeg lytter til fuglene. Alle deres forskellige stemmer og udtryk. Dufter sommeren. Mærker varmen på min hud, når solen bryder gennem skyerne. Selv når jeg har lukkede øjnene, kan jeg mærke hvor stærkt lyset er. 

Fuglenes fløjt brydes af mine døtres glade stemmer. De er hjemme nu. De fortæller mig ivrigt, at vi skal ud og sejle. Det er det mest perfekte vejr til en god sejllads. Sol og vind. 

Vi er på båden nu alle 4. Sejlene er sat og båden glider gennem vandet. Vi er sammen nu. Vores blikke mødes. Det her føles godt. Jeg mærker en dyb taknemmelighed og ro. Vi skal bare sejle, bade og nyde livet og hinanden. Ikke andet. 

Vores nervesystem overophedes, hvis vi ikke restituerer.

Hvis vi hele tiden er i gøre-mode, konstant har en milliard tanker i hovedet eller hele tiden stimuleres ved at kigge på en skærm eller være på de sociale medier, bliver vores hjerne og nervesystem overophedet og får ikke mulighed for at restituere.

I vores autonome nervesystem er der en naturlig rytme mellem det sympatiske, som er det aktiverende nervesystem, og det para-sympatiske, som er det de-aktiverende nervesystem, der er aktivt, når vi slapper af og føler os trygge. Men hvis vi igen og igen ignorerer vores behov for hvile og genopladning, går der kludder i denne rytme, og der opstår risiko for, at vi “brænder sammen” og går ned med stress. 

Hvordan ser det ud i dit liv? Har du en god balance mellem de to systemer?

Sådan aktiverer du det para-sympatiske nervesystem.

Du kan heldigvis selv gøre noget for at aktivere det parasympatiske nervesystem. Du kan f.eks. meditere, gå ud i naturen i roligt tempo, bade, strikke, gå i haven, tage på fisketur eller nusse med dit kæledyr. 

Det hjælper ikke at gøre disse ting, hvis du har en million tanker i hovedet imens og ikke rigtigt er til stede i det, du gør. For at “få næring” fra disse aktiviteter, må du være bevidst til stede i nu´et og gøre een ting ad gangen.

Find DINE måder at restituere på. Skab rum til at gøre ingenting. Sid og kig ud ad vinduet. Tillad dig selv at være langsom, mens du spiser, vasker op, ordner vasketøj eller gør rent. Sans imens. Vær bevidst om dufte, lyde, smage, farver, former, detaljer, fornemmelser på huden. Sans, hvad der sker indeni af kropsfornemmelser, følelser eller bemærk din vejrtrækning. Bare MÆRK og vær tilstede.

Når jeg har balance indeni, er jeg den, jeg helst vil være. Når jeg er i ubalance bliver jeg hurtigt irritabel, fraværende og har svært ved at rumme andre. 

Jeg smitter min familie med mit stress, og jeg bliver nemt smittet af andres følelser. Der skal ingenting til, før jeg føler mig forkert, og jeg bliver nemt ked af det, såret og usikker på mig selv.

Hvad er dine tegn på, at du er overstimuleret?

Det er så vigtigt, at vi hver især kender vores tegn på, at vi trænger til at slappe af.

I september holder jeg igen et retreat for særligt sensitive, hvor vi bl.a skal arbejde med at identificere vores negative cirkler. Vi skal også arbejde med vores positive cirkler, som kan hjælpe os tilbage i balance.

Nogen gange er det så små ting, der skal til, for at du kan genoprette balancen. F.eks meditere 15 min. Lægge dig udenfor og kigge op i himlen. Smide dig 10 min. på sofaen og have din fulde opmærksomhed på din vejrtrækning. Tage et langt bad med opmærksomhed på, hvad du sanser på din krop. Bede din partner om 15 min.´s massage eller bare et rigtig langt og varmt knus. Svømme i havet og mærke vandet mod din krop. 

Vi sætter for høje mål

Ofte kommer vi til at sætte alt for høje mål for, hvad vi burde gøre, men får det aldrig rigtig integreret i vores hverdag, fordi målene er for urealistiske. 

Selv 5 dybe åndedrag een gang om dagen kan gøre en stor forskel for din indre balance.

Min ultimative måde at stresse af på, er når vi er ude at sejle i vores båd.

God sommer
Lotte Palsteen, Psykoterapeut.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Hvile og restitution - sådan genopretter du balancen.