Psykoterapeut i Helsingør

Sådan undgår du at få stress

Stress forhindrer mange mennesker i at leve det liv, de drømmer om.

Stress sætter livet på pause, alt går mere eller mindre i stå, når man bliver ramt af stress. Det føles på en måde som at blive kørt ud på et sidespor.

Men ser man bagom stressen, kan man sige, at stresssymptomerne også er hjælpsomme, fordi de gør os opmærksomme på, at der er en ubalance i vores liv et sted. Måske mellem omverdens krav og vores egne ønsker eller mellem vores egne krav til os selv, og det, vi har ressourcer til eller hvad der er godt for os. Det er ofte noget, man kan have svært ved at få øje på, når man står midt i det - også selv om vores krop igennem et stykke tid helt sikkert har givet os mange klare signaler i form af stresssymptomer på, at vi er overbelastet.

Mange af os lever et liv, hvor vi presser os selv eller lader os presse af omgivelserne. Mange af os lever et meget travlt liv. Vi vil så gerne det hele og gøre det så godt. Både på arbejdet, som forældre, som ægtefælle og i forhold til vores venner og familie. Dertil synes de fleste af os, at vi skal sørge for, at vi selv og familien spiser sundt, får dyrket motion, vi skal pleje os selv, se godt ud, udvikle os selv osv. osv. Ja bare det at remse alt det op, kan gøre mig helt svedt (et stresssymptom – jeg har selv været ramt af stress) Og det er også vigtige ting alt sammen, men det kan hurtigt komme til at handle om at skulle præstere noget, og ikke altid så meget om at nyde, at flyde, at hengive sig, at mærke og blot at være til stede lige her og nu. Og lige præcis dét er meget vigtigt for balancen i vores liv, for at vi kan mærke os selv og opfange vores krops signaler og hører vores egen indre stemme.

Når vi ikke lytter og ikke er opmærksommen på vores krops signaler, bliver det svært for os at få øje på ubalancer, før vi er så overbelastet, at stressen slår os til tælling. Jo bedre vi er til at lytte til os selv,  jo klogere bliver vi på os selv, og jo mindre er risikoen for, at vi ender med at blive ramt af stress.

Der er mange måder, vi kan stille ind på os selv på og lytte. Meditation, mindfulness er velkendte måder. Men det er også bare det at gå en tur i skoven, se på træerne og lytte til fuglene. Eller at lytte til noget dejligt musik, falde i staver og kigge ud af vinduet eller tage en slapper på sofaen med benene oppe.

Vi synes måske, at vi ikke har tid til den slags formålsløs luksus, at vi har for travlt  til at skulle have flere ting og krav ind i vores hverdag – ”hvornår skal jeg nu få tid til at gå en tur!?”– kan du spørge. Og det er selvfølgelig heller ikke meningen, at det skal gøre dig mere stresset, - at der nu blot er endnu mere du skal leve op til – for det giver jo stress!

Men måske kan du overveje, om den måde du har indrettet og prioriteret i dit liv, er den rette og bedste for dig? Eller er der måske noget eller nogen i dit liv, som fylder mere end du ønsker? Har du måske nogle krav eller forventninger til dig selv, som du med fordel kan skrue ned på? Er der mon steder i dit liv, hvor du forsøger at nå niveauet "perfekt", og egentlig, hvis du tænker over det, kunne være tilfreds og nøjes med ”godt nok”? Har du måske indrettet dit liv sådan, at der altid er en masse, der skal overstås, før du når til at nyde? Og går det så ofte sådan, at når du har overstået alt det trælse, så er du for træt til at nyde?

Jo mere plads du skaber i dit liv til at lytte og være, jo tidligere giver du dig selv muligheden for at blive opmærksom på dine stress symptomer og få justeret. – Det skaber større overskud, tilfredshed og glæde i dit liv – og dine chancer for at undgå at blive stresset er væsentligt forøget.

Er det mon nu dit liv skal have et lille ”serviceeftersyn” ?– Indeholder, det hvad du ønsker dig, det skal? Eller er det måske tid til at rydde lidt op og få justeret prioriteterne?

Kærlige hilsner fra

Anette Siff Eskildsen

Psykoterapeut MPF, cand.jur. 

__________________________

Anette Siff Eskildsen
Psykoterapeut, cand.jur.
Læs mere på http://anettesiff.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - Hvordan undgår du at få stress? Læs mere