STRESS - Trives du med forandringer, så sørg for at huske dig selv undervejs

Er du typen, der har mange jern i ilden? Har du et højt ambitionsniveau? Er du meget pligtopfyldende? Trives du med forandringer? Vores personlighed har en betydning for, hvordan vi opfatter og reagerer på begivenhederne i løbet af en dag. Hvis du oplever, at kravene og forventningerne til dig selv er større, end de ressourcer du har til rådighed, kan det på sigt føre til stress.

Når man taler om stressforebyggelse og -håndtering, er det nødvendigt at forstå den fysiologiske mekanisme bag stress, og her spiller nervesystemet en helt afgørende rolle. Det er netop nervesystemet, der sætter en stressreaktion i gang og styrer hele processen i kroppen.

Stress er kroppens naturlige svar på fysisk eller psykisk belastning, og det sætter os i stand til at yde en ekstraordinær indsats i en periode. Det er altså en hensigtsmæssig og nødvendig kropslig reaktion, for at vi kan klare en faretruende situation, når vi skal reagere hurtigt eller sætte os op til en større præstation. Når ”truslen” er ovre, vil kroppen have behov for restitution og hvile. Hvis belastningen imidlertid strækker sig over en længere periode, og vi ikke tillader os at finde tid og plads til restitutionsfasen, så er det, at stressen på sigt kan gå hen og blive sygdomsfremkaldende.

Det sympatiske nervesystem

Denne del af nervesystemet har ansvaret for at mobilisere en masse energi, således at du enten kan kæmpe eller flygte fra en trussel – uanset om truslen er reel eller tænkt. Det betyder, at kroppen må omorganisere sin måde at fungere på for at kunne sende energi ud til fx musklerne, og derfor nedtones andre funktioner fx fordøjelsen.

Vi mennesker er altså fysiologisk skabt til at kunne yde en ekstraordinær indsats, når vi mødes af udfordringer – alt sammen for oprindeligt at sikre vores overlevelse. I sig selv er aktiveringen af det sympatiske nervesystem ikke problematisk. Det er først, når vi ikke evner at få skabt den fornødne balance ved at følge op med en restitutionsperiode efter præstationen, at problemet med stressskaderne opstår. Vores neurale processer vil være præget af stressen - dårligere hukommelse, følelsesmæssige overreaktioner og dårligere beslutningstagen. Overblikket mindskes og handlingsmulighederne for bevidst at tænke sig til nye løsninger, der kan hjælpe én ud af stressbelastningen, minimeres.

Mindfulness og stress

Når du er stresset, vil du have en tilbøjelighed til at reagere automatisk på det, der sker i og omkring dig. Mindfulness åbner op for, at du bedre kan mærke dig selv. Gennem meditation kan vi nemlig aktivt regulere vores sympatiske nervesystem. Når man mediterer, bliver man i stand til at møde sig selv mere kærligt, venligt, tålmodigt og blidt i livet.

Med venlig hilsen

NLP Huset

__________________________

NLP Huset, uddannelser i coaching, NLP, Enneagrammet m.fl.
Se mere på http://www.nlphuset.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - stresshåndtering med mindfulness. Læs mere